Digihjelp veiledning e-læringskursLytt til tekstenStopp avspillingVelkommen til Namsos kommunes e-kurs i digital veiledning!Hvem er veiledningstilbudet for?Veiledningstilbudet er rettet mot kommunalt ansatte, kommunale ambassadører og innbyggere som ønsker å bli bedre digihjelp -veiledere, men også andre som ikke føler man ikke har nok kompetanse til å klare seg i en digital hverdag.Hva inneholder kurset?Digihjelp kurset er satt sammen som et e-læringskurs i fem moduler og gir grundig innsikt i hverdagslige digitale utfordringer.Tilbudet er et lavterskeltilbud rettet mot deg som ønsker å heve eller friske opp i digital kompetanse og bli en bedre veileder. E-kurset kan også brukes som kurs materiell i fysisk og digitale sammenhenger, der det skulle være behov.Namsos Kommune har som mål at alle som trenger det skal få muligheten til å heve sin grunnleggende digitale kompetanse å få hjelp til å benytte ulike hverdagslige digitale tjenester.Hvor kan du få digital veiledning?Digital veiledning får du på Namsos kommunes innbyggertorg og innbyggerpunkt.KursmoduleneModul 1 - oppsett av innhold for datautstyr Oppsett av Google konto. Oppsett av Gmail konto på mobile enheter. Installasjon av applikasjon på mobile enheter. Legge til flere e-postkontoer på samme enhet. Tilkobling av skriver - Windows 10 og Apple-enheter.Modul 1 - oppsett av innhold for datautstyr (PDF, 2 MB)Modul 2 - offentlige tjenester BankID, hva er BankID, hvordan skaffe seg det. BankID på mobil, hvordan ta i bruk BankID på mobil. Digital postkasse, hvordan opprette Digipost. HelseRespons, digital kommunikasjon med fastlege. Skatteetaten, se og endre skattekort. HelseNorge, søk i kvalitetssikret helseinformasjon.Modul 2 - offentlige tjenester (PDF, 5 MB)Modul 3 - private tjenester det er kjekt å kunne bruke Kjøp av billett på nett, Vy. Kjøp av billett på nett, AtB. Betaling av bompassering og parkering, Youpark. Sikker digital oppbevaring av passord, Google Nøkkelring.Modul 3 - private tjenester det er kjekt å kunne bruke (PDF, 2 MB)Modul 4 - nett som en sosial arena Facebook, opprette konto, bruk av tjenesten. Facebook Messenger, hva brukes det til? Youtube, opprette konto, bruk av Youtube, deling av videoer.Modul 4 - nett som en sosial arena (PDF, 881 kB)Modul 5 - bruk av nett som en opplysningskanal Avsløring av svindelforsøk, falske brukere og falske nettsider. Informasjon om sikre sider (https og http). Falske nyheter. Betalingsmetoder ved netthandel. Automatisk betaling av regninger. Sikkerhetskopier.Modul 5 - bruk av nett som en opplysningskanal (PDF, 755 kB) Publisert 23.03.2021 08:21 Sist endret 05.06.2024 14:46