Pedagogisk plan for Solvang barnehage

Pedagogisk innhold

Rammeplan forplikter barnehagen å arbeide med alle de sju fagområdene. Solvang barnehage har valgt to områder vi har fokus gjennom hele barnehageåret.

Solvang barnehage har valgt å arbeide tverrfaglig slik at alle områdene er til stede gjennom hele barnehageåret. Men vi har to fagområder som vil være tydeligere i vårt arbeid dette barnehageåret. Det er:

  • Kropp, bevegelse, mat og helse
  • Kommunikasjon, språk og tekst

Rammeplan sier dette om disse to fagområdene:

Fagområdet Kropp, bevegelse, mat og helse

Gjennom arbeid med fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

Gjennom arbeid med kropp, bevegelse, mat og helse skal barnehagen bidra til at barna opplever trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt. De skal blir kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold. De skal videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper. Der de skal få oppleve å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. De skal bli trygge på egen kropp, få en positiv oppfatning av seg selv og blir kjent med egne følelser. sette grenser for egen kropp og respekterer andres grenser. De skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Personalet skal være aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring. Vi skal bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile. Vi skal gi barna tilgang til varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer, sanseopplevelser og kroppslig lek ute og inne, i og utenfor barnehageområdet. Vi skal bidra til at barna utvikler et bevisst forhold til retten til å bestemme over egen kropp og respekt for andres grenser. Vi skal legge til rette for at måltider bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Vi skal kjenne og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn. 

Fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst skal være tydelig gjennom hele året

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.

I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforsking av både muntlige språk og skriftspråk.

Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna uttrykker sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter der de bruker språk til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter. Barna skal videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd. De skal kunne leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord og møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer. Barna skal få opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. De skal få utforske og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.

Personalet skal skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre. Personalet skal synliggjøre språklig og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre uttrykksformer. Vi skal invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål, og oppmuntre barna til å fabulere og leke med språk, lyd, rim og rytme. Vi skal støtte barnas lek med og utforsking av skriftspråket, og bruke varierte formidlingsformer og tilby et mangfold av bøker, sanger, bilder og uttrykksformer, slik at alle barn blir inkludert i språkstimulerende aktiviteter.

De andre fem fagområdene fra rammeplan er: Kunst, kultur og kreativitet - antall, rom og form – etikk, religion og filosofi – nærmiljø og samfunn – natur miljø og teknologi.

Vi vil legge vekt på å dokumentere barnas arbeid og opplevelser i barnehagen. Ved å henge opp det de lager på basene, og gjennom aktiv bruk av barnehageappen. Gjennom barnehageappen vil vi dele bilder og tekst. Hver måned deler baselederne en månedsplan som viser planlegging, vurdering og evaluering for måneden som har gått. Der de angir mål, tema og arbeidsmetode samt evaluering til de aktuelle basene.