Pedagogisk plan for Solvang barnehage

Progresjon

Progresjonen i barnehagen innebærer at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang og mestring. Alle barn skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får et variert leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.

Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser.

Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materiell og utforming av det fysiske miljøet. Barna skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.

Kommunikasjon, språk og tekst

August: Oppstart og tilvenning

  • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer. 
  • Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
  • Uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter.
  • Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.

Desember: Advent, jul og tradisjoner

  • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
  • Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.

Mars: Kulturelt mangfold

  • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
  • Opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
  • Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme lyder og ord.

Mai: Vår og grunnlovsdag

  • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer. 
  • Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. 
  • Uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter. Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.

 

ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders

 

1-2 år 

  • Presentert for rim, regler og sanger.
  • Billedbøker og pekebøker lett tilgjengelig for barna på avdelingen.
  • Bruke fotografier i samtale med barna.
  • Aktiv bruk av språk – verbalt og nonverbalt.
  • Styrke språkutvikling med «tegn til tale». Sette ord på alt vi gjør.
  • Lære barn jeg/meg, du/de

3-4 år 

  • Øve på rim, regler og sanger.
  • Høytlesing fra bøker og fortelling av eventyr.
  • Kjenne igjen sitt eget navn.
  • Førstehåndserfaring med tall og bokstaver.
  • Styrke språkutvikling med «tegn til tale».
  • Delta i barnas lek, bekrefte barnas lek: benevning.
  • Språkleker – lytte aktiviteter,” kims lek”, bruk av taktil sans og” lydleker” med rim.
  • Øve på å løse konflikter o.l. ved bruk av ord og samtale.

5-6 år

  • Bruk av språkleker.
  • Lek med bokstaver, lyder og tallbegrep.
  • Rime og lage gåter.
  • Gi barna kjennskap til alfabetet og skrevet tekst.
  • Høytlesing fra” fortsettelsesbok”.
  • Sanger med flere vers.
  • Uttrykke seg muntlig i gruppe og en til en.
  • Oppmuntre til å fortelle om opplevelser og erfaringer, og sette ord på følelser og meninger.
  • Bruk av IKT- finne informasjon, skrive navnet sitt på tastatur.
  • .

Kropp, bevegelse, mat og helse

August: Oppstart og tilvenning

  • Bli kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold.
  • Få kunnskap om grenser i forhold til egen kropp og respektere andres grenser.
  • Oppleve å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer.

 

ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders

 

1-2 år 

  • Tumlelek og bevegelsesglede ute og inne.
  • Ute i frisk luft hver dag.
  • Utvikle et positivt forhold til mat og måltider, aktiv deltakelse ved måltidene.
  • Bli kjent med egen kropp. Benevne navn på kroppsdeler.
  • Stellesituasjonen skal oppleves positivt, barna er delaktige. 

3-4 år

  • Øve på grunnleggende motoriske bevegelser. Følge instruksjoner og delta i enkle regelleker.
  • Turer i nærmiljøet, gå i ulendt terreng. Lengre turer med sekk og drikkeflaske.
  • Kroppen- hva bruker vi de forskjellige kroppsdeler til?
  • Gode matvaner. Tilby ulike typer mat, smake på. 
  • Lære gode rutiner i forhold til håndvask og personlig hygiene.
  • Selvstendighetstrening: ved påkledning og do trening.

5-6 år

  • Gode erfaringer med å være ute i naturen og med å utfordre seg selv fysisk.
  • Gå på lengre turer.
  • Beherske av- og påkledning og holde orden i egne klær.
  • Selvstendighetstrening.
  • Kjenne til elementer i et sunt kosthold.
  • Tørre å smake på ny og ukjent mat.
  • Ha et forhold til personlig hygiene.
  • Jobbe målrettet mot å ha et riktig blyantbegrep.
  • Bekrefte barna i det de gjør og føler.
  • Arbeidsmaur.

Kunst, kultur og kreativitet

Oktober: Høst

  • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne.
  • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

November: Forberedelser til jul

  • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne.
  • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.
  •  

Februar: Matematikk i barnehagen

  • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. 
  • Barna skal få bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.
  • Barna skal ha tilgang til ting, rom og materialer som kan støtte opp og visualisere matematiske begreper.

Mars: Kulturelt mangfold

April: Vår og påske

  • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne.
  • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

Mai: Vår og grunnlovsdag

  • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne. 
  • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk. 
  • Bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.

 

1-2 år

  • Bruke taktile følelser, kjenne på med hånden, foten, kinnet.
  • Spille musikk og legge til rette for dans og bevegelsesglede.
  • Førstehåndserfaringer med instrumenter.
  • Se på framføringer av de litt større barna.
  • Masse sang, bevegelsessanger.

3-4 år

  • Lek/forming med allsidig materiale.
  • Lære navn på farger.
  • Prøve forskjellige instrumenter og bruke rytmeinstrumenter til sang.
  • Bord- og skyggeteater.
  • Sang og musikk med ulike rytmer, fra ulike land og kulturer. Dramatisere enkle fortellinger.
  • Formingsaktiviteter som f. eks tegning, maling og veving. Bruke forskjellige maleteknikker.
  • Bevegelsessanger. Lytte, danse og bevege seg til musikk.

5-6 år

  • Kjennskap til å blande og bruke primærfargene i skapende arbeid. Male på ulikt materiell.
  • Ha et kreativt forhold til musikk og tekst gjennom for eksempel å skape egne sanger og fortellinger.
  • Kjenne igjen følelsesuttrykk i musikk, drama og kunst.
  • Tørre å stå frem i gruppa, få mulighet til å opptre for andre.
  • Eksperimenter.
  • Gi barna et forhold til kunst og kultur gjennom besøk på utstillinger, teater, museet og kulturaktiviteter.

Natur, miljø og teknologi

September: Friluftslivets uke og brannvern

  • Opplever og utforsker naturen og naturens mangfold. 
  • Får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
  • Lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.

Oktober: Høst

  • Opplever og utforsker naturen og naturens mangfold. 
  • Får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
  • Lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.

Januar: Kroppen

  • Få gode opplevelser med vinterlek. 
  • Få erfaringer med å bruke naturen som arena for lek, undring, utforskning og læring.
  • Få erfaringer ved å utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener.

Juni: Sommer

  • Utforske ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt.
  • Gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.

 

ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders

 

1-2 år

  • Se på bilder av kjente dyr og bli kjent med hvilke lyder de lager.
  • Oppleve glede ved å være ute i ulikt vær og ulike årstider.
  • Utforske barnehagens inne og uteområde.
  • Samtale om ulike kjøretøy.

3-4 år

  • Studere hva vi finner på bakken, i skogen, i fjæra osv. og bruke materialet som inspirasjon til estetiske uttrykk.
  • Lære navn på noen vanlige insekter og dyr.
  • Lære seg gode holdninger og respekt for naturen.
  • Fakta om ville dyr og bondegårdsdyr.
  • Studere kjøretøy.
  • Få kjennskap til bruk av tekniske hjelpemidler som f. eks kjøkkenmaskin, cd-spiller, datamaskin, tekniske leker og lære hvordan teknikk kan brukes i lek og hverdagsliv.
  • Gjøre seg kjent med søppelhåndtering.

Skolestartere

  • Vite hvordan vi ferdes i naturen.
  • Kunne kle seg etter været.
  • Kjenne navn på de vanligste trær og planter i nærmiljøet.
  • Utvikle ferdigheter i bruk av digitale verktøy, fotoapparat og bildefremkalling.
  • Få erfaringer med naturfagene fysikk, kjemi og biologi. Eksperimentering.
  • Begynnende forståelse for begrepet” bærekraftig utvikling” (kjærlighet til naturen, forståelse for samspillet i naturen og mellom mennesker og natur).
  • Sortere søppel for gjenvinning.

 

Antall, rom og form

Februar: Matematikk i barnehagen

  • Oppdage og undre seg over matematiske sammenhenger. 
  • Utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper.
  • Undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
  • Undersøker og får erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede.

Juni: Sommer

  • Oppdage og undre seg over matematiske sammenhenger. 
  • Utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper. 
  • Undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
  • Undersøker og får erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede.

 

1-2 år

  • Ved å bruke førstehåndserfaring gjør vi barna kjent med begrepene stor og liten.
  • Gjøre seg kjent med ulike former.
  • Begynnende telling 1-2-3. Peke telle.
  • Se på og erfare stor, liten.

3-4 år

  • Bli kjent med matematiske begreper som trekant, sirkel, over, under, oppå, ved siden av. osv.
  • Snakke om likheter og ulikheter, for eksempel større, mindre, høyere, kortere osv. 
  • Bli kjent med tall. Øve på å telle til ti. Peke telle.
  • Få interesse for matematikk i hverdags-livet, dekke bord, hvor mange er vi her i dag osv.
  • Utforske former og mønster.
  • Spille spill.
  • Kjenne igjen de vanligste fargene og vite hva de heter.
  • Erfare bruk av måleenheter i hverdagen.

5-6 år

  • Ha kjennskap til tallrekken og enkle regnestrategier.
  • Kjenne til ukedagene, måneder og de forskjellige årstidene.
  • Kjenne til klokka og tid.
  • Kopiere og lage mønster.
  • Kjenne til motsatte begreper som størst – minst, yngst – eldst osv.
  • Sortere ting i kategorier.
  • Bli kjent med måleenheter som meter, cm, liter osv. å bruke ulike måleredskaper som termometer, måleband osv.
  • Kunne orientere seg fra enkle kart, eks skattejakt.

Etikk, religion og filosofi

November: Forberedelser til jul

  • Få kunnskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
  • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.

Desember: Advent, jul og tradisjoner

  • Få kunnskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
  • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.

Mars: Kulturelt mangfold

  • Barna skal bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen. 
  • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap

April: Vår og påske

  • Få kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanetisk arv og tradisjon og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
  • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
  • Bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.

 

ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders

1-2 år

  • Oppleve seg sett, hørt og forstått.” Min og din”.
  • Bli kjent med høytider og markere høytider.
  • Finner glede i samvær og samspill med andre barn.

3-4 år

  • Turtaking.
  • Øve på å si takk for maten.
  • Oppleve medinnflytelse i barnehagen.
  • Respektere andre.
  • Se egne og andres følelser og behov, hjelpe hverandre.
  • Si positive ting til hverandre.
  • Hevde seg selv og sine egne behov.
  • Utvikle evne til å løse konflikter.
  • Utvikle evne til å stille spørsmål, resonnere og å undre seg.
  • Gi barna kjennskap til høytider, tradisjoner og ulike kulturer.

5-6 år

  • Kunne uttrykke tanker/spørsmål og være nysgjerrig på livet.
  • Gi barna kjennskap til høytider og tradisjoner representert i barnegruppa.
  • Føre enkel samtale om etiske leveregler, respekt og toleranse.
  • Ha klare forventninger om å bli sett, hørt og forstått av omgivelsene.
  • Begynnende forståelse for den enkeltes rettigheter og likeverd.
  • Kjenne til at alle mennesker er forskjellige og har forskjellige forutsetninger og vise respekt for det.
  • Oppmuntre til og fortelle om opplevelser og erfaringer, sette ord på følelser og meninger.
  • Undre oss sammen med barna.

Nærmiljø og samfunn

Juni: Sommer

  • Utforske ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt.
  • Gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.

Juli: Sommer

  • Utforske ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt. 
  • Gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.

 

1-2 år

  • Tur i nærområdet.
  • Skape tilhørighet til hverandre som gruppe.
  • Lære navn på barn og voksne i barnehagen.
  • Enkle oppgaver som å legge ting i hylla, rydde etter maten.
  • Delta i samling og felles opplegg sammen med resten av barnegruppa.
  • Bilder av familien til barna.

3-4 år 

  • Bli kjent med området rundt barnehagen.
  • Bibliotekbesøk.
  • Lære navn på barnehagen og byen vår.
  • Utvikle gruppefølelse gjennom samlingsstunder og andre aktiviteter.
  • Hjelpe til med enkle oppgaver, bidra til fellesskapet ved å «hjelpe til». «Det du gjør betyr noe for oss andre».
  • Besøke gården, kirken, annet i nærmiljøet. Bibliotek, Oasen.
  • Erfare at de selv og andre er med på å påvirke og at alle er viktig for fellesskapet.
  • Erfare at egne handlinger kan påvirke andre. Lære å inkludere andre.
  • Lære litt om samisk kultur.
  • Lære om Norge og se på hvordan Norge ser ut på kartet.

Skolestartere

  • Stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser.
  • Bruke sansene til å utforske nærmiljøet og verden omkring oss.
  • Vite hvor en selv bor i forhold til” resten av verden”.
  • Ha hørt norske og samiske eventyr.
  • Bli kjent med lokalkultur og samisk kultur.
  • Lære om Norge, hovedstaden Oslo, og Norges nasjonaldag.

Livsmestring

August: Oppstart og tilvenning

  • Barnehagen skal legge til rette for at alle barn blir møtt med trygghet, nærhet og omsorg gjennom hele barnehagetiden. 
  • Barna skal få etablere evnen til å stole på andre og inngå i positive relasjoner med mennesker rundt seg.

September: Friluftslivets uke og brannvern

  • Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta.
  • Alle barna skal få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.

Oktober: Høst

  • Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn.
  • Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

November: Forberedelser til jul

  • Barna skal gjennom å bli møtt av trygghet og omsorg i barnehagen kunne oppleve livsglede og lykke i hverdagen. - Barnehagen skal legge til rette for aktiviteter eller den frie leken hvor barna kan kjenne på en glede, fornøyelse, lyst og velbehag i nuet.

Desember: Advent, jul og tradisjoner

  • Synliggjøre variasjoner i verdier, religion og livssyn.
  • Fremme respekt for mangfoldet og religionene representert i barnegruppa. 
  • Gi barna erfaringer om at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.

Januar: Kroppen

  • Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. 
  • Fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt.

Februar: Matematikk i barnehagen

  • Sørge for at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen. 
  • Støtte og oppmuntre barna til å vise omsorg for andre og til selv å kunne ta imot omsorg. -
  • Bidra til at barna kan utvikle tillit til seg selv og andre

Mars: Kulturelt mangfold

  • Samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling i fellesskap. 
  • Støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner.
  • Støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.

April: Vår og påske

  • Barna skal bli oppmuntret, støttet og belønnet for å søke og tillære seg nye ferdigheter. 
  • Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. 
  • Barna skal få kjenne på mestring i daglige gjøremål som grunnlag for selvstendighet og for å forstå omgivelsene rundt seg.

Mai: Vår og grunnlovsdag

  • Barna skal gjennom å bli møtt med aktiviteter som gir spenning og utfordringer få oppleve den risikofylte leken – lek med både glede og redsel. De erfaringer barna får gjennom utfordrende aktiviteter, stimulerer til læring og mestringsopplevelser. 
  • Barnehagen skal legge til rette for at barna skal få kjenne på spennings- og mestringsopplevelser ut fra individuelle forutsetninger.

Juni: Sommer

  • Barna skal bli møtt av trygge og omsorgsfulle relasjoner. 
  • De ansatte skal hjelpe barna til selvregulering av egne følelser ved å anerkjenne og vise aksept for det å ha ulike følelser, og at det er greit å snakke om følelser og få hjelp fra andre når de har det vanskelig.

Juli: Sommer

  • Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap.
  • Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. 
  • Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling.