Progresjon
Progresjonen i barnehagen innebærer at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang og mestring. Alle barn skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får et variert leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.
Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser.
Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materiell og utforming av det fysiske miljøet. Barna skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
August: Oppstart og tilvenning
- Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
- Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
- Uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter.
- Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.
Desember: Advent, jul og tradisjoner
- Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
- Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
Mars: Kulturelt mangfold
- Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
- Opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
- Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme lyder og ord.
Mai: Vår og grunnlovsdag
- Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
- Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
- Uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter. Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.
ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders
1-2 år
- Presentert for rim, regler og sanger.
- Billedbøker og pekebøker lett tilgjengelig for barna på avdelingen.
- Bruke fotografier i samtale med barna.
- Aktiv bruk av språk – verbalt og nonverbalt.
- Styrke språkutvikling med «tegn til tale». Sette ord på alt vi gjør.
- Lære barn jeg/meg, du/de
3-4 år
- Øve på rim, regler og sanger.
- Høytlesing fra bøker og fortelling av eventyr.
- Kjenne igjen sitt eget navn.
- Førstehåndserfaring med tall og bokstaver.
- Styrke språkutvikling med «tegn til tale».
- Delta i barnas lek, bekrefte barnas lek: benevning.
- Språkleker – lytte aktiviteter,” kims lek”, bruk av taktil sans og” lydleker” med rim.
- Øve på å løse konflikter o.l. ved bruk av ord og samtale.
5-6 år
- Bruk av språkleker.
- Lek med bokstaver, lyder og tallbegrep.
- Rime og lage gåter.
- Gi barna kjennskap til alfabetet og skrevet tekst.
- Høytlesing fra” fortsettelsesbok”.
- Sanger med flere vers.
- Uttrykke seg muntlig i gruppe og en til en.
- Oppmuntre til å fortelle om opplevelser og erfaringer, og sette ord på følelser og meninger.
- Bruk av IKT- finne informasjon, skrive navnet sitt på tastatur.
- .
Kropp, bevegelse, mat og helse
August: Oppstart og tilvenning
- Bli kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold.
- Få kunnskap om grenser i forhold til egen kropp og respektere andres grenser.
- Oppleve å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer.
ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders
1-2 år
- Tumlelek og bevegelsesglede ute og inne.
- Ute i frisk luft hver dag.
- Utvikle et positivt forhold til mat og måltider, aktiv deltakelse ved måltidene.
- Bli kjent med egen kropp. Benevne navn på kroppsdeler.
- Stellesituasjonen skal oppleves positivt, barna er delaktige.
3-4 år
- Øve på grunnleggende motoriske bevegelser. Følge instruksjoner og delta i enkle regelleker.
- Turer i nærmiljøet, gå i ulendt terreng. Lengre turer med sekk og drikkeflaske.
- Kroppen- hva bruker vi de forskjellige kroppsdeler til?
- Gode matvaner. Tilby ulike typer mat, smake på.
- Lære gode rutiner i forhold til håndvask og personlig hygiene.
- Selvstendighetstrening: ved påkledning og do trening.
5-6 år
- Gode erfaringer med å være ute i naturen og med å utfordre seg selv fysisk.
- Gå på lengre turer.
- Beherske av- og påkledning og holde orden i egne klær.
- Selvstendighetstrening.
- Kjenne til elementer i et sunt kosthold.
- Tørre å smake på ny og ukjent mat.
- Ha et forhold til personlig hygiene.
- Jobbe målrettet mot å ha et riktig blyantbegrep.
- Bekrefte barna i det de gjør og føler.
- Arbeidsmaur.
Natur, miljø og teknologi
September: Friluftslivets uke og brannvern
- Opplever og utforsker naturen og naturens mangfold.
- Får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
- Lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.
Oktober: Høst
- Opplever og utforsker naturen og naturens mangfold.
- Får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
- Lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.
Januar: Kroppen
- Få gode opplevelser med vinterlek.
- Få erfaringer med å bruke naturen som arena for lek, undring, utforskning og læring.
- Få erfaringer ved å utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener.
Juni: Sommer
- Utforske ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt.
- Gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.
ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders
1-2 år
- Se på bilder av kjente dyr og bli kjent med hvilke lyder de lager.
- Oppleve glede ved å være ute i ulikt vær og ulike årstider.
- Utforske barnehagens inne og uteområde.
- Samtale om ulike kjøretøy.
3-4 år
- Studere hva vi finner på bakken, i skogen, i fjæra osv. og bruke materialet som inspirasjon til estetiske uttrykk.
- Lære navn på noen vanlige insekter og dyr.
- Lære seg gode holdninger og respekt for naturen.
- Fakta om ville dyr og bondegårdsdyr.
- Studere kjøretøy.
- Få kjennskap til bruk av tekniske hjelpemidler som f. eks kjøkkenmaskin, cd-spiller, datamaskin, tekniske leker og lære hvordan teknikk kan brukes i lek og hverdagsliv.
- Gjøre seg kjent med søppelhåndtering.
Skolestartere
- Vite hvordan vi ferdes i naturen.
- Kunne kle seg etter været.
- Kjenne navn på de vanligste trær og planter i nærmiljøet.
- Utvikle ferdigheter i bruk av digitale verktøy, fotoapparat og bildefremkalling.
- Få erfaringer med naturfagene fysikk, kjemi og biologi. Eksperimentering.
- Begynnende forståelse for begrepet” bærekraftig utvikling” (kjærlighet til naturen, forståelse for samspillet i naturen og mellom mennesker og natur).
- Sortere søppel for gjenvinning.
Etikk, religion og filosofi
November: Forberedelser til jul
- Få kunnskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
- Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
Desember: Advent, jul og tradisjoner
- Få kunnskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
- Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
Mars: Kulturelt mangfold
- Barna skal bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
- Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap
April: Vår og påske
- Få kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanetisk arv og tradisjon og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
- Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
- Bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.
ETTER EN KONTROLL KAN INFORMASJONEN NEDENFOR FJERNES
/Anders
1-2 år
- Oppleve seg sett, hørt og forstått.” Min og din”.
- Bli kjent med høytider og markere høytider.
- Finner glede i samvær og samspill med andre barn.
3-4 år
- Turtaking.
- Øve på å si takk for maten.
- Oppleve medinnflytelse i barnehagen.
- Respektere andre.
- Se egne og andres følelser og behov, hjelpe hverandre.
- Si positive ting til hverandre.
- Hevde seg selv og sine egne behov.
- Utvikle evne til å løse konflikter.
- Utvikle evne til å stille spørsmål, resonnere og å undre seg.
- Gi barna kjennskap til høytider, tradisjoner og ulike kulturer.
5-6 år
- Kunne uttrykke tanker/spørsmål og være nysgjerrig på livet.
- Gi barna kjennskap til høytider og tradisjoner representert i barnegruppa.
- Føre enkel samtale om etiske leveregler, respekt og toleranse.
- Ha klare forventninger om å bli sett, hørt og forstått av omgivelsene.
- Begynnende forståelse for den enkeltes rettigheter og likeverd.
- Kjenne til at alle mennesker er forskjellige og har forskjellige forutsetninger og vise respekt for det.
- Oppmuntre til og fortelle om opplevelser og erfaringer, sette ord på følelser og meninger.
- Undre oss sammen med barna.