Pedagogisk plan for Solvang barnehage

Progresjon

Progresjonen i barnehagen innebærer at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang og mestring. Alle barn skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får et variert leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.

Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser.

Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materiell og utforming av det fysiske miljøet. Barna skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.

Kommunikasjon, språk og tekst

August: Oppstart og tilvenning

  • Temamål:
    • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer. 
    • Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
    • Uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter.
    • Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.
  • Aktiviter
    • Rim, regler og sanger
    • Steg for steg

Desember: 

  • Temamål: 
    • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
    • Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.

Mars: 

  • Temamål:
    • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.
    • Opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale.
    • Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme lyder og ord.

Mai: 

  • Temamål:
    • Møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer. 
    • Oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. 
    • Uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter. Leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.

 

Kropp, bevegelse, mat og helse

August: 

  • Temamål:
    • Bli kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold.
    • Få kunnskap om grenser i forhold til egen kropp og respektere andres grenser.
    • Oppleve å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer.
  • Aktiviteter:
    • Turer i nærområdet.

Januar

  • Temamål:
    • Bli kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold.
    • Få kunnskap om grenser i forhold til egen kropp og respektere andres grenser. 
    • Oppleve å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer.
       

Kunst, kultur og kreativitet

Oktober: 

  • Temamål:
    • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne.
    • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

November: 

  • Temamål:
    • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne.
    • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

Februar: 

  • Temamål:
    • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. 
    • Barna skal få bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.
    • Barna skal ha tilgang til ting, rom og materialer som kan støtte opp og visualisere matematiske begreper.

 

April: 

  • Temamål:
    • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne.
    • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

Mai: 

  • Temamål:
    • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne. 
    • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk. 
    • Bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.

Juli:

  • Temamål:
    • Barna skal få ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede gjennom skapende virksomhet ute og inne.
    • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

 

Natur, miljø og teknologi

September: 

  • Temamål:
    • Opplever og utforsker naturen og naturens mangfold. 
    • Får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
    • Lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.

Oktober: 

  • Temamål:
    • Opplever og utforsker naturen og naturens mangfold. 
    • Får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
    • Lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.

Januar: 

  • Temamål: 
    • Få gode opplevelser med vinterlek. 
    • Få erfaringer med å bruke naturen som arena for lek, undring, utforskning og læring.
    • Få erfaringer ved å utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener.

Juni: 

  • Temamål:
    • Utforske ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt.
    • Gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.

 

Antall, rom og form

Februar: 

  • Temamål:
    • Oppdage og undre seg over matematiske sammenhenger. 
    • Utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper.
    • Undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
    • Undersøker og får erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede.

Juni: Sommer

  • Temamål:
    • Oppdage og undre seg over matematiske sammenhenger. 
    • Utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper. 
    • Undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter.
    • Undersøker og får erfaring med løsning av matematiske problemer og opplever matematikkglede.

Etikk, religion og filosofi

November: 

  • Temamål:
    • Få kunnskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
    • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.

Desember: 

  • Temamål: 
    • Få kunnskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
    • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.

Mars: 

  • Temamål:
    • Barna skal bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen. 
    • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap

April: 

  • Temamål:
    • Få kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanetisk arv og tradisjon og bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
    • Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
    • Bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.

Nærmiljø og samfunn

September

  • Temamål:
    • Utforske ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt.
    • Gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.
    • Bli kjent med ulike tradisjoner, levesettog familieformer.

Juli: 

  • Temamål:
    • Utforske ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt. 
    • Gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.

Livsmestring

August: Oppstart og tilvenning

  • Temamål:
    • Barnehagen skal legge til rette for at alle barn blir møtt med trygghet, nærhet og omsorg gjennom hele barnehagetiden. 
    • Barna skal få etablere evnen til å stole på andre og inngå i positive relasjoner med mennesker rundt seg.

September: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta.
    • Alle barna skal få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.

Oktober: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn.
    • Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

November: 

  • Temamål:
    • Barna skal gjennom å bli møtt av trygghet og omsorg i barnehagen kunne oppleve livsglede og lykke i hverdagen.
    •  Barnehagen skal legge til rette for aktiviteter eller den frie leken hvor barna kan kjenne på en glede, fornøyelse, lyst og velbehag i nuet.

Desember: 

  • Temamål:
    • Synliggjøre variasjoner i verdier, religion og livssyn.
    • Fremme respekt for mangfoldet og religionene representert i barnegruppa. 
    • Gi barna erfaringer om at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.

Januar: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. 
    • Fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt.

Februar: 

  • Temamål:
    • Sørge for at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen. 
    • Støtte og oppmuntre barna til å vise omsorg for andre og til selv å kunne ta imot omsorg. 
    • Bidra til at barna kan utvikle tillit til seg selv og andre

Mars: 

  • Temamål:
    • Samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling i fellesskap. 
    • Støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner.
    • Støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.

April: 

  • Temamål:
    • Barna skal bli oppmuntret, støttet og belønnet for å søke og tillære seg nye ferdigheter. 
    • Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. 
    • Barna skal få kjenne på mestring i daglige gjøremål som grunnlag for selvstendighet og for å forstå omgivelsene rundt seg.

Mai: 

  • Temamål:
    • Barna skal gjennom å bli møtt med aktiviteter som gir spenning og utfordringer få oppleve den risikofylte leken – lek med både glede og redsel. De erfaringer barna får gjennom utfordrende aktiviteter, stimulerer til læring og mestringsopplevelser. 
    • Barnehagen skal legge til rette for at barna skal få kjenne på spennings- og mestringsopplevelser ut fra individuelle forutsetninger.

Juni: 

  • Temamål:
    • Barna skal bli møtt av trygge og omsorgsfulle relasjoner. 
    • De ansatte skal hjelpe barna til selvregulering av egne følelser ved å anerkjenne og vise aksept for det å ha ulike følelser, og at det er greit å snakke om følelser og få hjelp fra andre når de har det vanskelig.

Juli: 

  • Temamål:
    • Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap.
    • Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. 
    • Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling.