Årsplan 2023-2024, Kommunale barnehager

6 Tilvenning og overganger

Rammeplan for barnehager sier at barnehagen i samarbeid med foreldre skal sørge for en trygg og god start i barnehagen. Vi skal tilpasse rutiner, organisere tid og rom slik at barnet får tid til å etablere relasjoner med barn og voksne. Tilvenning skal skje ut fra barnets egne forutsetninger.  

I våre barnehager skal barnet oppleve:  
 

Tilvenning ved oppstart 

  • Å føle seg trygg og bygge gode og trygge relasjoner både til barn og voksne.
  • At barnehagen inviterer nye barn til å komme på besøk flere ganger før oppstart. 
  • At barnehagen gjør individuelle tilpasninger slik at barnet får de rammene det trenger.
  • At foreldrene og barnehagene er oppmerksomme på måten barnet håndterer starten i barnehagen og tilpasser dager, lengde og atskillelse på bakgrunn av det.
  • At barnehagen er åpen for å tilpasse seg rutiner barnet har med seg hjemmefra. 
  • Samtale mellom foreldre og barnehage før oppstart og oppfølgingssamtale etter oppstart.

Tilvenning ved overgang småbarnsavdeling til storbarnsavdeling 

  •  Besøksdager på storbarnsavdeling i forkant. 
  •  At ansatte som barnet er trygg på følger barnet på korte besøk for å bli kjent med nye omgivelser og andre rutiner.

Overgang fra barnehage til skole  

  • At overgangen fra barnehagen til skolen sees på som en sammenhengende prosess fra siste året i barnehagen til første året på skolen.
  • At skolestarterne er sammen som en gruppe deler av siste året.
  • Barnehagen tilbyr aktiviteter som skal trigge nysgjerrigheten og gleden med å starte på skolen.
  • Barnehagen legger til rette for mer selvstendighetsmestring. 
  • Barnehagen og skolen samarbeider om overgangen og barnet får bli kjent med skolen og skolemiljøet.
  • Alle ansatte i barnehagen følger kommunens rutiner for overgang barnehage-skole. 

Rammeplan for barnehager - om overganger, Utdanningsdirektoratet