Årsplan 2023-2024, Kommunale barnehager

2 Barnehageåret

Barnehageåret starter i august. Alle barnehagene følger årshjulet og utarbeider egne planer med mer detaljert informasjon.

2.1 Årshjul

Periodeplaner

  • Hver enkelt barnehage har utarbeidet egne periodeplaner med utgangspunkt i fagområdene og årshjulet.
  • I periodeplanene/temaplanene vil dere kunne lese mer om hva som skjer i barnehagen i løpet av barnehageåret.
Årshjul, kommunale barnehager
Årstid Tradisjoner/aktiviteter
Høst Årstiden, oppstart/tilvenning, brannvernuke, foreldremøte.
Vinter Årstiden, høytider, jul, julegudstjeneste, Lucia, samefolkets dag, barnehagedagen
Vår Årstiden, karneval, påske såing av blomster/grønnsaker, Norges nasjonaldag
Sommer Årstiden, årsavslutning, førskole-skolestartere, ferietid, oppstart/tilvenning

2.2 Barnehagens fagområder

Barnehagens områder for læring er delt inn i 7 fagområder. Områdene er integrert i hverdagslivet og i løpet av et barnehageår er vi innom alle. Periodevis vektlegges enkelte områder mer enn andre, sett i sammenheng med de ulike årstider og høytider. 

 

2.3 Progresjon/utvikling

Hva innebærer progresjon i barnehagen?

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.

Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.

Personalet skal

  • oppdage, følge opp og utvide det barna allerede er opptatt av.
  • planlegge og tilrettelegge for progresjon i barnehagens innhold for alle barn.
  • bidra til at barna får mestringsopplevelser og samtidig har noe å strekke seg etter.
  • legge til rette for fordypning, gjenkjennelse og gjentakelse i barnehagens innhold og arbeidsmåter.
  • introdusere nye perspektiver og tilrettelegge for nye opplevelser og erfaringer.
  • sørge for progresjon gjennom bevisst bruk av materialer, bøker, leker, verktøy og utstyr og gjøre disse tilgjengelig for barna.

Informasjon om rammeplanen hentet fra Utdanningsdirektoratet