Årsplan 2023-2024, Kommunale barnehager

5 Omsorg, lek, læring og danning

Et viktig grunnlag for allsidig utvikling er barnets behov for omsorg, lek, læring og danning. Disse områdene er derfor grunnleggende gjennom hele barnehageåret.

I våre barnehager skal barnet oppleve:

Omsorg

• Trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet.
  • Å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.
  • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.
  • At barnas egne omsorgshandlinger verdsettes.

Lek

• At leken har en sentral plass og at lekens egenverdi anerkjennes.
  • Gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.
  • At leken er en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.
  • Glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
  • Ulike muligheter for lek og ulike typer lek som utvikler fantasi og forestillingsevne.
  • Et leke- og læringsmiljø som er lystbetont, meningsfullt og frivillig.

Læring

• Et læringsmiljø som gir barna mulighet til å utvikle ny kunnskap, forståelse og nye ferdigheter.
  • Alltid å ha muligheten til å utvikle gode relasjoner og godt samspill med andre.
  • At alle ansatte legger til rette for utvikling av gode holdninger.
  • Å ha mulighet til å utvikle fantasi, undring, nysgjerrighet, kreativitet og lærelyst.

Danning

• At alle ansatte legger til rette for utvikling av evner til å reflektere over egne handlinger og væremåter.
  • Gode danningsprosesser som setter barnet i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen.
  • Å se seg selv som et verdifullt medlem av et større fellesskap.
  • Samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.

Rammeplan for barnehagen - om barnehagens formål og innhold, informasjon hos Utdanningsdirektoratet