Politisk innstillings- og delegeringsreglement

10 Delegering til kommunedirektøren (Kommuneloven § 13-1, 6. og 7. ledd)

Kommunedirektøren er delegert myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker eller saker som ikke er av prinsipiell betydning. Dersom det kan være tvil om et vedtak er av prinsipiell betydning skal kommunedirektøren gå tilbake til det folkevalgte organet som er tillagt avgjørelsesmyndigheten.

Kommunedirektøren innstiller i saker som skal behandles i flere folkevalgte organer, og fremlegger forslag til vedtak i saker direkte til folkevalgt beslutningsorgan.

Kommunedirektøren undertegner i saker hvor avgjørelsesmyndighet er delegert kommunedirektøren, samt der det foreligger et vedtak i det kompetente folkevalgte organ.

Kommunedirektøren har myndighet til å inngå innkjøpsavtaler og entreprisekontrakter i tråd med vedtak i folkevalgte organ.

Kommunedirektøren har myndighet til å inngå forlik i tvistesaker, begrenset oppad til 1 mill. kroner

Kommunedirektøren delegeres avgjørelsesmyndighet til å anmelde straffbare forhold, begjære påtale og å fremme borgerlige rettskrav.

Kommunedirektøren kan avgjøre spørsmål om prioritetsvikelse for heftelser på eiendom og ettergivelses av lån, gitt fra kommunen til private og næringsdrivende.

Kommunedirektøren treffer selv avgjørelse om videredelegering av delegert myndighet til administrasjonen. Se administrativt delegeringsreglement.

Kommunedirektøren kan endre reglementet fortløpende ved endringer i organisasjonen, og innenfor rammen av intensjonene for reglementet.

Kommunedirektøren utarbeider og beslutter handlingsplaner og gjennomføringsbestemmelser i tråd med overordnede politisk vedtatte planer. Legges fram for utvalgene til orientering.

Kommunedirektøren har delegert særskilt avgjørelsesmyndighet i tråd med overordnet beredskapsplan.

Delegering ihht forskrifter

All myndighet i h.h.t. forskrifter delegeres til kommunedirektøren så langt dette ikke er i strid med lov eller forskrift, eller ikke er av prinsipiell betydning.