Temaplan for kultur, idrett og frivillighet

6 Medvirkningsprosess

Medvirkningsprosessen for Kulturplanen har vært sammenfallende med kommuneplanens arealdel og Plan for helhetlig oppvekstmiljø. Det har vært hensiktsmessig å samkjøre gjennomføringen av ulike opplegg for medvirkning. Kommuneplanens samfunnsdel fremhever at god samhandling med, og økt medbestemmelse for innbyggerne i Namsos kommune, skal bidra til at tjenester, prosjekter og tiltak blir så treffsikre som mulig.

Medvirkning er en grunnleggende forutsetning i et lokaldemokrati, og gir befolkningen muligheten til å medvirke til bedre planløsninger. Befolkningens aktive rolle i plan- og beslutningsprosessene fremheves som viktig for å ta vare på felles verdier og grunnleggende levekår i et bærekraftig samfunn. FNs bærekraftsmål nr. 17 fremhever viktigheten av samarbeid og ansvar for helheten, for at bærekraftsmålene skal nås. Barnekonvensjonens artikkel 12 fastslår barn og unges rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter. Siden denne gruppa blant annet ikke har stemmerett, må deres stemme sikres spesielt i medvirkningsprosessene.

Innbyggernes medvirkning til alle planene:

  • Folkemøter med kafédialog-metode i kommunens by og grender.
  • Oppgaver og samtaler med innvandrere og flyktninger gjennomført av lærerne ved Namsos opplæringssenter.
  • Åpen planportal på kommunens nettside, og mulighet for å gi innspill til innbyggertorgene eller sende på e-post.

Barn og unges medvirkning til alle planene:

  • Multimodale gruppesamtaler med barnehagebarn 3 – 6 år, gjennomført i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune og forskere ved Dronning Mauds Minne Høgskole
  • Kreativt verksted med alle 7. klasser i samarbeid med Ungt Entreprenørskap og bruk av deres SMART-metode
  • «Splotting» (medvirkningsmetode) og spørreundersøkelse ved Olav Duun VGS i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune
  • Spørreundersøkelse til alle grunnskoleelever
  • Spørreundersøkelse til studenter ved Nord Universitet

Medvirkning til kulturplan:

  • Innspillsmøte ved bruk av kafédialog-metode med det profesjonelle kunst- og kulturlivet
  • Innspillsmøte ved bruk av kafédialog-metode med frivilligheten
  • Drøfting med kommunens frivilligråd om frivlligplakaten
  • Dialog og besøk ved Aejrie Sïjte
  • Innspillsmøte med Namdalsmuseet og Norsk Sagbruksmuseum