Liten og ny – foreldreaktiv tilvenning i barnehagen
En trygg start på barnehagelivet – vi må ta tilvenning på alvor
Trygghet og tillit bygges over tid, dette gjelder store og små. Det er også vesentlig at ikke bare familiens nyeste tilskudd skal bygge relasjoner på rekordtid, men også mor og far. Det er ingenting ved dagens tilvenningspraksis i Namsos kommune som er skremmende, men løftet som nå skjer i kommunale barnehager er viktig; det handler ikke om at kvalitetene ikke er der, det handler i stor grad om å følge med i tiden og utnytte kunnskapen som ligger der ute og fortsette å være en lærende organisasjon.
En tilvenningsmodell med barn i sentrum
Liten og ny handler om å skape en trygg og gradvis overgang til barnehagelivet, basert på forskning om tilknytning og trygghet. Vi vet at små barn trenger tid til å knytte seg til nye omsorgspersoner, og vi vet at trygge barn leker, lærer og trives bedre. Denne modellen legger derfor til rette for at foreldrene er til stede i barnehagen over flere dager, at barnet får tid til å bli kjent med både voksne og omgivelser, og at overgangen skjer i et tempo som er mer tilpasset barnets behov.
Vi har testet modellen i et pilotprosjekt som har vart i ett år, og resultatene taler for seg selv:
- Foreldre føler seg tryggere og mer inkludert i tilvenningen og føler at de har god oversikt og informasjon.
- Barna viser færre tegn på stress og uro i starten av barnehagelivet.
- Personalet får en bedre relasjon til både barnet og foreldrene fra dag én, noe som skaper et godt grunnlag for videre samarbeid.
Selvfølgelig har spørsmål om hvorfor også kommet opp, og svaret er enkelt; fordi det er en investering i barnet ditt for ditt barns beste og et kompetanseløft inn i barnehagen.
For mange foreldre kan den tradisjonelle tilvenningen i barnehagen oppleves som brå og utrygg. For barnet, ikke minst, som har levd hele livet sitt i en trygg og forutsigbar boble med nære omsorgspersoner som alltid setter deg først, kan overgangen til barnehagen bli en stor påkjenning.
PANG! Sekundærsosialiseringa starter og du går fra å være et “meg, meg, meg” til å bli en del av gruppa. I barnehagen skal det sies at det er det vi er eksperter på også- barn i gruppe. Mye av praksisen bygger på forsking som legger opp til læring og erfaringsbygging i felleskap med andre, men for å komme oss dit, må man bygge tillitt, trygghet til å utforske og evnen til å stole på andre mennesker med følelsene sine. Derfor må vi ta tilvenning på alvor – og det var nettopp dette vi gjorde da vi innførte tilvenningsmodellen Liten og ny i våre kommunale barnehager.
Trygg tilvenning gir trygge barn
Når overgangen til barnehagen skjer gradvis, og i barnets tempo, skaper vi en stabil og forutsigbar ramme som gir trygghet. Forskning viser at trygge barn er mer utforskende, lekende og åpne for nye erfaringer. Når barnet får en myk start, der en kjent omsorgsperson er til stede i barnehagen lenge før barnehagestart og utover i tilvennings-uka, blir det lettere å danne nye tilknytningsbånd til de ansatte.
En utrygg start kan derimot prege barnet lenge. Mange små barn kan oppleve separasjon fra foreldrene som overveldende, og sterke reaksjoner som gråt, uro og søvnvansker er ikke uvanlige når tilvenningen går for fort – det vil selvfølgelig være helt normalt med denne tilvenningsmodellen også, men forskjellen nå er at gjennom Liten og ny bygges relasjoner mye tidligere enn før og at de barna søker trøst hos nå er godt kjente for både dem og foreldrene.
Slik er tilvenningen i Liten og ny i Namsos kommune
- 4–8 besøk før barnehagestart – Barnet og foreldrene blir kjent med barnehagen, personalet og rutinene i god tid før oppstart.
- Oppstartsamtale – Før tilvenningen starter, har foreldrene en samtale med barnehagen for å dele viktig informasjon om barnet, familien for å skape en trygg relasjon til de ansatte.
- Foreldreaktiv tilvenning (5 dager) – Foreldrene er til stede hele dagen den første uken, slik at barnet gradvis kan knytte seg til de nye omsorgspersonene i eget tempo og med trygg havn til stede.
- Tett oppfølging etter tilvenningen – Personalet følger opp barnet og familien nøye i ukene etter oppstart for å sikre en trygg overgang og god tilknytning.
Dette gir barnet en mykere overgang til barnehagen og legger grunnlaget for trivsel og trygghet i den nye hverdagen.
Tid for kompetanseløft - Kompetanseheving for barnehagepersonalet
For å sikre en god implementering av Liten og ny går barnehagene gjennom en opplæringsplan som strekker seg over et halvt år- dette basert på erfaringer gjort gjennom Bangsund barnehage, Jøa barnehage og Vestbyen barnehage som var de første som brukte modellen av de kommunale barnehagene. Denne har bestått av faste møtepunkter og refleksjonsarbeid knyttet til tilvenning, med utgangspunkt i tilknytningsteori presentert av May Britt Drugli, professor i pedagogikk ved RKBU Midt Norge, NTNU og professor II ved SePU, Høgskolen Innlandet.
Opplæringen har ikke bare gitt et kunnskapsløft, men også satt et fagspråk på mye av den praksisen som allerede fantes i barnehagene. Dette har styrket forståelsen for tilvenning som en viktig pedagogisk prosess og gitt personalet et enda bedre grunnlag for å møte barn og foreldre på en trygg og profesjonell måte.
Les om "Liten og ny" på nettsidene til NTNU (NTNU)