Sommerhjørnet i sentrum

Endelig! Sommerhjørnet på Samfunnshuset i Namsos har åpnet. Sommerhjørnet er et tilbud til ungdom til og med 19 år i sommerferien.

Sommerhjørnet er et sommeråpent og sentrumsnært fritidstilbud i Namsos for ungdom til og med 19 år.

Barn og unge har sagt at de ønsker seg flere møteplasser i Namsos sentrum. Derfor har Namsos kommune nå åpnet Sommerhjørnet.

– Det er viktig at ungdom har et trygt og rusfritt sted å møtes i sentrum av byen, der vi blir tatt imot med et smil og alltid er velkommen, sier Adrian Aarmo-Hyllnes.

16-åringen er en av flere ungdommer i en «ekspertgruppe» som kommunen har oppnevnt for å bidra i planlegginga av ungdomstilbudet i sentrum. Uka før åpninga var ungdommene samlet på Samfunnshuset for siste finpuss av planene.

Gruppe mennesker smiler og står framfor hvit bygning. - Klikk for stort bildeSommerhjørnet på Samfunnshuset. Fra venstre: Johannes Rosenvinge, leder av ungdomsklubben Lagre, Tilde Bordi Grannes (18), Olav Duun VGS, Adrian Aarmo-Hyllnes (16), Høknes ungdomsskole, Thalia Benedicte Fossli (16), Namdalseid skole og leder av ungdomsrådet, Lars Øivind Meland, rektor på Namsos kulturskole, Henrikke Pauline Langfors Åsli (13), Høknes ungdomsskole, Gjermund Rye, prosessdriver Namsos kommune og Axel Buner Hanslien (14), Bangsund skole. Ole Morten Melgård / Namsos kommune

Gaming i kinosalen

Sommerhjørnet er et treffsted hvor ungdom kan møte andre ungdommer, slappe av, delta på aktiviteter eller finne på noe gøy sammen. For eksempel gaming i den gamle kinosalen i Samfunnshuset.

– Her kan vi treffe andre ungdommer å spille med, forteller Henrikke Pauline Langfors Åsli (13).

Det arrangeres workshops og andre happenings i løpet av sommeren.

Billig mat

På Sommerhjørnet kan ungdommene få kjøpt is, brus, toast og andre kioskvarer rimelig om de vil. En dag i uka selger Braa bar god og rimelig mat.

Tre ansatte i Namsos kommune driver Sommerhjørnet. Disse skal sørge for at det er et trygt og greit sted for ungdommene å møtes i sentrum av Namsos. De ansatte håper at også noen av ungdommene selv ønsker å hjelpe til på Sommerhjørnet.

Ungdom fra hele kommunen

Lederen av ungdomsrådet i Namsos kommune har vært med i ekspertgruppa for Sommerhjørnet. Hun tror at Sommerhjørnet kan være aktuelt også for ungdom som bor et stykke unna byen:

– Jeg tror at også vi ungdommer fra Namdalseid kommer til å benytte oss av tilbudet, det går jo buss, forteller Thalia Benedicte Fossli (16).

For å få til en koselig møteplass i sentrum for våre ungdommer har ansatte fra ulike enheter i kommunen bidratt med alt fra arbeidskraft til gamle møbler.

Nå har altså ungdommene tatt i bruk bygget som så mange Namsosinger er glade i. Velkommen til Sommerhjørnet på Samfunnshuset i Namsos!

Hva skjer på Sommerhjørnet?

Gjermund Rye
Prosessdriver kommune og frivillighet