Digihjelp veiledning e-læringskurs

Velkommen til Namsos kommunes e-kurs i digital veiledning!

Hvem er veiledningstilbudet for?

Veiledningstilbudet er rettet mot kommunalt ansatte, kommunale ambassadører og innbyggere som ønsker å bli bedre digihjelp -veiledere, men også andre som ikke føler man ikke har nok kompetanse til å klare seg i en digital hverdag.

Hva inneholder kurset?

Digihjelp kurset er satt sammen som et e-læringskurs i fem moduler og gir grundig innsikt i hverdagslige digitale utfordringer.

Tilbudet er et lavterskeltilbud rettet mot deg som ønsker å heve eller friske opp i digital kompetanse og bli en bedre veileder. E-kurset kan også brukes som kurs materiell i fysisk og digitale sammenhenger, der det skulle være behov.

Namsos Kommune har som mål at alle som trenger det skal få muligheten til å heve sin grunnleggende digitale kompetanse å få hjelp til å benytte ulike hverdagslige digitale tjenester.

Hvor kan du få digital veiledning?

Digital veiledning får du på Namsos kommunes innbyggertorg og innbyggerpunkt.

Kursmodulene

Modul 1 - oppsett av innhold for datautstyr

  • Oppsett av Google konto.
  • Oppsett av Gmail konto på mobile enheter.
  • Installasjon av applikasjon på mobile enheter.
  • Legge til flere e-postkontoer på samme enhet.
  • Tilkobling av skriver - Windows 10 og Apple-enheter.

Modul 1 - oppsett av innhold for datautstyr (PDF, 2 MB)

Modul 2 - offentlige tjenester

  • BankID, hva er BankID, hvordan skaffe seg det.
  • BankID på mobil, hvordan ta i bruk BankID på mobil.
  • Digital postkasse, hvordan opprette Digipost.
  • HelseRespons, digital kommunikasjon med fastlege.
  • Skatteetaten, se og endre skattekort.
  • HelseNorge, søk i kvalitetssikret helseinformasjon.

Modul 2 - offentlige tjenester (PDF, 5 MB)

Modul 3 - private tjenester det er kjekt å kunne bruke

  • Kjøp av billett på nett, Vy.
  • Kjøp av billett på nett, AtB.
  • Betaling av bompassering og parkering, Youpark.
  • Sikker digital oppbevaring av passord, Google Nøkkelring.

Modul 3 - private tjenester det er kjekt å kunne bruke (PDF, 2 MB)

Modul 4 - nett som en sosial arena

  • Facebook, opprette konto, bruk av tjenesten.
  • Facebook Messenger, hva brukes det til?
  • Youtube, opprette konto, bruk av Youtube, deling av videoer.

Modul 4 - nett som en sosial arena (PDF, 881 kB)

Modul 5 - bruk av nett som en opplysningskanal

  • Avsløring av svindelforsøk, falske brukere og falske nettsider.
  • Informasjon om sikre sider (https og http).
  • Falske nyheter.
  • Betalingsmetoder ved netthandel.
  • Automatisk betaling av regninger.
  • Sikkerhetskopier.

Modul 5 - bruk av nett som en opplysningskanal (PDF, 755 kB)