Søke om innføring i manntallet

For å kunne stemme ved valget, må du være innført i manntallet.

Hvem må søke om innføring i manntallet for å kunne stemme ved valget?

Norske statsborgere bosatt i utlandet, som ikke har vært registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge noen gang i løpet av de siste 10 årene før valgdagen, må søke om innføring i manntallet for å kunne stemme ved valget.

Søknadsskjema om slik innføring er trykket på omslagskonvolutten som brukes ved forhåndsstemmegivning utenriks, på Svalbard og Jan Mayen.

Hva skal søknaden inneholde?

Eksempel på oppsett av søknad

Dit fulle navn.

Fødselsnummer - elleve siffer.

Jeg er norsk statsborger og søker med dette om å bli innført i manntallet for kommunen ved kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023.

Jeg har tidligere stått innført i norsk folkeregister, siste gang i (dato/årstall) i (din) kommune, inntil (dag, måned, år). Min nøyaktige adresse der var da:

Jeg forsikrer at jeg fortsatt er norsk statsborger.
…………………………………………………………………………………………………
(dato) (din underskrift)

Hvordan sender du inn søknad?

Skriv søknaden og send den inn på følgende måte:

Automatisk innført i manntallet - er du oppført i riktig kommune?

Har du vært registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge noen gang i løpet av de siste 10 årene før valgdagen, blir du automatisk innført i manntallet i den kommunen der du var registrert som bosatt da du flyttet fra Norge.

Oskar Brynjarsson Risberg
Fagansvarlig politisk sekretariat