Plan for et helhetlig oppvekstmiljø Namsos kommune 2023–2028

4 Medvirkningsprosesser

Parallelt med planarbeidet for denne planen har planprosess for kulturplan – temaplan for kultur, idrett og frivillighet og kommuneplanens arealdel pågått. De tre planene har våren 2023 hatt en felles medvirkningsprosess med ulike metoder tilpasset ulike aldersgrupper i kommunen.

I medvirkningsprosessene har det vært viktig å få innspill på hva som er bra i dag, hva som kan bli bedre og hva innbyggerne/sambyggerne kan bidra med. Metodene har variert fra intervju, utvalgte spørsmål, spørreundersøkelser, workshops og folkemøter. I tillegg har det også vært mulighet til å sende inn digitale innspill.

Rapporter fra medvirkningsprosesser våre 2023

4.1 Barnehage

For barna i barnehagealder er det spesielt tre temaer som går igjen gjennom medvirkningsprosessen. Det ene er relasjoner og sosiale aktiviteter, det andre er lek og bevegelser inne og ute, og det tredje et fantasifullt, sanselig og estetisk blikk på verden

Når det gjelder relasjoner og sosiale aktiviteter uttrykker barna at familie, slekt, venner og kjæledyr er viktige for å ha det bra. De uttrykte glede over å gjøre ting sammen og lage felles opplevelser. Sosiale møteplasser som inviterer til lek og kreativitet går igjen som et ønske. Dette gjenspeiles også i temaet lek. Barna ønsker å ha gode og varierte muligheter for lek og bevegelse og kroppslig utfoldelse ute i naturen, i nærheten hvor de bor, og i bykjernen.

Lekeparker og lekeplasser med varierte tilbud og apparater er ønsker som går igjen. Bibliotek nevnes også, det gjør også ønsket om et badeanlegg med vannsklier som bidrar til lek og moro.

Når det gjelder den mer kreative og sanselige er det mye regnbuer som går igjen i denne aldersgruppen, mens monstre og troll betegner det skumle og farlige.

Plan for et helhetlig oppvekstmiljø Namsos kommune 2023–2028 - til utskrift (PDF, 26 MB)

4.2 Grunnskole

For barna i grunnskolealder var medvirkningsprosessene noe ulikt mellom klassene.

  • 1. og 2. klasse leverte samlet stikkordsliste på bakgrunn av aktuelle spørsmål.
  • 3.–10. hadde digital undersøkelse.
  • 7. klassetrinn hadde i tillegg til undersøkelsen en workshop i regi Ungt Entreprenørskap hvor de jobbet i grupper og utarbeidet skisser for områder de ønsker å forbedre i kommunen.

1.–2. trinn

De yngste elevene svarer at det er viktig å ha det morsomt i fagene på skolen, å lære, leke både ute og inne, ha gode venner, trygghet, ha det bra, kosekrok med bøker og leker, og å ha ulike aktiviteter å gjøre både på skolen og i fritiden for å nevne noe. Det nevnes både organiserte og uorganiserte aktiviteter.

Nære relasjoner som å leke med venner, være med familie og kjæledyr går igjen som ting de liker å gjøre på fritiden. Skolefritidsordningen (SFO) blir også som veldig positivt av flere. Det samme med kunst- og håndverk. Biblioteket trekkes også frem av flere.

Når det gjelder hjemplassen sin er det venner, muligheten for å bo landlig til, å ha naturen nært, å kunne sykle hvor man vil, det å bo nært venner og aktivitetstilbud som av mange beskrives som det mest positive. Det å bo nært skolen beskrives også som viktig for mange. Mange ulike aktivitetstilbud ramses opp på spørsmål om hva som er det beste med hjemplassen i dag. Aktivitetene varierer fra hvor skolene er.

3.–6. trinn

Mye er sammenfallende også her på hva som er viktig for å ha det bra. Det å ha venner, godt miljø, noen å leke med, at alle er snille med hverandre er innspill som går igjen. Flinke lærere, at det er stille, å ha det gøy, være trygg og at ingen krangler, å leke, artige aktiviteter er andre tema som nevnes.

En del svarer at de ønsker mindre eller ingen lekser. Lærere som lytter, fotballbane og andre konkrete aktiviteter går også igjen, men det er det å ha gode vennerelasjoner og noen å være med som dominerer.

Nesten 50 prosent av de som svarer synes de har det så bra på skolen at det ikke er noe som trenger å bli bedre. 

Av de som ønsker forbedring er det mer lek inn i skolen, mer lek og aktiviteter ut og inn som dominerer. Mer praktisk læring og mer kantine og mindre krangling nevnes også. Kortere skoledager er også nevnt og andre enkeltinnspill som for eksempel tyggegummi på skolen og finere klasserom.

På spørsmål om hva som ønskes av forbedring er det flere lekeapparater i uteområdet og mer lek i klasserommet som dominerer for denne aldersgruppen i tillegg til et godt miljø.

Eksempel på utsagn som beskriver et godt miljø er at ingen mobber, at alle er snille med hverandre og at de får støtte fra lærerne når de mobbes. På spørsmål om hvilke aktiviteter de er med på på fritiden er flertallet med på en eller to aktiviteter, mens en del er med på flere enn to aktiviteter og noen ingen. Hvis de kunne velge fritt svarer de fleste at de ville vært med på enkonkret aktivitet på  fritiden.

Flere nevner også det å være med venner og familie. Noen ønsker å være hjemme og spille, enten alene eller med venner eller andre på nett.

På spørsmål om hva denne aldersgruppen kunne ønsket mer av i kommunen er det flest svar på flere lekeplasser, flere badeplasser, skatepark og klatrehall.

7. trinn

I 7. trinn var alle med på workshop, og 66 prosent svarte på den digitale undersøkelsen. I svarene på spørsmålene er det det å ha venner, ha noen å gjøre ting med, at alle er snille med hverandre som dominerer. Det samme gjelder å gjøre aktiviteter og ha tilgang til ulike aktiviteter ute og inne. I denne aldersgruppen er det i tillegg mer konkret tilbakemeldinger på ønsket om ro i klasserommet, lærere som lytter og er snille og lærere som respekterer elevene. At undervisninger blir spennende og at de får hjelp når de trenger det nevnes også som viktig. I tillegg ser vi at de er opptatt av kvaliteten i læringen, kompetanse til lærerne, ingen forskjellsbehandling og alternative
læringsmetoder.

De fleste av de som svarte om lekser ønsket mindre eller ingen lekser. 33 prosent synes at alt er godt nok som det er på skolen.

De aller fleste som er med på aktivitet er med på en eller to. Noen er med på flere enn to og noen
ingen.

På spørsmål om hva som er viktigst for at du skal ha det bra på fritiden er det vennskap, gode relasjoner, aktiviteter og det å ha det bra som går igjen. Badeplass og klatrehall står øverst på ønskelisten for hva de ønsker mer av. I tillegg ønsker mange aktivitetshus eller ungdomshus. En av fem ønsker også mer e-sport og Gaming muligheter. Gjennom workshopen kom elevene med mange konkrete nye ideer og forslag til forbedringer i kommunen. Dette ble presentert i form av fysiske modeller og figurer, i Minecraft, på papir eller digitalt.

Felles for de fleste var at de foreslo konkrete aktivitetstilbud rettet mot barn, unge og voksne. Det var blant annet foreslått bybadestrand, klatrehall, oppgradering av Bråten, etablering av flere skibakker og aktivitetsparker, gang- og sykkelveier.

8.–10. trinn

På 8.–10. trinn var svarprosenten totalt 53 prosent med overvekt på svar fra 8. trinn. På spørsmål om hva som er viktigst for å ha det bra på skolen er det å ha venner, et godt og trygt skolemiljø uten mobbing, noen å være sammen med og gode lærere det som dominerer. Tillit, respekt og samarbeid med lærerne kommer også frem.

En del innspill gikk på å ha noe å gjøre i friminuttene. Mer fri, mindre lekser, ro i timene, anmerkningsfritt, størrelse på klassene og bra skoleutstyr er også nevnt av enkelte. 30 prosent er fornøyd med skolen sånn som det er.

Også i 8.–10. trinn kommer bedre læringsmiljø opp mye. Det samme med kompetanse til lærerne, mer engasjement, bedre oppfølging og mindre forskjellsbehandling. I tillegg er det mange tilbakemeldinger på bygg og klasserom. Innemiljø, stoler, gymsal, garderober, oppussing og lignende. Mindre lekser og færre regler og flere aktiviteter tilpasset aldersgruppen går også
igjen.

Selv om metoder var noe ulike og svardeltakelse også varierte er det mange fellestrekk i svarene både innad i egen klasse, mellom klassetrinnene og fra ulike steder i kommunen.  

Plan for et helhetlig oppvekstmiljø Namsos kommune 2023–2028 - til utskrift (PDF, 26 MB) 

4.3 Videregående skole og studenter

Olav Duun videregående skole

Ved Olav Duun ble det gjennomført workshop med elevrådsrepresentanter for å få et innblikk ihvordan de opplever situasjonen. De ga tilbakemeldinger om at familie og venner er viktig. I tillegg er elevene glade i å være i aktivitet, og ulike former for friluftsliv topper lista. Mat og drikke er også viktig for at de skal ha det bra.

Samtidig bekymrer de seg for dårlig økonomi og etterlyser bedre tiltak rettet mot psykisk helse. Flere uttrykker også bekymring for ungdomsmiljøet. De har også mange forslag til hvordan skolehverdagen kan bli bedre, og en del etterspør bedre kollektivtransport, spesielt mellom utkantene og byen vår

Universitet Nord

På Universitet Nord ble det gjennomført en digitalundersøkelse. Svarprosenten var på 13 prosent og gir derfor ikke et veldig klart bilde av ønsker og behov og status for denne gruppen.

Av de som svarte går det frem at de trives i Namsos som studentby, men at de savner et bredere fritidstilbud og at det fort kan bli ensomt hvis man ikke er interessert i de fritidstilbud som i dag eksisterer.

4.4 Folkemøter

Det ble til sammen avholdt åtte folkemøter rundt i hele kommunen. Det er mye sammenfallende tilbakemeldingene fra de ulike stedene møtene ble avholdt.

For innspill som går direkte på plan for et helhetlig oppvekstmiljø er det antall møteplasser og flere aktivitetstilbud som går igjen uavhengig av bosted. Det samme er nærhet til skole, og forslag om flere gang- og sykkelveier og gatelys. Bedre transportmuligheter og muligheter for å enkelt kunne delta på ulike aktiviteter går også igjen, spesielt i distriktene.