Klima- og miljøplan 2022-2025

6 Transport

Transport står for en stor andel av klimagassutslippene i Namsos kommune. I 2019 utgjorde veitrafikk 23,2 % av de samlede klimagassutslippene, fordelt på lette og tunge kjøretøy.

Veitrafikkens andel av de totale klimagassutslippene i Namsos kommune i 2019. - Klikk for stort bilde Figuren viser veitrafikkens andel av de totale klimagassutslippene i Namsos kommune i 2019. Fordeling av utslipp:

  • Tunge kjøretøy 10 %
  • Lette kjøretøy 13 %
  • Øvrige utslipp 77 %.

6.1 Status, utfordringer og muligheter

Namsos kommune har et stort areal og det er geografisk spredning mellom bosetting og næringsvirksomhet. En viss andel kjøretøy og veitrafikk er derfor nødvendig for å opprettholde drift og bosetting i kommunen.  

I Nasjonal transportplan for 2022-2033 er følgende mål beskrevet: 

  • I 2025 skal alle nye personbiler, lette varebiler og nye bybusser være nullutslippskjøretøy.
  • I 2030 skal alle nye tyngre varebiler, 75% av nye langdistanse busser og 50% av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy.

I en rapport[1] av Transportøkonomisk institutt (TØI) trekkes det frem at elektrifisering av kjøretøyene (batteri eller hydrogen, samt ladbare hybrider) er viktig for å nå målene i transportplanen.

I Namsos kommune var det ifølge SSB registrert 8131 personbiler i 2020. Av disse utgjorde omtrent 90% bensin- og dieselbiler. Fra 2018 til 2020 har andelen personbiler i kommunen økt med nesten 3%, men denne økningen har hovedsakelig skjedd gjennom en økning i antall el- og hybridbiler. I 2020 var omtrent 10% av registrerte personbiler el- eller hybridbiler. Potensialet for økning i nullutslippskjøretøy i kommunen er derfor stort.

Når eksiterende tjenestebiler skal erstattes med nye er det besluttet at Namsos kommune skal investere i elbiler. Kun unntaksvis kan det kjøpes hybrid eller ladbare hybrider. Kommunalteknikk har som mål å få erstattet resterende fossile tjenestebilene med elbiler innen 2024.

For å beholde innbyggere og næringslivs mobilitet må ulike typer klimavennlig transport supplere hverandre.  De foretrukne transportformene er gange, sykkel og kollektiv, mens nullutslippskjørtøy vil være nødvendig når gange, sykkel og kollektiv ikke kan dekke behovet. I Namsos kommune er det et stort potensial for utbedring og utvikling av gang- og sykkelveier. I årene fremover må det jobbes aktivt for å realisere dette potensialet.  

I 2020 fikk kommunen støtte fra Klimasats til prosjektet «Elsykler i tjeneste». I mai 2021 ble det kjøpt inn 20 elsykler, og i løpet av året vil 18 ulike arbeidssted få testet syklene. Ifølge TØI sin rapport «Klimaeffekten av elsykler» har elsykler størst effekt på reduksjon i klimagassutslipp når en reise med elsykkel erstatter en reise med personbil, særlig de personbilene som forurenser mest. Rapporten fremhever også at elsykler kan ha indirekte positive klimaeffekter. Dette er eksempelvis at synligheten av elsykkel i bybildet og andres erfaring kan motivere nye personer til å prøve og til å kjøpe elsykkel.

6.2 Strategier

For å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren skal Namsos kommune:

  • Redusere transportbehovet gjennom helhetlig bolig-, areal- og transportplanlegging.
  • Utvikle infrastruktur (herunder eksempelvis brebånd og fiber) som tilrettelegger for desentralisert bosetting og næringsutvikling.
  • Prioritere tiltak som øker bruk av kollektiv transport, sykkel og gange.
  • For kommunale tjenestebiler velge fossilfrie alternativ ved utskiftning. Namsos kommune som virksomhet har i utgangspunktet ikke ansvar for utbygging av ladestasjoner for offentlig bruk, men vil bidra på området ved å tilrettelegge for etablering av nye stasjoner.
  • Tilrettelegge for og utforske transportreduserende tiltak og klimavennlig transport i tjeneste, som for eksempel elsykler, bildeling og økt bruk av webkonferanser.