Klima- og miljøplan 2022-2025

9.1 Oppsummering av strategier

Område: klimafotavtrykk

Strategier:

For å redusere Namsos kommunes klimafotavtrykk skal:

• Prinsipp for sirkulær økonomi brukes innen samfunns- og arealplanlegging, samt i rollen som tjenesteleverandør, eier, drifter og innkjøper.

Område: energi

Strategier:

For å redusere belastningen på strømnettet og bidra til en sikrere energiforsyning skal Namsos kommune:

• Gjennomføre tiltak som reduserer energiforbruk og bidrar til energieffektivisering, på tvers av tjenesteområder.

Område: transport

Strategier:

For å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren skal Namsos kommune:

• Redusere transportbehovet gjennom helhetlig bolig-, areal- og transportplanlegging.
  • Utvikle infrastruktur (herunder eksempelvis brebånd og fiber) som tilrettelegger for desentralisert bosetting og næringsutvikling.
  • Prioritere tiltak som øker bruk av kollektiv transport, sykkel og gange.
  • For kommunale tjenestebiler velge fossilfrie alternativ ved utskiftning. Namsos kommune som virksomhet har i utgangspunktet ikke ansvar for utbygging av ladestasjoner for offentlig bruk, men vil bidra på området ved å tilrettelegge for etablering av nye stasjoner.
  • Tilrettelegge for og utforske transportreduserende tiltak og klimavennlig transport i tjeneste, som for eksempel elsykler, bildeling og økt bruk av webkonferanser.

Område: bygg og anlegg

Strategier:

For å redusere klimagassutslipp fra bygg- og anleggssektoren skal Namsos kommune:

• Velge nullutslipp eller bærekraftig drivstoff ved utskifting av kommunens egne anleggsmaskiner, der det er mulig.
  • Stille krav til og vekte klimavennlige løsninger og bruk av nullutslipp/bærekraftig drivstoff i maskiner i bygg- og anleggsvirksomhet som skjer på oppdrag fra kommunen.
  • Redusere kommunal bygningsmasse og etterstrebe fleksibilitet og effektiv arealbruk i eksisterende og nye bygninger.
  • Ta i bruk løsninger ved nybygg og rehabiliteringer som sikrer lavt energiforbruk. Resterende energibehov dekkes ved bruk av formålstjenlige løsninger, eksempelvis: solceller, jordvarme, bioenergi o.l.
  • Sikre klimavennlige og bærekraftige valg i byggeprosesser gjennom bruk av sertifiseringsverktøy

Område: landbruk

Strategier:

For å redusere klimagassutslipp fra og øke opptak av klimagasser i landbrukssektoren skal Namsos kommune:

• Søke å bevare karbonrike arealer som skog, myr og dyrka jord. Kommuneplanens arealdel, som er under utarbeidelse, må gi tydelige retningslinjer på området.
  • Forvalte areal for best mulig biomasseproduksjon og samtidig ivareta naturmangfold.
  • Ta i bruk arealregnskap for å få bedre kunnskaps- og beslutningsgrunnlag.
  • Informere og stimulere til bruk av eksisterende miljøvirkemidler.

Samarbeide med kompetansemiljø og bidra til gjennomføring av pilotprosjekter innen landbruk.

9.2 Oppfølging av planen

Oppfølging av klima- og miljøplanen vil i stor grad skje gjennom klimabudsjettet, planens handlingsdel, som vil revideres årlig. I klimabudsjettet vil klimatiltak synliggjøres og da tiltakene skal rapporteres på vil oppfølging sikres.

I denne temaplanen er det valgt å utforme strategier for temaene klimafotavtrykk og energi, samt for de tre største utslippssektorene i kommunen. Klimabudsjettet kan imidlertid også inneholde tiltak som går utover disse temaområdene. Dette fordi kommunen skal være med på omskiftning til et grønt samfunn, noe som innebærer at det må jobbes aktivt med FNs bærekraftsmål og andre nasjonale og regionale føringer, omtalt i kapittel 3.

Klima- og miljøplan og klimabudsjett er nybrottsarbeid. Ideelt sett skal alle tjenesteområder og avdelinger i kommunen involveres i klimabudsjettet og være med på å utforme og definere tiltak. I tillegg vil det bli viktig å samarbeide med næringslivet og befolkningen for å oppnå kommunens klimamål. For å nå dette idealet og for å følge opp klimaplanen og -budsjettet må det jobbes med kompetanseheving, opplæring og bevisstgjøring innad i kommuneorganisasjonen og utover i Namsossamfunnet. I årene fremover må det jobbes systematisk på dette området, og i takt med økt kunnskap og kompetanse vil både klima- og miljøplanen og klimabudsjettet utvikles og forbedres.