Helse og omsorgstjenester 2021-2027
4 Tiltaksdel
Tiltaksdelen følger opp utfordringer og føringer beskrevet foran. Viktige innspill fra involveringsprosessene i planarbeidet er også tatt høyde for.
Målene for planperioden beskrives gjennom «slik vil vi ha det» og tiltakene beskrives gjennom «slik vil vi gjøre det». Tiltaksdelen tar høyde for mål og tiltak på både kort og lang sikt. Det er viktig å ha god fremdrift i utvikling av tjenestene, samtidig som vi må sikre at vi kommer tidlig i gang med planlegging av større prosesser som går ut over denne planperioden.
Tiltaksdelen deles inn i tre likeverdige innsatsområder som i sum skal bidra til å utvikle helse og omsorgstjenestene til ressurseffektive tjenester med god kvalitet:
- Samhandling
- Kvalitet i tjenestene
- Innovasjon og utvikling
Hvordan ansatte evner å samhandle med brukere og pårørende er avgjørende for opplevelse av kvalitet i tjenestene. I tillegg vil organisering og kultur i organisasjonen påvirke ansattes muligheter for en god tverrfaglig og tverretatlig samhandling.
Faglig forsvarlighet og kvalitet i tjenestene handler mye om ledelse, ressurseffektivitet og tilstrekkelig tilgang på nok og riktig kompetanse. Kvalitet for bruker og pårørende kan også handle om å kunne kjenne trygghet og bli møtt med respekt og likeverd.
Kommunale helse og omsorgstjenester står foran store omstillingsbehov (Note 19). Skal vi kunne beholde en bærekraft i tjenestene må vi evne å utvikle oss i takt med samfunnsendringer og endringer i brukerbehovene. Innovasjon og utvikling blir derfor et viktig innsatsområde i planperioden og videre fremover.
Noter det refereres til:
19) Meld. St. 7 (2019) Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 (regjeringen.no)
4.1 Samhandling
Samhandling krever gjensidig tillit, innsats og ressurser fra alle parter. Det krever også utveksling av kunnskap. Alle involverte må samarbeide om å legge forholdene best mulig til rette, dette gjelder både i de daglige møter mellom mennesker og i ulike prosesser mellom nivåer, avdelinger og sektorer.
For å møte befolkningens behov for helsetjenester i årene framover, må fastleger, sykehus og kommunehelsetjeneste samarbeide tett om trygge forløp og sammenheng i helsetjenestetilbudet (Note 20).
Slik vil vi ha det:
Innbyggere i Namsos opplever en koordinert og
helhetlig helse og omsorgstjeneste.
Slik vil vi gjøre det
- Kommunen tilbyr koordinator og individuell plan til alle innbyggere med store og sammensatte behov.
- Kommunens koordinerende enhet har en organisering som sikrer god tverrfaglig samhandling på tvers av avdelinger og sektorer.
- Avklarer rutiner og rollebeskrivelser for primærkontakter i planperioden.
- Ferdigstiller en plan for legetjenesten som bygger opp under koordinerte og helhetlige tjenester for innbyggere.
- Aktivt og utstrakt samarbeid på tvers av avdelinger og virksomhetsområder sikrer gode og forutsigbare overganger til det beste for innbyggerne.
Slik vil vi ha det:
Sammen skaper vi muligheter!
Slik vil vi gjøre det
- Brukere og pårørende er likeverdige samarbeidsparter og har en felles forståelse av hva som er nødvendige og relevante tjenester.
- Gjennom god kartlegging og tillitsbasert dialog finner man riktig nivå på tjenestetildelingen.
- I planperioden skal vi arbeide med å finne gode metoder og verktøy for et felles verdigrunnlag og retning mot fremtidens helse og omsorgstjenester.
Slik vil vi ha det:
Pårørende opplever å bli ivaretatt og respektert for sin innsats.
Slik vil vi gjøre det
- Namsos kommune har påbegynt et arbeid med pårørendestrategi som viser pårørende respekt og ivaretakelse og vektlegger tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid (Note 21).
- Tilrettelegger for god informasjon tilpasset den enkelte
- Ved å se på pårørende som en aktiv samarbeidspartner og en ressurs i planleggingen av tjenestene
- I planperioden ser vi på hvordan vi kan utvikle tilgjengelige og fleksible løsninger innen avlastning og tilrettelegger for ulike dagtilbud.
- Tilbyr pårørendeopplæring, veiledning og samtalegrupper etter behov.
Slik vil vi ha det:
Vi har en struktur og en organisering som fremmer samhandling og fører til økt kvalitet og ressurseffektive tjenester.
Slik vil vi gjøre det
- Samhandler aktivt med spesialisthelsetjenesten og følger gjeldende avtaler.
- God kunnskap om hverandre skaper trygghet og tillit og senker terskelen for samarbeid.
- Ledere skal tilrettelegge for god kommunikasjon og informasjonsflyt ved samhandling om brukere som mottar tjenester fra flere tjenestesteder og ved overganger.
- Ledere og ansatte erkjenner at det ikke er tilstrekkelig å lage rutiner for godt samarbeid. Den enkelte må også ønske å etterspørre samarbeid på tvers.
- Vi bygger kultur der vi ønsker å lære av hverandre og kjenner felles ansvar for å utvikle tjenestene.
- Det legges opp til samhandling om bruk av kompetanse og ressurser på tvers av tjenestested og virksomhetsområder med utgangspunkt i brukernes behov.
- Ledere og ansatte innehar et helhetsperspektiv på tjenesteområdet.
- Ledere er godt kjent med hvilken kompetanse og hvilke ressurser som finnes i kommunen som kan benyttes for å imøtekomme ulike brukerbehov (Note 22).
- Bidra aktivt til å utvikle en helhetlig frivillighetspolitikk (Note 23) for å sikre vekst og utvikling til det beste for innbyggerne i Namsos.
Noter det refereres til:
20) Samhandling mellom kommuner og helseforetak - Helse Midt-Norge RHF (helse-midt.no)
21) https://www.regjeringen.no/contentassets/08948819b8244ec893d90a66deb1aa4a/vi-de-parorende.pdf
22) Meld. St. 10 (2012-2013) - regjeringen.no
23) Forside - Frivillig Norge
4.2 Kvalitet i tjenestene
Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere forbedringsområder og eventuell svikt, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, finne årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og iverksette tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring handler om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til
å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. (Note 24).
Slik vil vi ha det:
Innbyggere i Namsos kommune mottar faglige forsvarlige tjenester med en god kvalitet.
Slik vil vi gjøre det:
- Ledere jobber strukturert etter forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring (Note 25) i helse og omsorgtjenestene og sørger for at tjenestene utvikles i tråd med intensjonene. (planlegger, gjennomfører, evaluerer og korrigerer) (Note 26).
- Ledere utvikler en samarbeidskultur på tvers som fremmer best mulig utnyttelse av tilgjengelig kompetanse.
- Ansatte er godt kjent med og benytter aktivt kommunens tjenestebeskrivelser.
- Prioriterte satsingsområder i planperioden er ernæring og dokumentasjon. Dette skal følges opp i lokale handlingsplaner.
- Kommunen har et godt system for avviksbehandling og forbedringsarbeid.
Slik vil vi ha det:
Innbyggere i Namsos mottar riktig tjeneste til rett tid.
Slik vil vi gjøre det:
- Verdigrunnlag og retningsvalg er førende for alle møter ansatte har med innbyggere.
- Vi utfører systematiske og individuelle kartlegginger basert på spørsmålet «Hva er viktig for deg?», lovkrav og ansattes faglige kompetanse.
- Vi tildeler individuelt tilpassede og ressurseffektive tjenester uavhengig av innbyggerens bosted i kommunen.
- Tildelte tjenester revideres i samsvar med endringer i brukers situasjon og behov.
Slik vil vi ha det:
Namsos kommune har ledere og ansatte med god og relevant kompetanse.
Slik vil vi gjøre det:
- Ved å aktivt jobbe etter overordnet mål om å møte innbyggere med ressurseffektive tjenester av god kvalitet.
- Ledere skal medvirke til utvikling av god kompetanse og kunnskapsbasert praksis og har oversikt over behov for opplæring (Note 27).
- Ansatte har et ansvar for, og skal dermed ha mulighet for å utvikle egen kompetanse. Den skal anvendes bevisst i møter med bruker, pårørende og andre kolleger.
- Bidrar til en god rekrutteringsstrategi sammen med avdeling for personal.
Slik vil vi ha det:
Innbyggere opplever trygghet og livskvalitet i eget hjem.
Slik vil vi gjøre det:
- Gjennom tett samhandling med brukere og pårørende skal ansatte bidra til at alle har mulighet til å oppleve trygghet og livskvalitet i hjemmet.
- Utreder i planperioden om et bredere og lettere tilgjengelig utvalg av hjelpemidler kan bidra til at flere som ønsker det kan bo hjemme.
- Ifølge retningsvalget i helse og velferd må hjemmetjenestene styrkes med nødvendige ressurser og aktuell kompetanse. Brukere skal motiveres til å mestre det å bo hjemme i egen bolig så lenge som ønskelig.
- Jobber aktivt mot en generell styrking og etablering av lavterskeltilbudene gjennom samhandling på tvers av avdelinger, enheter, sektorer og nivå.
- Ved at velferdsteknologi og digitale løsninger inngår som en naturlig del av tjenestetilbudet.
- Når behovet for medisinsk behandling og pleie blir så omfattende at det ikke er mulig å ivareta i eget hjem, skal langtidsopphold på institusjon være et tilgjengelig tjenestetilbud.
Slik vil vi ha det:
Brukere innen heldøgns omsorg opplever trygghet og forutsigbarhet.
Slik vil vi gjøre det:
- Helse og velferd har gode rutiner for bruker- og pårørendeinvolvering ved tildeling av tjenester i heldøgns omsorg.
- Rutinene som utarbeides skal bidra til å gi bruker og pårørende opplevelse av trygghet og forutsigbarhet både ved innflytting, underveis i oppholdet og ved avslutning av tjenestetilbudet.
Noter det refereres til:
24) Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestene - Helsedirektoratet
25) Meld. St. 10 (2012-2013) - regjeringen
26) Forskrift om ledelse og kvalitetsforebedring i helse- og omsorgstjenestene - Lovdata
27) Forskrift om ledelse og kvalitetsforebedring i helse- og omsorgstjenestene - Lovdata
4.3 Innovasjon og utvikling
Innovasjon er ikke et mål i seg selv, men et middel i utvikling av tjenestene for å nå et ønsket mål. Skal vi lykkes med å levere ressurseffektive tjenester med god kvalitet, trenger vi å styrke tjenestenes evne til å jobbe systematisk med utvikling og forbedring.
Kvalitetsforbedring handler om å identifisere forbedringsområder i helse- og omsorgstjenesten, teste ut og iverksette innovative og nytenkende ideer som kan bidra til trygge, gode og ressurseffektive tjeneste (Note 28). Innovasjon er en ide som er realisert og som skaper en verdi for mennesker, organisasjoner og samfunn (Note 29).
Slik vil vi ha det:
Helse og velferd er innovativ og løser fremtidsutfordringene på nye måter.
Slik vil vi gjøre det:
- Gjennom felles forståelse av overordnet mål, felles verdigrunnlag og forsterket retningsvalg forstår alle ansatte behovet for den utvikling av tjenestene temaplanen beskriver.
- Søker aktivt etter nye områder for innovasjon og utvikling sammen med innbyggere, andre kommuner, spesialisthelsetjeneste, fastleger, frivillige eller andre aktuelle aktører.
- Teknologi benyttes aktivt i tjenesteyting og samhandling, med spesielt fokus på velferdsteknologi og digitale løsninger.
- Aktivt vurderer og benytter digitale og innovative verktøy og metoder for interne møtepunkt, nettverksmøter, ved kompetanseheving, refleksjoner og samlinger.
- Ved å se på nye arbeids- og organisasjonsformer og nye måter å fordele arbeidsoppgaver og arbeidstid på, vil vi få en mer bærekraftig bruk av tilgjengelig arbeidskraft og kompetanse. Digital hjemme-oppfølging kan være en måte å løse dette på.
- Bidra aktivt til måloppnåelse av kommunestyrets vedtak: «Namsos kommune skal ha en heltidskultur. Deltid skal kun være en mulighet»
Slik vil vi ha det:
Namsos kommune har tilrettelagte bygg som er tilpasset fremtidens helse og omsorgstjenester.
Slik vil vi gjøre det:
- Mulighetsstudien synliggjør hvilke tiltak som vurderes å være nødvendige på kort og lang sikt for å imøtekomme brukerbehov de kommende årene. Det jobbes aktivt med realisering av disse i planperioden.
- Helse og velferd skal være i tett dialog med andre sektorer ved planlegging av nye bygg og ved rehabilitering av eksisterende bygg. Dette for å ivareta behov og interesser til tjenestene og den aktuelle målgrupper.
Slik vil vi ha det:
Namsos kommune har en ny løsning for dokumentasjon i pasientjournal som er oppdatert, trygg og fremtidsrettet. Verktøyet skal bidra til økt kvalitet og ressurseffektive tjenester.
Slik vil vi gjøre det:
- Anskaffelsen er kunnskapsbasert, og vi har aktivt innhentet tilgjengelig informasjon.
- Bidrar inn i nye og allerede etablerte arbeidsgrupper (Ny elektronisk pasientjournal i Namdalen/Helseplattformen) og følger opp aktiviteter i prosjektplan fra Namdal regionråd.
- Gjennomfører nødvendig kompetanseheving til alle ansatte.
- Oppretter en organisering og struktur lokalt for å samkjøre nødvendige prosesser med eksterne samarbeidsparter.
- Fagteam Helse IKT opprettes og evalueres kontinuerlig.
Noter det refereres til:
28)Rønning (2021): Innovasjon i offentlig sektor. Innover eller bli innovert. Universitetsforlaget. Hva er innovasjon? - Innovasjon i offentlig sektor-Idunn
29) Innovasjon - hva er det og når kan det brukes? - KS