Hvordan lager du punktlister gode og riktige? Punktlister er med på å gjøre tekstene lesevennlige. Vi bruker punktlister der det passer, for å gjøre teksten oversiktlig. Du bør bruke punktlister a...
Hvorfor har vi laget retningslinjer for hvordan vi skal skrive? God kommunikasjon og et klart språk er viktig for at vi skal forstå hverandre og for at vi sammen skal kunne skape muligheter.
Klart språk i kommunesektoren Forstår innbyggerne tekstene fra kommunen? Nettsiden ks.no har utarbeidet egne infosider som vi anbefaler deg å ta en titt på.
Universell utforming av dokumenter Skal du skrive dokumenter som skal lastes ned eller leses på nettet? Da er det viktig at du kan reglene for universell utforming av dokumenter.
Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold 2.1 (WCAG 2.1) Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG) 2.1 omfatter en lang rekke anbefalinger for å gjøre nettinnhold mer tilgjengelig.
Bruker du tilgjengelighetskontrollen i Word og andre programmer? Før du sender e-post eller deler dokumenter, regneark eller-presentasjoner, bør du kjøre tilgjengelighetskontroll. Da kan du sikre at innholdet er enk...
Er språkstilen din gammelmodig og tung å lese? Bruker du noen av disse ordene?: Vedrørende, påregne, beliggende eller herunder. Da bør du lese denne artikkelen.
Klart språk i digitale løsninger Klart språk er avgjørende når innbyggerne skal bli selvbetjente og få en god brukeropplevelse.
E-læringskurs om universell utforming av nettinnhold Lurer du på hvordan du skal få til universell utforming av tekst, bilder eller video? Kurset gir svar på hvorfor vi må jobbe med universell utforming ...
De vanligste skrivefeilene våre Lurer du på om du skal skrive «tilstede» eller «til stede»? Da er du ikke alene. Her er en oversikt over de vanligste skrivefeilene våre.