Hvorfor har vi laget retningslinjer for hvordan vi skal skrive?

God kommunikasjon og et klart språk er viktig for at vi skal forstå hverandre og for at vi sammen skal kunne skape muligheter.

Hvorfor skal vi skrive i klart språk?

Informasjon fra kommunen skal være forståelig for mottakerne, og språket må derfor være klart og tilpasset målgruppa.

Ikke forenkling for enhver pris

Å uttrykke seg klart betyr ikke å forenkle språket for enhver pris. Forenkling skal ikke føre til fattig og unyansert språk. Ikke alle tekster kan være enkle, og ikke alle tekster kan være fri for fagspråk. Det viktige er at teksten er tilpasset mottakeren.

Klarspråk er en tilnærming til kommunikasjon som

• setter leseren først
  • fokuserer på handling
  • sparer tid og penger
  • gjør dokumenter mer forståelig og enklere å lese
  • fører til en bedre opplevelse for mottakeren

Fem gode grunner til å arbeide for klarspråk i kommunen

1 Klarspråk fremmer demokratiet

Kommunen gir informasjon om blant annet tjenester, rettigheter og plikter. Derfor bør språket være klart og lettfattelig. Tungt og uklart språk i tekster fra kommunen kan føre til at mange innbyggere mister muligheten til å delta i saker som angår dem.

2 Klarspråk skaper tillit

Tungt og uklart språk kan skape avstand mellom avsenderen og mottakeren. En mottaker som får et uforståelig brev, kan lett begynne å tro at avsenderen skjuler noe. Klarspråk minsker avstanden og skaper tillit til kommunen.

3 Klarspråk sparer tid og penger

Klart og mottakertilpasset språk reduserer faren for misforståelser. Færre spørsmål fra mottakerne gir kortere saksbehandlingstid. Undersøkelser har vist at kommunen sparer tid og penger hvis vi skriver klart og begripelig.

4 Klarspråk fremmer kommunikasjonen

Tungt og uklart språk forstyrrer kommunikasjonen. Klarspråk bidrar til at mottakeren lettere oppfatter avsenderens budskap.

5 Det offentlige skal være et forbilde

Kommunen skal gå foran med et godt eksempel, også språklig. Språket i tekstene skal være korrekt og klart, og ansatte skal følge gjeldende regler for rettskrivning og målbruk.

Retningslinjene gjelder også når vi skriver internt i kommunen

• Vi blir mer effektive og minsker faren for å gjøre feil når vi bruker et klart språk
  • Samarbeidet mellom de ulike tjenesteområder og fagfeltene blir lettere når vi bruker et klart språk.

Bli kjent med info som du finner på denne nettportalen

På denne nettportalen finner du masse info og inspirasjon til å bli bedre til å skrive et klart språk. Bli kjent med portalen og bruk den som et oppslagsverk.