Pedagogisk plan Otterøy barnehage

Progresjonsplan

Kommunikasjon, språk og tekst

All kommunikasjon, nonverbalt og verbalt, er viktig for barnas språklige utvikling. Samtaler om opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for utviklingen av et rikt språk. Barnas språkutvikling gir grunnlaget for å skape relasjoner, deltakelse i lek og konfliktløsning. 

0-2 år - tiltak:

  • Rim, regler, sang og eventyr, både med og uten konkreter.
  • Samspill voksne – barn, barn – barn.
  • Vente på tur/dele.
  • Bildebøker/pekebøker.
  • Bevegelsessanger. 
  • Begynnende erfaring med konfliktløsning. 

3-6 år - tiltak:

  • Rim, regler, sang, eventyr og fortellinger. 
  • Ulike samtaler i hverdagen, som gir rom for undring og refleksjoner.
  • Leke med rytmen i språket.
  • Begynnende erfaring med ulike skriftspråksuttrykk.
  • Bruke språket til å løse konflikter, og i samspill med andre barn og voksne. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barna skal få muligheten til å sanse, oppleve, leke, lære, og skape med kroppen som utgangspunkt. Barnehagen skal tilstrebe et sunt og variert kosthold, og vi satser på det sunne alternativet og unngår å servere søtt pålegg. Barna skal utvikle motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, og fysiske egenskaper, i varierte omgivelser. Voksne skal være gode rollemodeller, og oppmuntre barna i deres utfoldelse. 

0-2 år - tiltak:

  • Dans og bevegelsesleker. 
  • Turer i ulent terreng.
  • Gymsal.
  • Rutiner for håndvask.
  • Begynnende trening i å kle på seg selv.
  • Øve på å spise selv, og prøve nye smaker.
  • Bli kjent med sansene sine, gjennom ulike materiell, med å smake, lukte og føle.
  • Legge til rette for kroppsbeherskelse.

3-6 år - tiltak:

  • Turer i ulent terreng.
  • Gymsal.
  • Rutiner for håndvask.
  • Bruke kroppen aktivt, både ute og inne.
  • Øve på å kle på seg selv, og holde orden i sekken, og på plassen sin.
  • Oppmuntre barna til å prøve nye matvarer og smaker.
  • Skape et positivt selvbilde. 
  • Lære seg og holde avtaler og «usynlige» grenser på turer

Kunst, kultur og kreativitet:

0-2 år - tiltak:

  • Bli kjent med ulike materialer, som støtter opp dere estetiske uttrykksformer. 
  • Introduksjon av ulike materialer, som for eksempel: Lim, papp, kongler og maling i ulike sammensettinger.
  • Lese, eventyr, sangstunder, og enkel dramatisering.

3-6 år - tiltak:

  • Tilgang til ulike materialer. 
  • Bruke ulike naturmaterialer. 
  • Introduksjon av ulike teknikker innen kunst og kreativitet. 
  • Introdusere nye sanger, eventyr, rim og regler.
  • Dramatisering i lek.
  • Tilgjengelig formingsmaterialer, og utkledningsklær.

Natur, miljø og teknologi

Turer, lek, opplevelser og erfaringer i naturen bidrar til at barna blir kjent med og får forståelse for planter, dyr, landskap, årstid og været. Barna skal også ha muligheten til å få gode erfaringer, og oppleve glede av å være i naturen. Barna skal også få en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling.

0-2 år - tiltak:

  • Vi bruker nærmiljøet til å utforske ting som vi finner i naturen.
  • Dagens værmelding.
  • Vi bruker pekebøker, nærmiljøet og bilder for å iaktta og lære om ulike dyr.
  • Erfaring ute i ulike årstider.
  • Begynnende forståelse for kildesortering.

3-6 år - tiltak:

  • Undre oss sammen med barna gjennom årstidene.
  • Dagens værmelding. 
  • Utforske endringer i naturen.
  • Bruk av friluftsaktiviteter for å skape interesse for naturen og de mulighetene der finns.
  • Bli kjent med dyr, og hvordan vi behandler dem.
  • Ute i all slags vær.
  • Kildesortering.
  • Ta vare på naturen.

Antall, rom og form

Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger, og legge til rette for at barna skal kunne oppdage, utforske og skape strukturer i naturen, samfunnet og universet. La barna utvikle sin matematiske kompetanse gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter. 

0-2 år - tiltak:

  • Utforske rommet både inne og ute: Plassen min, garderoben, bad, avdelingen og liknende i barnehagen gjennom lek og bevegelse.
  • Erfaring og kategorisering og sortering. For eksempel via rydding.
  • Få erfaring med ulike former, farger, og størrelser.
  • Puttebokser, enkle puslespill. 
  • Begynnende telling.
  • Enkel konstruksjonslek. 
  • Telling (1 – 3).

3-6 år - tiltak:

  • Orientering/finne frem i barnehagen. Vite hvor ting er plassert i forhold til seg selv og hverandre. 
  • Kunne tenke logisk og resonere seg frem til ulike  løsninger. 
  • Barna forstår og tar i bruk grunnleggende begreper: utenfor/innenfor, inni, bak, ved siden av, i midten, gjennom, yngst/eldst, lett/tung og mye mer. 
  • Spille brettspill, og pusle puslespill. 
  • Hjelpe til å dekke bord. 
  • Konstruksjonslek (Lego, Jovo, magneter, kapla).
  • Telling. 

Etikk, religion og filosofi

Barna i Otterøy barnehage skal sammen med de voksne, reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barnegruppa, samtidig som de skal få med seg de etiske grunnverdiene i samfunnet.

0-2 år - tiltak:

  • Oppleve å bli sett, hørt og forstått.
  • Begynnende forståelse for mitt og ditt.
  • Lære å hilse på hverandre. Si hei, ha det og takk.
  • Turtaking.
  • Kjennskap til ulike høytider og merkedager.

3-6 år - tiltak:

  • Hva er rett og galt?
  • Vise respekt for hverandre.
  • Øve på å vise empati og forståelse for andre.
  • Øve på å løse konflikter.
  • Kjennskap til ulike høytider og tradisjoner.
  • Turtaking. 
  • Forstå verdien av hverandre (likheter og ulikheter) 

Nærmiljø og samfunn

Barna skal gjennom utforskning, opplevelser og erfaringer bli kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden. De skal få erfaringer med å lytte, handle og diskutere, og få en begynnende kjennskap til menneskerettighetene. Personalet i barnehagen skal bidra til at barna møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet.

0-2 år - tiltak:

  • Turer i nærmiljøet.
  • Markering av 17. mai.
  • Dyrke og sanke inn mat.
  • Markere samefolkets dag. 
  • Søppelsortering 

3-6 år - tiltak:

  • Turer i nærmiljøet. 
  • Markering av 17. mai.
  • Besøk fra trafikk dyret Tarkus.
  • Besøk på brannstasjonen. 
  • Besøk og samarbeid med skole. 
  • Dyrke og sanke egen mat. 
  • Vanntilvenning i basseng. 
  • Markere samefolkets dag.
  • Gårdsbesøk. 
  • Søppelsortering

Arbeidsmåter

Barnegrupper

  • Jobber med ulike tema i grupper ut fra interesser og barnas forutsetninger. 
  • Deler opp i grupper i kjernetida på Rødkløver rommet, marikåpa rommet, og blåklokka rommet. 

Barnehagens digitale praksis

  • Visma app: månedsplan + diverse informasjon, både på meldinger, beskjeder og dagbok. Tar bilder, som legges ut i dagboka på appen.

Pedagogisk utviklingsarbeid

REKOM

Barnehagebasert kompetanseutvikling gjennom REKOM (regional kompetanse-utvikling) i samarbeid med DMMH. Et utviklingsarbeid som involverer hele personalet, der vi reflekterer over egen praksis og styrker personalet som egen gruppe. 

Bedre tverrfaglig innsats (BTI)

Et utviklingsarbeid gjennom kommunal regi.