Pedagogisk plan Jøa barnehage Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse Mål og strategier (fagområdene i rammeplan) Barnehagens satsningsområder (prosjekt/tema) Hverdagsaktiviteter Åpne dette nivå Progresjonsplan Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse, mat og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknologi Antall, rom og form Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Åpne dette nivå Arbeidsmåter Barnegruppen 2022/2023 Barnehagens digitale praksis Arbeid med skolestartere Barn med spesielle behov Åpne dette nivå De voksne i barnehagen Pedagogisk utviklingsarbeid Bruk av ansatte ressursen Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel Progresjonsplan Kommunikasjon, språk og tekst 1-2 år Fokus på det daglige språket, både verbalt og nonverbalt. Gode samspillsituasjoner i hverdagen. Rim, regler, sang og eventyr. Turtaking i sosialt samspill og kommunikasjon. Ha foto, peke og billedbøker tilgjengelig. Tall og bokstaver synlig på basen.3-4 år Lytte til korte fortellinger, delta i bevegelsessanger, rim og regler Bruke enkle spørreord Leke med språket, utvikle ordforrådet og språkforståelsen Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter Lytte til hverandre. Øve på å fortelle noe til en liten gruppe. Vente på tur.Skolestartere Lytte til lengre historier og lydbøker. Få kjennskap til tall og bokstaver Bruke tall, telling, deling, mengdebegreper, form og størrelse Lage rim og gåter Bruk av IKT i læringssituasjoner Skolestartergruppe med skoleforberedende aktiviteter, språksprell, psykologisk førstehjelp++ Kropp, bevegelse, mat og helse 1-2 år Oppleve glede gjennom å bevege seg både ute og inne. Øve på selvstendighet i hverdagssituasjoner. Bevege seg i variert terreng og oppleve ulik vær og årstider. Ha et sunt og godt kosthold.3-4 år Bruke naturen som lekeplass året rundt. Være med på matlaging. Øve på å smøre maten, sende til hverandre og hjelpe hverandre Være aktiv både inne og ute. Øve på motoriske ferdigheter, følge instruksjoner og delta i enkle regelleker. Turer i nærmiljøet, der barna lærer seg å gå i ulendt terreng. Lære gode rutiner for håndvask og personlig hygiene.Skolestartere Være mest mulig selvstendig i hverdagssituasjoner. Bevissthet rundt egen risiko i leik. Bevissthet på egne grenser og selvregulering. Utvikle gode holdninger til egen og andres kropp. Lære seg å holde avtaler og «usynlige» grenser på turer i skog og mark. Lære om et sunt kosthold, og delta aktivt i matlaging. Smøre maten sin selv og hjelpe andre. Ha et forhold til personlig hygiene, gode vaner for håndvask. Kunst, kultur og kreativitet 1-2 år Legge til rette for at barna får bruke hele seg i sin skaperglede. Både i formingsaktiviteter og i aktiviteter med drama og musikk. Oppleve glede ved musikk, rytme, dans og drama i barnehagen. Bruke natur og gjenvinningsmaterialer. Få kulturelle opplevelser i og utenfor barnehagen.3-4 år Fokus på felles opplevelser, og gleden av å skape noe sammen. Lære navn på farger. Tilrettelegge det fysiske miljøet, materiell og utstyr slik at barna kan velge selv. Legge til rette for at barna skal få delta i skapende prosesser innen forming, musikk og drama. Bruke ulike formingsteknikker inne og ute.Skolestartere Uttrykke seg kreativt, alene og i grupper. Kreativ lek med tekst og musikk gjennom å skape egne sanger, musikk, fortellinger. Eksperimentere med ulike teknikker og materialer. Lage utstilling med egen kunst. Bruke IKT i det kreative arbeidet, foto, Ipad, digital kunst++ Natur, miljø og teknologi 1-2 år Bli kjent med barnehagens uteområde. Utforske naturen i nærområdet. Få gode opplevelser i naturen og erfaring med årstider, vær og temperaturer. Bruke bøker, puslespill med tema som; dyr, natur, kjøretøy, verktøy++3-4 år Få kjennskap til naturen og lære om planter og dyr. Lære om ulike kjøretøy. Motivere barna til å være nysgjerrig, bruke sansene sine og undre seg over naturens mangfoldighet. Kildesortering. Bruke IKT for å få kunnskap og for å dokumentere egen hverdag. Lære gode holdninger på tur og ta vare på naturen.Skolestartere Fremme forståelse for bærekraftig utvikling. Sortere søppel til gjenvinning, kildesortering. Eksperimenter som skaper undring; eks fysikk og kjemi. Ta vare på naturen og bli bedre kjent med årstider og livet i naturen. Kunne kle seg etter været Utvikle ferdigheter med digitale verktøy.. Antall, rom og form 1-2 år Vi knytter telling og begrepsbruk til kjente konkreter f.eks eventyr, fortellinger og i hverdagsaktiviteter. Barna får erfare og leke med ulike former både inne og ute. Eks. puttekasser, baller, puslespill, former i sandkassa, naturmaterialer etc. Begynnende telling.3-4 år Synlige tall og tallmengde på avdelingen. Få erfaring med tall og telling gjennom hverdagsaktiviteter, eventyr og sanger. Kreativ konstruksjonslek med ulike typer materialer. (eks lego, togskinner, klosser, naturmaterialer). Bruke ulike typer terningspill, kortspill, strategi spill og regelleker. Orientere seg og få erfaring med avstand/tid bl.a på turer. Sortere og lage mønster med naturmaterialer. Få kjennskap til sammenhengen mellom mengde og tall.Skolestartere Øve på tall, mengdeforståelse, former, mål og størrelser. Tegne/bygge større konstruksjoner, byggverk. Utvidet erfaring med ulike terningspill, kortspill, strategispill og regellek. Eget fokusområde på skolestartergruppen. Kjenne til preposisjoner- under, over, bak, fram++ Kjennskap til ukedager, måneder, år, årstider, klokka og tid. Kjennskap til måleenheter som cm, meter, liter, dl ++ Etikk, religion og filosofi 1-2 år Hjelpe barna å bli bevisst sine følelser; å være glad, lei seg, trist. Vi oppmuntrer barna til å være gode mot hverandre, hjelpe hverandre og samarbeide. Oppleve å bli sett, hørt og bekreftet/ bli forstått. Få begynnende erfaringer med rett og galt. Oppleve fellesskap. Oppleve kristne høytider og andre ulike religioner som er representert i barnehagen.3-4 år Få mulighet til å undre seg, stille spørsmål og reflektere over opplevelser de har hatt. Erfare konfliktløsning. Barna oppmuntres til å bry seg om og ta vare på hverandre, samt å si fine ting om hverandre. Alle skal oppleve å ha en venn og vite hvordan man er en god venn. Vise respekt og toleranse for ulikheter i barnegruppa Lære om kristne høytider og andre ulike religioner som er representert i barnehagen. Vise respekt for alt liv i naturenSkolestartere Øve på å reflekterer over egne handlinger. Gode samtaler, fantasi og filosofering. Gode rollemodeller for de yngste, oppleve å få ansvarsoppgaver og bli vist tillit som «de største» i barnehagen. Konflikthåndtering på egenhånd i økende grad. Få kjennskap til ulikheter som livssyn, trossyn og kulturelle forskjeller. Undre oss sammen med barna. Nærmiljø og samfunn 1-2 år Få medvirke i hverdagen Få kjennskap til ulike tradisjoner og kulturer. Erfare at de har en egenverdi og er betydningsfulle for de andre. Oppleve gruppetilhørighet. Lære navn på barn og voksne i barnehagen Bli kjent med barnehagens område og nærområde.3-4 år Bruk av naturen som leke- og læringsarena. Bli kjent med barnehagens område og nærområde. Få erfaringer med både norsk og samisk kultur Delta i barnesamtaler. Samtaler og refleksjoner rundt naturopplevelser. Lære navn på barnehagen, kommunen, stedet vi bor.Skolestartere Turer i skog og mark og ellers i nærmiljøet. Bli kjent med skolen for å lette overgangen. Få kunnskap om stedet vi bor, kommunen, landet++ Få erfaringer med både norsk og samisk kultur Lære om Norge, hovedstaden Oslo og Norges nasjonaldag Få kunnskap om naturen, dyr, planter, steder, sagn, landemerker++ Forrige kapittel Neste kapittel