Pedagogisk plan Jøa barnehage

Progresjonsplan

Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

  • Fokus på det daglige språket, både verbalt og nonverbalt.
  • Gode samspillsituasjoner i hverdagen.
  • Rim, regler, sang og eventyr.
  • Turtaking i sosialt samspill og kommunikasjon.
  • Ha foto, peke og billedbøker tilgjengelig.
  • Tall og bokstaver synlig på basen.

3-4 år

  • Lytte til korte fortellinger, delta i bevegelsessanger, rim og regler
  • Bruke enkle spørreord
  • Leke med språket, utvikle ordforrådet og språkforståelsen
  • Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter
  • Lytte til hverandre. Øve på å fortelle noe til en liten gruppe.
  • Vente på tur.

Skolestartere

  • Lytte til lengre historier og lydbøker.
  • Få kjennskap til tall og bokstaver
  • Bruke tall, telling, deling, mengdebegreper, form og størrelse
  • Lage rim og gåter
  • Bruk av IKT i læringssituasjoner
  • Skolestartergruppe med skoleforberedende aktiviteter, språksprell, psykologisk førstehjelp++

Kropp, bevegelse, mat og helse

1-2 år

  • Oppleve glede gjennom å bevege seg både ute og inne.
  • Øve på selvstendighet i hverdagssituasjoner.
  • Bevege seg i variert terreng og oppleve ulik vær og årstider.
  • Ha et sunt og godt kosthold.

3-4 år

  • Bruke naturen som lekeplass året rundt.
  • Være med på matlaging. Øve på å smøre maten, sende til hverandre og hjelpe hverandre
  • Være aktiv både inne og ute.
  • Øve på motoriske ferdigheter, følge instruksjoner og delta i enkle regelleker.
  • Turer i nærmiljøet, der barna lærer seg å gå i ulendt terreng.
  • Lære gode rutiner for håndvask og personlig hygiene.

Skolestartere

  • Være mest mulig selvstendig i hverdagssituasjoner.
  • Bevissthet rundt egen risiko i leik.
  • Bevissthet på egne grenser og selvregulering.
  • Utvikle gode holdninger til egen og andres kropp.
  • Lære seg å holde avtaler og «usynlige» grenser på turer i skog og mark.
  • Lære om et sunt kosthold, og delta aktivt i matlaging. Smøre maten sin selv og hjelpe andre.
  • Ha et forhold til personlig hygiene, gode vaner for håndvask.

Kunst, kultur og kreativitet

1-2 år

  • Legge til rette for at barna får bruke hele seg i sin skaperglede. Både i formingsaktiviteter og i aktiviteter med drama og musikk.
  • Oppleve glede ved musikk, rytme, dans og drama i barnehagen.
  • Bruke natur og gjenvinningsmaterialer.
  • Få kulturelle opplevelser i og utenfor barnehagen.

3-4 år

  • Fokus på felles opplevelser, og gleden av å skape noe sammen.
  • Lære navn på farger.
  • Tilrettelegge det fysiske miljøet, materiell og utstyr slik at barna kan velge selv.
  • Legge til rette for at barna skal få delta i skapende prosesser innen forming, musikk og drama.
  • Bruke ulike formingsteknikker inne og ute.

Skolestartere

  • Uttrykke seg kreativt, alene og i grupper.
  • Kreativ lek med tekst og musikk gjennom å skape egne sanger, musikk, fortellinger.
  • Eksperimentere med ulike teknikker og materialer.
  • Lage utstilling med egen kunst.
  • Bruke IKT i det kreative arbeidet, foto, Ipad, digital kunst++

Natur, miljø og teknologi

1-2 år

  • Bli kjent med barnehagens uteområde.
  • Utforske naturen i nærområdet.
  • Få gode opplevelser i naturen og erfaring med årstider, vær og temperaturer.
  • Bruke bøker, puslespill med tema som; dyr, natur, kjøretøy, verktøy++

3-4 år

  • Få kjennskap til naturen og lære om planter og dyr.
  • Lære om ulike kjøretøy.
  • Motivere barna til å være nysgjerrig, bruke sansene sine og undre seg over naturens mangfoldighet.
  • Kildesortering.
  • Bruke IKT for å få kunnskap og for å dokumentere egen hverdag.
  • Lære gode holdninger på tur og ta vare på naturen.

Skolestartere

  • Fremme forståelse for bærekraftig utvikling.
  • Sortere søppel til gjenvinning, kildesortering.
  • Eksperimenter som skaper undring; eks fysikk og kjemi.
  • Ta vare på naturen og bli bedre kjent med årstider og livet i naturen.
  • Kunne kle seg etter været
  • Utvikle ferdigheter med digitale verktøy.

.

Antall, rom og form

1-2 år

  • Vi knytter telling og begrepsbruk til kjente konkreter f.eks eventyr, fortellinger og i hverdagsaktiviteter.
  • Barna får erfare og leke med ulike former både inne og ute. Eks. puttekasser, baller, puslespill, former i sandkassa, naturmaterialer etc.
  • Begynnende telling.

3-4 år

  • Synlige tall og tallmengde på avdelingen.
  • Få erfaring med tall og telling gjennom hverdagsaktiviteter, eventyr og sanger.
  • Kreativ konstruksjonslek med ulike typer materialer. (eks lego, togskinner, klosser, naturmaterialer).
  • Bruke ulike typer terningspill, kortspill, strategi spill og regelleker.
  • Orientere seg og få erfaring med avstand/tid bl.a på turer.
  • Sortere og lage mønster med naturmaterialer.
  • Få kjennskap til sammenhengen mellom mengde og tall.

Skolestartere

  • Øve på tall, mengdeforståelse, former,  mål og størrelser.
  • Tegne/bygge større konstruksjoner, byggverk.
  • Utvidet erfaring med ulike terningspill, kortspill, strategispill og regellek.
  • Eget fokusområde på skolestartergruppen.
  • Kjenne til preposisjoner- under, over, bak, fram++
  • Kjennskap til ukedager, måneder, år, årstider, klokka og tid.
  • Kjennskap til måleenheter som cm, meter, liter, dl ++

Etikk, religion og filosofi

1-2 år

  • Hjelpe barna å bli bevisst sine følelser; å være glad, lei seg, trist.
  • Vi oppmuntrer barna til å være gode mot hverandre, hjelpe hverandre og samarbeide.
  • Oppleve å bli sett, hørt og bekreftet/ bli forstått.
  • Få begynnende erfaringer med rett og galt.
  • Oppleve fellesskap.
  • Oppleve kristne høytider og andre ulike religioner som er representert i barnehagen.

3-4 år

  • Få mulighet til å undre seg, stille spørsmål og reflektere over opplevelser de har hatt.
  • Erfare konfliktløsning.
  • Barna oppmuntres til å bry seg om og ta vare på hverandre, samt å si fine ting om hverandre.
  • Alle skal oppleve å ha en venn og vite hvordan man er en god venn.
  • Vise respekt og toleranse for ulikheter i barnegruppa
  • Lære om kristne høytider og andre ulike religioner som er representert i barnehagen.
  • Vise respekt for alt liv i naturen

Skolestartere

  • Øve på å reflekterer over egne handlinger.
  • Gode samtaler, fantasi og filosofering.
  • Gode rollemodeller for de yngste, oppleve å få ansvarsoppgaver og bli vist tillit som «de største» i barnehagen.
  • Konflikthåndtering på egenhånd i økende grad.
  • Få kjennskap til ulikheter som livssyn, trossyn og kulturelle forskjeller.
  • Undre oss sammen med barna.

Nærmiljø og samfunn

1-2 år

  • Få medvirke i  hverdagen
  • Få kjennskap til ulike tradisjoner og kulturer.
  • Erfare at de har en egenverdi og er betydningsfulle for de andre.
  • Oppleve gruppetilhørighet.
  • Lære navn på barn og voksne i barnehagen
  • Bli kjent med barnehagens område og nærområde.

3-4 år

  • Bruk av naturen som leke- og læringsarena.
  • Bli kjent med barnehagens område og nærområde.
  • Få erfaringer med både norsk og samisk kultur
  • Delta i barnesamtaler.
  • Samtaler og refleksjoner rundt naturopplevelser.
  • Lære navn på barnehagen, kommunen, stedet vi bor.

Skolestartere

  • Turer i skog og mark og ellers i nærmiljøet.
  • Bli kjent med skolen for å lette overgangen.
  • Få kunnskap om stedet vi bor, kommunen, landet++
  • Få erfaringer med både norsk og samisk kultur
  • Lære om Norge, hovedstaden Oslo og Norges nasjonaldag
  • Få kunnskap om naturen, dyr, planter, steder, sagn, landemerker++