Pedagogisk plan Jøa barnehage 2024-2025 Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Mål og strategier (fagområdene i rammeplan) 2 Barnehagens satsningsområder (prosjekt/tema) 3 Hverdagsaktiviteter Åpne dette nivå 4 Progresjonsplan 4.1 Kommunikasjon, språk og tekst 4.2 Kropp, bevegelse, mat og helse 4.3 Kunst, kultur og kreativitet 4.4 Natur, miljø og teknologi 4.5 Antall, rom og form 4.6 Etikk, religion og filosofi 4.7 Nærmiljø og samfunn Åpne dette nivå 5 Arbeidsmåter 5.1 Barnegruppen 2024/2025 5.2 Barnehagens digitale praksis 5.3 Arbeid med skolestartere 5.4 Barn med spesielle behov Åpne dette nivå 6 De voksne i barnehagen 6.1 Pedagogisk utviklingsarbeid 6.2 Bruk av ansatte ressursen Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 4 Progresjonsplan 4.1 Kommunikasjon, språk og tekst 1-2 årFå hjelp til å sette ord på inntrykk, følelser og opplevelserGode samspillsituasjoner i hverdagen mellom barn/voksen; benevnelse, bekreftelse og gjentakelser.Rim, regler, sang og eventyr.Turtaking i sosialt samspill og kommunikasjon.Ha foto, peke og billedbøker tilgjengeligBruke alderstilpassede spill.Tall og bokstaver synlig på basen.3-4 årLytte til korte fortellinger, delta i bevegelsessanger, rim og reglerBruke enkle spørreordLeke med språket, utvikle ordforrådet og språkforståelsenBruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikterLytte til hverandre. Øve på å fortelle noe til en liten gruppe.Vente på turSkolestartere Lytte til lengre historier og lydbøkerBegynnende kjennskap til tall og bokstaverBruke tall, telling, deling, mengdebegreper, form og størrelseLage rim og gåterBruk av IKT i læringssituasjonerSkolestartergruppe med skoleforberedende aktiviteter, språksprell, psykologisk førstehjelp++ 4.2 Kropp, bevegelse, mat og helse 1-2 årLegge til rette for, og motiverer barna til å bruke kroppen aktivt, både finmotorisk og grovmotorisk. Bli kjent med kroppen sin.Legge til rette for mestringsopplevelser både ute og inne ut ifra barnas ferdighets- og utviklingsnivå.Oppmuntre og veilede barna til å bli selvstendige i hverdagssituasjoner.Bevege seg i ulikt terreng, i allslags vær, og til alle årstider.Introduksjon av sunne matvarer der barna er delaktig i hele prosessen fra tilberedning til selve måltidet.3-4 årBruke naturen som lekeplass året rundt.Være med på matlaging. Øve på å smøre maten sin selv og sende til hverandre og hjelpe hverandreBruke kroppen sin aktivt både inne og ute.Øve på motoriske ferdigheter, følge instruksjoner og delta i enkle regelleker.Turer i nærmiljøet, der barna lærer seg å gå i ulendt terreng.Lære gode rutiner for håndvask og personlig hygiene. SkolestartereFokus på stor grad av selvstendighet i hverdagssituasjoner.Bevissthet rundt egen risiko i leik.Bevissthet på egne grenser og selvregulering.Utvikle gode holdninger til egen og andres kropp.Lære seg å holde avtaler og «usynlige» grenser på turer i skog og mark.Lære om et sunt kosthold, og delta aktivt i matlaging. Smøre maten sin selv og hjelpe andre.Ha et forhold til personlig hygiene, gode vaner for håndvask. 4.3 Kunst, kultur og kreativitet 1-2 årLegge til rette for at barna får bruke hele seg i sin skaperglede. Både i formingsaktiviteter og i aktiviteter med drama og musikk.Stimulere til musikk og drama i barnehagen.Bruke natur - og gjenvinningsmaterialer.Legge til rette for kulturelle opplevelser i og utenfor barnehagen. 3-4 år Fokus på felles opplevelser, og gleden av å skape noe sammen.Lære navn på fargerTilrettelegge det fysiske miljøet, tilgjengelig materiale og utstyr slik at barna kan velge selv.Legge til rette for at barna skal få delta i skapende prosesser innen forming, musikk og drama.Bruk av ulike formingsteknikker både inne og ute.Formidling av samisk kultur og tradisjon. SkolestartereVi støtter barna i å tørre å uttrykke seg kreativt, alene og i grupperKreativ lek med tekst og musikk gjennom å skape egne sanger, musikk, fortellinger.Eksperimentere med ulike teknikker og materialer.Lage utstilling med egen kunst.Bruke IKT i det kreative arbeidet, foto, Ipad, digital kunst++ 4.4 Natur, miljø og teknologi 1-2 årBli kjent med barnehagens uteområde.Få kjennskap og utforske naturen i nærområdet.Respekt for livet i naturen.Få gode opplevelser i naturen og erfaring med ulike årstider, vær og temperaturer. Bruk av faktabøker.Bruke bilder/bøker, puslespill med tema som; dyr, natur, kjøretøy, verktøy++3-4 år Få kjennskap og utforske naturen, lære om planter og dyr vi møter i skogen.Lære navn på noen vanlige dyr og insekterLære om ulike kjøretøyMotivere barna til å være nysgjerrig, bruke sansene sine og undre seg over naturens mangfoldighet.Kildesortering.Bruk av IKT utstyr for å skaffe oss kunnskap og for å dokumentere egen hverdag.Lære gode holdninger ute på tur og å ta vare på naturen SkolestartereFremme forståelse for bærekraftig utvikling; fokus på hvordan dyr, planter og deres gjensidige avhengighet har betydning for naturen.Sortere søppel til gjenvinning, kildesortering.Eksperimenter som skaper undring; eks fysikk og kjemi.Ta vare på naturen og bli bedre kjent med de ulike årstider og livet i naturen.Kunne kle seg etter væretUtvikle ferdigheter med digitale verktøy. 4.5 Antall, rom og form 1-2 årVi knytter telling og begrepsbruk til kjente konkreter f.eks. eventyr, fortellinger og i hverdagsaktiviteter.Barna får erfare og leke med ulike former både inne og ute. Eks. puttekasser, baller, puslespill, former i sandkassa, naturmaterialer etc.Benevning av matematiske begreper, begynnende tellingSortering3-4 år Vi bruker ulike matematiske begreper knyttet til det barna opplever og erfarer i hverdagen når vi er i og utenfor barnehagen.Synlige tall og tallmengde på avdelingen.Barna får erfaring med tall og telling gjennom hverdagsaktiviteter, eventyr/historieformidling og sanger.Gi barna mulighet for å ta i bruk sin matematiske kunnskap i kreativ konstruksjonslek med ulike typer materialer. (eks Lego, togskinner, klosser, naturmaterialer).Få erfaring med ulike typer terningspill, kortspill, strategi spill og regelleker.Orientere seg og få erfaring med avstand/tid bl.a. på turer.Sortere, lage mønster med naturmaterialer.Få kjennskap til sammenhengen mellom mengde og tallSkolestartereMotivere til tall – og mengdeforståelse, former, klassifisering, mål og størrelser.Tegne/bygge større konstruksjoner, byggverk.Utvidet erfaring med ulike terningspill, kortspill, strategispill og regellek.Eget fokusområde på skolestartergruppen.Kjenne til preposisjoner- under, over, bak, fram++Kjennskap til ukedager, måneder, år, årstider, klokka og tid.Kjennskap til måleenheter som cm, meter, liter, dl ++ 4.6 Etikk, religion og filosofi 1-2 årVi hjelper barna å bli bevisst sine følelser; å være glad, lei seg, redd, sint og handle ut ifra det.Vi oppmuntrer barna til å være gode mot hverandre, hjelpe hverandre og samarbeide.Barna skal få en opplevelse av å bli sett, hørt og bekreftet/ bli forstått.Vi hjelper barna å forstå hva som er rett eller galt i ulike situasjoner.Omsorgsfulle, trygge og forutsigbare voksne.Vi gir barna følelsen av fellesskap og gruppetilhørighet.Vi gir barna kjennskap til høytider, jul og påske. 3-4 årVi legger til rette for at barna skal få tid og anledning til å undre seg, stille spørsmål og reflektere over opplevelser de har hatt.Barna skal få utvikle evnen til å løse konflikter.De voksne er barnas rollemodeller.Barna oppmuntres til å bry seg om og ta vare på hverandre, samt å si fine ting om hverandre.Alle skal oppleve å ha en venn og vite hvordan man er en god venn.Vise respekt og toleranse for ulikheter i barnegruppaIntroduksjon av kristne høytider og andre religioner som er representert i barnehagen.Vise respekt for alt liv i naturen SkolestartereBarn og voksne reflekterer over egne handlinger.Gode samtaler, fantasi og filosofering.Gode rollemodeller for de yngste, oppleve å få ansvarsoppgaver og bli vist tillit som «de største» i barnehagen.Konflikthåndtering på egenhånd i økende grad.Få kjennskap til ulikheter som livssyn, religion og kulturelle forskjeller.Undre oss sammen med barna 4.7 Nærmiljø og samfunn 1-2 årBarna skal få oppleve medvirkning i hverdagenFå kjennskap til ulike tradisjoner og kulturer.Barna skal få erfare at de hver og en har en egenverdi og er betydningsfulle for de andre.Gi barna gruppetilhørighet.Lære navn på barn og voksne i barnehagenBli kjent med barnehagens område og nærområde. 3-4 årBruk av naturen som leke- og læringsarena.Bli kjent med barnehagens område og nærområde, i utvidet form.Kjennskap til samenes kultur og levemåter.Vi er en del av verden, barna skal få innsikt i det.Bli kjent med nærmiljøet og kommunen vår og noen av de mulighetene den tilbyr.Barnesamtaler.Samtaler og refleksjoner rundt naturopplevelser.Lære navn på barnehagen, kommunen, stedet vi bor++ SkolestartereTurer i skog og mark og ellers i nærmiljøet.Bli kjent med skolen for å lette overgangen.Kunnskap om stedet vi bor, kommunen, landet++Ha erfaringer med både norsk og samisk kultur.Lære om Norge, hovedstaden Oslo og Norges nasjonaldagKunnskap om naturen vi omgir oss med, dyr, planter, steder, sagn, landemerker++ Forrige kapittel Neste kapittel