Pedagogisk plan Jøa barnehage 2024-2025

4 Progresjonsplan

4.1 Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

  • Få hjelp til å sette ord på inntrykk, følelser og opplevelser
  • Gode samspillsituasjoner i hverdagen mellom barn/voksen; benevnelse, bekreftelse og gjentakelser.
  • Rim, regler, sang og eventyr.
  • Turtaking i sosialt samspill og kommunikasjon.
  • Ha foto, peke og billedbøker tilgjengelig
  • Bruke alderstilpassede spill.
  • Tall og bokstaver synlig på basen.

3-4 år

  • Lytte til korte fortellinger, delta i bevegelsessanger, rim og regler
  • Bruke enkle spørreord
  • Leke med språket, utvikle ordforrådet og språkforståelsen
  • Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter
  • Lytte til hverandre. Øve på å fortelle noe til en liten gruppe.
  • Vente på tur

Skolestartere

  •  Lytte til lengre historier og lydbøker
  • Begynnende kjennskap til tall og bokstaver
  • Bruke tall, telling, deling, mengdebegreper, form og størrelse
  • Lage rim og gåter
  • Bruk av IKT i læringssituasjoner
  • Skolestartergruppe med skoleforberedende aktiviteter, språksprell, psykologisk førstehjelp++

4.2 Kropp, bevegelse, mat og helse

1-2 år

  • Legge til rette for, og motiverer barna til å bruke kroppen aktivt, både finmotorisk og grovmotorisk. Bli kjent med kroppen sin.
  • Legge til rette for mestringsopplevelser både ute og inne ut ifra barnas ferdighets- og utviklingsnivå.
  • Oppmuntre og veilede barna til å bli selvstendige i hverdagssituasjoner.
  • Bevege seg i ulikt terreng, i allslags vær, og til alle årstider.
  • Introduksjon av sunne matvarer der barna er delaktig i hele prosessen fra tilberedning til selve måltidet.

3-4 år

  • Bruke naturen som lekeplass året rundt.
  • Være med på matlaging. Øve på å smøre maten sin selv og sende til hverandre og hjelpe hverandre
  • Bruke kroppen sin aktivt både inne og ute.
  • Øve på motoriske ferdigheter, følge instruksjoner og delta i enkle regelleker.
  • Turer i nærmiljøet, der barna lærer seg å gå i ulendt terreng.
  • Lære gode rutiner for håndvask og personlig hygiene.

 Skolestartere

  • Fokus på stor grad av selvstendighet i hverdagssituasjoner.
  • Bevissthet rundt egen risiko i leik.
  • Bevissthet på egne grenser og selvregulering.
  • Utvikle gode holdninger til egen og andres kropp.
  • Lære seg å holde avtaler og «usynlige» grenser på turer i skog og mark.
  • Lære om et sunt kosthold, og delta aktivt i matlaging. Smøre maten sin selv og hjelpe andre.
  • Ha et forhold til personlig hygiene, gode vaner for håndvask.

4.3 Kunst, kultur og kreativitet

1-2 år

  • Legge til rette for at barna får bruke hele seg i sin skaperglede. Både i formingsaktiviteter og i aktiviteter med drama og musikk.
  • Stimulere til musikk og drama i barnehagen.
  • Bruke natur - og gjenvinningsmaterialer.
  • Legge til rette for kulturelle opplevelser i og utenfor barnehagen.

 3-4 år

  •  Fokus på felles opplevelser, og gleden av å skape noe sammen.
  • Lære navn på farger
  • Tilrettelegge det fysiske miljøet, tilgjengelig materiale og utstyr slik at barna kan velge selv.
  • Legge til rette for at barna skal få delta i skapende prosesser innen forming, musikk og drama.
  • Bruk av ulike formingsteknikker både inne og ute.
  • Formidling av samisk kultur og tradisjon.

 Skolestartere

  • Vi støtter barna i å tørre å uttrykke seg kreativt, alene og i grupper
  • Kreativ lek med tekst og musikk gjennom å skape egne sanger, musikk, fortellinger.
  • Eksperimentere med ulike teknikker og materialer.
  • Lage utstilling med egen kunst.
  • Bruke IKT i det kreative arbeidet, foto, Ipad, digital kunst++

4.4 Natur, miljø og teknologi

1-2 år

  • Bli kjent med barnehagens uteområde.
  • Få kjennskap og utforske naturen i nærområdet.
  • Respekt for livet i naturen.
  • Få gode opplevelser i naturen og erfaring med ulike årstider, vær og temperaturer. 
  • Bruk av faktabøker.
  • Bruke bilder/bøker, puslespill med tema som; dyr, natur, kjøretøy, verktøy++

3-4 år

  •  Få kjennskap og utforske naturen, lære om planter og dyr vi møter i skogen.
  • Lære navn på noen vanlige dyr og insekter
  • Lære om ulike kjøretøy
  • Motivere barna til å være nysgjerrig, bruke sansene sine og undre seg over naturens mangfoldighet.
  • Kildesortering.
  • Bruk av IKT utstyr for å skaffe oss kunnskap og for å dokumentere egen hverdag.
  • Lære gode holdninger ute på tur og å ta vare på naturen

 Skolestartere

  • Fremme forståelse for bærekraftig utvikling; fokus på hvordan dyr, planter og deres gjensidige avhengighet har betydning for naturen.
  • Sortere søppel til gjenvinning, kildesortering.
  • Eksperimenter som skaper undring; eks fysikk og kjemi.
  • Ta vare på naturen og bli bedre kjent med de ulike årstider og livet i naturen.
  • Kunne kle seg etter været
  • Utvikle ferdigheter med digitale verktøy.

4.5 Antall, rom og form

1-2 år

  • Vi knytter telling og begrepsbruk til kjente konkreter f.eks. eventyr, fortellinger og i hverdagsaktiviteter.
  • Barna får erfare og leke med ulike former både inne og ute. Eks. puttekasser, baller, puslespill, former i sandkassa, naturmaterialer etc.
  • Benevning av matematiske begreper, begynnende telling
  • Sortering

3-4 år

  •  Vi bruker ulike matematiske begreper knyttet til det barna opplever og erfarer i hverdagen når vi er i og utenfor barnehagen.
  • Synlige tall og tallmengde på avdelingen.
  • Barna får erfaring med tall og telling gjennom hverdagsaktiviteter, eventyr/historieformidling og sanger.
  • Gi barna mulighet for å ta i bruk sin matematiske kunnskap i kreativ konstruksjonslek med ulike typer materialer. (eks Lego, togskinner, klosser, naturmaterialer).
  • Få erfaring med ulike typer terningspill, kortspill, strategi spill og regelleker.
  • Orientere seg og få erfaring med avstand/tid bl.a. på turer.
  • Sortere, lage mønster med naturmaterialer.
  • Få kjennskap til sammenhengen mellom mengde og tall

Skolestartere

  • Motivere til tall – og mengdeforståelse, former, klassifisering, mål og størrelser.
  • Tegne/bygge større konstruksjoner, byggverk.
  • Utvidet erfaring med ulike terningspill, kortspill, strategispill og regellek.
  • Eget fokusområde på skolestartergruppen.
  • Kjenne til preposisjoner- under, over, bak, fram++
  • Kjennskap til ukedager, måneder, år, årstider, klokka og tid.
  • Kjennskap til måleenheter som cm, meter, liter, dl ++

4.6 Etikk, religion og filosofi

1-2 år

  • Vi hjelper barna å bli bevisst sine følelser; å være glad, lei seg, redd, sint og handle ut ifra det.
  • Vi oppmuntrer barna til å være gode mot hverandre, hjelpe hverandre og samarbeide.
  • Barna skal få en opplevelse av å bli sett, hørt og bekreftet/ bli forstått.
  • Vi hjelper barna å forstå hva som er rett eller galt i ulike situasjoner.
  • Omsorgsfulle, trygge og forutsigbare voksne.
  • Vi gir barna følelsen av fellesskap og gruppetilhørighet.
  • Vi gir barna kjennskap til høytider, jul og påske.

 3-4 år

  • Vi legger til rette for at barna skal få tid og anledning til å undre seg, stille spørsmål og reflektere over opplevelser de har hatt.
  • Barna skal få utvikle evnen til å løse konflikter.
  • De voksne er barnas rollemodeller.
  • Barna oppmuntres til å bry seg om og ta vare på hverandre, samt å si fine ting om hverandre.
  • Alle skal oppleve å ha en venn og vite hvordan man er en god venn.
  • Vise respekt og toleranse for ulikheter i barnegruppa
  • Introduksjon av kristne høytider og andre religioner som er representert i barnehagen.
  • Vise respekt for alt liv i naturen

 Skolestartere

  • Barn og voksne reflekterer over egne handlinger.
  • Gode samtaler, fantasi og filosofering.
  • Gode rollemodeller for de yngste, oppleve å få ansvarsoppgaver og bli vist tillit som «de største» i barnehagen.
  • Konflikthåndtering på egenhånd i økende grad.
  • Få kjennskap til ulikheter som livssyn, religion og kulturelle forskjeller.
  • Undre oss sammen med barna

4.7 Nærmiljø og samfunn

1-2 år

  • Barna skal få oppleve medvirkning i hverdagen
  • Få kjennskap til ulike tradisjoner og kulturer.
  • Barna skal få erfare at de hver og en har en egenverdi og er betydningsfulle for de andre.
  • Gi barna gruppetilhørighet.
  • Lære navn på barn og voksne i barnehagen
  • Bli kjent med barnehagens område og nærområde.

 3-4 år

  • Bruk av naturen som leke- og læringsarena.
  • Bli kjent med barnehagens område og nærområde, i utvidet form.
  • Kjennskap til samenes kultur og levemåter.
  • Vi er en del av verden, barna skal få innsikt i det.
  • Bli kjent med nærmiljøet og kommunen vår og noen av de mulighetene den tilbyr.
  • Barnesamtaler.
  • Samtaler og refleksjoner rundt naturopplevelser.
  • Lære navn på barnehagen, kommunen, stedet vi bor++

 Skolestartere

  • Turer i skog og mark og ellers i nærmiljøet.
  • Bli kjent med skolen for å lette overgangen.
  • Kunnskap om stedet vi bor, kommunen, landet++
  • Ha erfaringer med både norsk og samisk kultur.
  • Lære om Norge, hovedstaden Oslo og Norges nasjonaldag
  • Kunnskap om naturen vi omgir oss med, dyr, planter, steder, sagn, landemerker++