Utbygging av bredbåndsfiber på Jøa

Namsos Kommune og Telenor samarbeider om videre utbygging av bredbåndsfiber på Jøa.

Det er allerede utbygd på Dun, men nå vil også store deler av Jøa kunne få fiber. Dette er en avtale med kommunen der det tildeles offentlige midler. Alle fastboende skal dekkes av fibernettet i henhold til avtalt tilbud.

Bestill fiber fra Telenor

Kan fritidsboliger på Jøa få fiber?

Fritidsboliger kan risikere å måtte betale ekstra anleggsbidrag og evt. bli kansellert (det kan bli kansellert hvis leverandøren pga kostnad ikke kan legge inn fiber). Den enkelte kunde vil bli kontaktet av Telenors entreprenør hvis dette blir nødvendig i byggeperioden.

Graving fra kjernenettet og inn til huset er huseiers ansvar

Telenor har prosjektert de aktuelle områdene og vil etablere kjernenettet i og mellom områdene. Den enkelte abonnent vil få trekkerør fra Telenor, men må selv ta ansvar for å grave fra sitt hus til bestemte punkter i kjernenettet.

Ønsker du å bestille fiberbredbånd fra Telenor?

Alle som ønsker å bestille fiber-bredbånd kan gå på Telenors nettsider. Her er det viktig at navnet på huseier (gravenavn) fylles inn før man velger bolignummer i nedtrekks meny. Dvs. navnet på den som skal få lagt inn fiber til boligen.

Sjekk om du kan få fiberbredbånd til din bolig

Priser

Prisoversikt fra Telenor (PDF, 2 MB)

Informasjon fra Telenor

Er din husstand klar til å møte fremtidens behov?

Tenk deg at du fikk i oppgave å rangere de viktigste tingene i boligen din i stigende rekke følge. Undersøkelser viser at bredbånds- og TV-tjenester blir vurdert som noe av det  viktigste vi har i våre
 boliger, på lik linje med strøm og vann.

Hvilken verdi gir en fiberoppgradering fra Telenor?

Frem til nå er utviklingen i bredbåndsmarkedet beskrevet som vekst. Nå beskriver framtidsforskere  kommende utvikling som et kvantesprang. Velger du en fiberløsning fra Telenor er du klar for denne utviklingen.

Alt skal på nett

Det er forventet at det om bare noen få år vil være vanlig for en norsk husstand å ha 200–300 dingser knyttet opp mot internett. Begreper som smart-hjem og hjemmeautomasjon er sentrale i denne ut-viklingen. Dette innebærer at alt av utstyr vil være på nett: Lyspærer, røykvarslere, kjøleskap, dørlåser, søppelkasser, postkasser, kameraer, klokker, radioer osv. Enheter som videoover våking, smarte  målere, digital helse monitorering og en rekke andre tjenester som bruker digital kommunikasjon stiller helt nye krav til nett verkene.

Samtidig skjer det en utvikling der samspillet mellom internett i hjemmet og mobilnettet blir stadig viktigere. Hjemmenett og mobilnett vil smelte sammen og sørge for en økt totalopplevelse. Derfor er Telenor i en særstilling som landets ledende mobil- og fastnettleverandør.

Gode sikkerhetsløsninger

I denne nære framtiden er det lett å se at sikkerhet rundt internett blir svært viktig.  Telenor har sikkerhets løsninger i verdensklasse og egne sikkerhetssenter som kontinuerlig  blokkerer trusler og angrep fra inntrengere. Fibernettet bygges med høyeste kvalitet samtidig som vi gir deg Alltid På Nett- garanti (se telenor.no/garanti).

Informasjonsside - Alltid på nett-garanti hos Telenor

Valgfrihet

Telenor er underlagt regulering fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om å åpne sitt fibernett. Det betyr at du på sikt får mulighet til å  velge tjenester fra andre leverandører i Telenors fibernett. I sum utgjør en fibertilknytning fra Telenor den mest framtidsrettede og fleksible løsningen i markedet.

Du kan bestille dine nye fibertjenester på fiber.telenor.no. Vi har lagt ved en inspirasjonsfolder som gir deg en oversikt over alle tjenestene du får tilgang til.

Informasjonsark fra Telenor - til utskrift (PDF, 453 kB)

Kjell Ivar Tranås
Spesialrådgiver