Lag og foreninger søkes til Stolpejakten 2023

Ønsker du å være med og arrangere stolpejakten? Namsos kommune inviterer lag og foreninger til å være med som medarrangører.

Stolpejakten er et gratis lavterskel tur- og trimkonsept som du finner flere steder i landet. Stolpejakten går ut på å finne fram til ulike punkter – stolper - markert i et kart. Derav navnet Stolpejakten!

Lag og foreninger kjenner sine nærområder best, og kan som medarrangør i stolpejakten bidra til å formidle flotte turmål og spennende lokalhistorie. Nå ønsker Namsos kommune flere lag og foreninger velkommen til å være med.

Deltagere både fra kommunen og andre steder i landet har de siste årene vært på jakt etter stolper i Namsos. I 2022 var det 2300 stolpejegere som til sammen hadde 64 000 unike stolpebesøk.

Hva ønsker ditt lag å vise fram?

Lagene kan selv tilpasse hvordan det er best for dem å delta. Det vil si hvor mange stolper laget ønsker å sette ut, alt fra 5 til 50, hvor de ønsker å plassere dem, hva de ønsker å formidle fra sitt lokalmiljø og så videre. Prosjektgruppa i kommunen kan bidra med erfaringer og innspill, forklarer prosjektleder Gudrun Flatebø.

Aktiviteter og tidsplan for medarrangører

Oppstartsmøte: Torsdag 15. februar
Frist for å sende inn informasjon om stolpeplasseringer: april.
Utlevering og utplassering av stolper: mai.
Innlevering av stolper: september/oktober.

På oppstartsmøte vil endelige frister for de ulike aktivitetene oppgis. Invitasjon til oppstartsmøte sendes ut etter påmeldingsfristen.

Jente som sitter på en stein og ser ut mot sjøen - Klikk for stort bildeLundasjøen, Lund Siw Storø

Stolpejakten er folkehelse i praksis

Fysisk aktivitet er viktig for å ta vare på og bedre den fysiske og psykiske helsa.

– Det kan være lettere å komme i gang med regelmessig fysisk aktivitet hvis man lager en avtale med noen – om for eksempel å gå på stolpejakt sammen. Aktiviteter sammen med andre gir også sosialt felleskap, sier Gudrun Flatebø.

I en enkel spørreundersøkelse etter Stolpejakten 2022 svarte 58% at stolpejakt bidro til at de kom seg ut på tur. 88% svarte at stolpejakten bidro til at de besøkte på nye steder, mens 93%, svarte at informasjon om kulturminner og lokalhistorie bidro positivt til turopplevelsen.

Ønsker ditt lag eller forening å være medarrangør av Stolpejakten 2024?

Påmeldingsfrist: 12. februar

Påmeldingsskjema for lag og foreninger

Bli med på stolpejakt!