Formannskapet har behandlet Handlingsprogram med økonomiplan 2026-2029 og årsbudsjett 2026. Du kan komme med innspill og kommentarer, innspill må være mottatt senest fredag 12. desember. Endelig behandling i kommunestyret er torsdag 18. desember.
Vedtak i formannskapet som innstilling til kommunestyret:
1. Kommunestyre vedtar handlings- og økonomiplan 2026-2029 og årsbudsjett 2026, med følgende økonomiske oversikter: Lenke til budsjettforslag i Framsikt
2. Framlagte forslag til betalingssatser vedtas.
3. Kommunedirektøren får fullmakt til å ta foreta låneopptak og avtale vilkår på inntil 138 282 millioner kroner i 2026. Av dette er 58 282 millioner kroner ordinære lån og 80 millioner i startlån for videre utlån.
4. Økonomi
4.1
Vedtektene for kommunens NTE-fond skal oppdateres og legges frem til politisk behandling i løpet av første tertial 2026.
4.2
Opptjente rentemidler på NTE-fondet for 2025 settes av til et eget bolystfond som etableres og tas i bruk fra og med budsjettåret 2026.
5. Kultur
5.1
Kommunens kommunikasjonsavdeling skal i planperioden prioritere et omdømmeprosjekt for Namsos kommune. Prosjektet skal løfte fram kommunale satsinger innen kulturskole, idrett og frivillighet, styrke kommunens omdømme og kunne benyttes både i rekrutteringsarbeid og som informasjon til nye og eksisterende innbyggere.
5.2
Tildeling av hall- og gymsaltid etter skoletid skal organiseres og fordeles sentralt, og være åpent tilgjengelig for allmennheten for bestilling.
6. Helse
6.1 Transport- og ruteplanlegging i hjemmetjenesten.
Kommunedirektøren bes utrede og iverksette mer systematisk og digitalisert transport- og ruteplanlegging i hjemmetjenesten, med følgende mål:
- redusere andel arbeidstid som går med til kjøring
- øke andel tid sammen med brukerne
- redusere drivstoffutgifter og klimaavtrykk
- skape mer forutsigbare arbeidsdager for ansatte
Resultatet av arbeidet innarbeides i økonomiplan og tertialrapportering.
6.2 Prediksjon av sykefravær i turnusplanlegging
Kommunedirektøren bes utvikle og ta i bruk verktøy og metoder for prediksjon av sykefravær som del av turnus- og bemanningsplanleggingen i relevante enheter.
Målene med arbeidet skal være å:
- redusere kostnader knyttet til overtid og innleie.
- øke kontinuitet for brukerne gjennom mer stabil bemanning.
- forebygge sykefravær gjennom bedre oppfølging og planlegging.
6.3 Digital hjemmehjelp
Kommunedirektøren bes videreutvikle bruken av velferdsteknologi og digitale løsninger i hjemmetjenesten. Digital hjemmehjelp skal ikke erstatte fysisk tilstedeværelse der det er behov, men være et viktig supplement.
Målene skal være å:
- øke trygghet og tilgjengelighet for brukere i eget hjem.
- øke egenmestring og selvstendighet hos brukere som kan og ønsker det.
- frigjøre tid for ansatte til oppgaver som krever fysisk tilstedeværelse.
7. Barnehage
7.1
Kommunedirektøren bes vurdere behovet for økt barnehagekapasitet i de mest utsatte kretsene, og utrede muligheten for å utvide antall plasser i eksisterende kommunale barnehager.
7.2
Kommunedirektøren bes gå i dialog med de private barnehagene i kommunen for å se på mulighetene for å øke antall plasser i de kretsene der behovet er størst.
7.3
Administrasjonen bes etablere og løpende oppdatere en oversikt på kommunens nettsider over ledig kapasitet i både private og kommunale barnehager.
8. Skole
8.1 Konseptutredning for skolestruktur i Namsos-skolen.
Administrasjonen bes, parallelt med KSKs kartlegging, gjennomføre en konseptutredning av Namsos-skolen med sikte på eventuelle strukturelle endringer.
Utredningen skal baseres på følgende prinsipper:
- Elevens beste først
- Strukturvalg skal begrunnes med læringsmiljø, faglig kvalitet, trygghet og inkludering – ikke bare økonomi.
- Ved konflikt mellom bygningshensyn og elevhensyn skal elevens beste veie tyngst, innenfor lovverk og økonomisk handlingsrom.
- Likeverdig opplæring i hele kommunen
- Elever skal ha reell tilgang til spesialpedagogikk, sosialfaglig kompetanse, valgfag, praktisk-estetiske fag og varierte læringsarenaer – uavhengig av postnummer.
- Små enheter skal kompenseres med samarbeid, digitale løsninger og felles fagmiljø der det er mulig.
- Robuste fagmiljø og hele stillinger
- Skolene skal organiseres slik at lærere og andre ansatte i hovedsak har hele stillinger og inngår i faglige team.
- Det skal tilstrebes færre, større fagmiljø der det bor mange elever – og godt nettverk rundt de mindre.
- Trygg skolevei og akseptabel reisetid
- For de yngste elevene bør reisetid begrenses mest mulig. Lang reisevei skal veie tungt i distrikt.
- Skoleskyss og trafikksikkerhet skal sees i sammenheng med skolestruktur.
- Økonomisk bærekraft og mer midler til innhold
- Skolestrukturen skal bidra til å frigjøre midler fra byggdrift og vedlikehold til lærere, miljøarbeidere, tidlig innsats, SFO og inkluderingstiltak.
- Investeringer i færre, bedre bygg må ses i sammenheng med etterslep og driftskostnader.
8.2 Ny ungdomsskole – konsept og omfang
I tråd med tidligere vedtak om ny sentrumsnær ungdomsskole basert på rehabilitering/tilbygg av eksisterende bygg (Høknes ungdomsskole eller Namsos ungdomsskole), jf. sak 5/25, skal det i konseptutredningen også:
- Vurderes om ungdomstrinn utenfor sentrum bør inngå i planleggingen.
- Utarbeides rom- og funksjonsprogram, kostnadsoverslag og investeringsplan for aktuelle konsepter.
- Legge fram forslag konsept for politisk behandling innen 1. kvartal 2027.
Dokumenter i saken
Send inn dine innspill
Send inn ditt innspill ved å bruke skjemaet nederst på denne siden. Frist for tilbakemelding er 12. desember 2025.
Hvis du ikke kan bruke skjemaet på denne siden, så finnes det andre muligheter: