Forhåndsstemming

Du kan fritt bestemme om du ønsker å avgi forhåndsstemme eller stemme på valgdagen. Har du avgitt en forhåndsstemme, er det denne som gjelder.

• Du kan forhåndsstemme  fra 10. august til og med 10. september.
  • Hvis du ikke har mulighet til å stemme i forhåndsstemmeperioden eller på valgdagen, kan du tidligstemme fra 1. juli.
  • Husk å ta med deg gyldig legitimasjon (pass, førerkort eller bankkort med bilde).

Hvor og når kan du forhåndsstemme?

Innbyggertorget, Namsos kulturhus

Stasjonsgata 3, 7800 Namsos, veibeskrivelse (Google Maps)

Forhåndsstemming Innbyggertorget, Namsos kulturhus
NB! Tidspunkt
Mandag-onsdag 08.00-17.00
Torsdager 08.00-19.00
Fredager 08.00-15.30

Innbyggertorget, Namdalseid

Gløttvegen 2, 7750 Namdalseid, veibeskrivelse (Google Maps)

Forhåndsstemming, Innbyggertorget Namdalseid
Dager Tidspunkt
Mandag-fredag 08.00-15.30
Onsdag 8. september 11.00-18.00

Dokumentsentret på Jøa

Stavarvegen 2, 7856 JØA, veibeskrivelse (Google Maps)

Forhåndsstemming, Dokumentsentret på Jøa
Dager Tidspunkt
Mandag-torsdag 10.00-14.00
Onsdag 8. september 10.00-18.00

Hjemmestemming

Er du syk eller ufør, slik at du ikke kan komme deg til et valglokale? Da kan du kontakte kommunen om be om å få stemme hjemme.

Du kan avgi din stemme i andre kommuner

I forhåndsstemmeperioden kan alle velgere stemme ved alle tilgjengelige valglokaler i hele landet. Det betyr at selv om du er hjemmehørende i Namsos kommune, så kan du avgi din stemme i hvilken som helst annen kommune. Dette er ikke mulig hvis du skal stemme på selve valgdagen.

Det er ikke mulig å stemme flere ganger

Hvis du har forhåndsstemt kan du ikke stemme på nytt på valgdagen. Du kan heller ikke forhåndsstemme flere ganger.

Hva om jeg ikke er folkeregistrert i Namsos?

Du trenger ikke å være manntallsført eller folkeregistrert i Namsos kommune for å forhåndsstemme her. Under forhåndsstemmeperioden sender vi stemmeseddelen til hjemkommunen din, slik at den blir registrert på riktig sted.

Hvis du bor i utlandet

Hvis du bor i utlandet kan du forhåndsstemme mellom 1. juli og 3. september. Det er mulig å forhåndsstemme på de fleste norske utenriksstasjoner. Det vil si ambassader, generalkonsulater og konsulater.
Informasjonsside - stemme fra utlandet

Fordeler med å forhåndsstemme

Det er flere gode grunner til å stemme på forhånd:

• Mindre trengsel i valglokalet.
  • Du kan stemme til hvilken som helst kommune.
  • Det er mindre "skummelt" om det er første gang du stemmer.
  • Du rekker å slå av en hyggelig prat med de koselige valgmedarbeiderne våre (med litt avstand).

Innbyggertorg og bibliotek, Namsos