Elsykler i kommunal tjeneste

Namsos kommune har kjøpt inn 20 elsykler som skal brukes av ansatte. Målet er å redusere kommunens klimagassutslipp og styrke ansattes folkehelse.

Elsyklene er plassert ved ulike kommunale arbeidsplasser rundt om i kommunen. I første omgang ved de ulike hjemmetjenestene og ved Samfunnshuset i Namsos og samfunnshuset på Namdalseid. Ansatte kan bruke syklene i jobben, mellom tjenestesteder og mellom jobben og hjemmet. Elsyklene skal gjennom året plasseres på forskjellige tjenestesteder slik at flere enheter og ansatte får mulighet til å teste bruken.

Klimakoordinator Rebecca Engen Hoff viser fram kommunens splitter nye elsykler. Namsos kommune

– Elsyklene gjør at kommunens ansatte kan utforske nye transportmuligheter både i arbeidshverdagen og på fritiden. Hvis vi klarer å erstatte bruk av fossilbiler med elsykler vil det gi positive gevinster både i et miljøperspektiv og i et folkehelseperspektiv, sier kommunens klimakoordinator Rebecca Engen Hoff.

Folkehelse del av satsingen

– Å bruke elsykkel som transportmiddel fremfor bil vil bidra til å øke ansattes fysiske aktivitetsnivå. Dette kan gi flere positive effekter både for helse, produktivitet og arbeidsevne, forklarer Hege Bekken, samfunnsutvikler folkehelse.

Namsos kommune fikk i 2020 økonomisk støtte til prosjektet gjennom Miljødirektoratets ordning Klimasats. Disse midlene skal gå til tiltak som kutter utslipp av klimagasser og bidrar til omstilling til et lavutslippssamfunn.