Brannslangen er klippet på Jøa

Da «Nye» Jøa brannstasjon ble offisielt åpnet denne uka måtte ordføreren selvfølgelig klippe brannslange i stedet for snor. Brannbamsen Bjørnis, lokale barnehagebarn og andre inviterte gjester fikk både kake og omvisning.

«Nye» Jøa brannstasjon ble offisielt åpnet tirsdag 10. januar.

Like før jul i fjor fikk mannskapene i Namsos brann og redning som er tilknyttet brannstasjonen på Jøa flytte inn i en oppusset og påbygd brannstasjon. Der brannbilene tidligere måtte parkeres på rekke og rad i samme garasje har det nå blitt en ny hverdag med tre garasjespor, vaskehall og tydelige skiller mellom skitten og ren sone.

Brannsjef i Namsos brann og redning, Håvard Sæther, takket kommunestyre og administrasjon som fremmet saken slik at man i dag har en brannstasjon som sikrer gode arbeidsforhold for de ansatte.

– Stasjonen gir oss gode rammer for å drive brannvesen. Beredskapen er styrket samtidig som vi tar vare på helsa til de som jobber her, forteller Sæther.

Omvisning

Brannsjefen ga også velfortjent ros til Jan Arne Løvås som både jobber i eiendomsavdelingen i Namsos kommune og er utrykningsleder på Jøa. Han har fulgt opp byggeprosessen daglig og har utgjort en viktig rolle for at prosjektet har blitt gjennomført på best mulig måte for alle parter.

Lauvås tok så gjestene med på en omvisning gjennom brannstasjonen, hvor de fikk se hvordan stasjonen er bygd opp med fokus på rene og skitne soner, og gode garderobeforhold for både kvinner og menn.

Populær brannbamse

Invitert til åpninga var også en god gjeng fra barnehagen på Jøa. De fikk et gledelig gjensyn med Brannbamsen Bjørnis som også deltok på åpninga. Han delte ut mange gode bamseklemmer før han danset brannbamsedansen til glede for store og små.

– Vet dere hva man skal ha når man åpner en ny brannstasjon, spurte Bjørnis-makker Jens Martin Olsen.

Kake var svaret han fikk fra barna, og kake ble det. Ei stor marsipankake med bilde av den nye brannstasjonen ble spist i vaskehallen, som for anledningen var dekket opp med bord og stoler.

Åpen brannstasjon

Den offisielle åpninga var kun for inviterte gjester, men brannsjefen lover at de snart skal åpne dørene for alle som vil se.

– Straks det blir litt varmere i været skal vi åpne portene og invitere Jø-byggen til åpen brannstasjon. Det gleder vi oss til, smiler Håvard Sæther.

Mennesker på åpning v brannstasjon. - Klikk for stort bilde

Håvard Sæther