Pedagogisk personale ved Statland skole

1. juli 2022.

Pedagogisk personale ved Statland skole er kjent med at saken om framtidig skolestruktur i Namsos kommune er løftet fram, og vi ønsker å komme med følgende innspill:

Skolevei:

Vi mener at det er svært uheldig å belaste elevene med så lang skolevei. Lang reisetid fører til mer stress og slitasje på elevene. Motivasjon for å sette seg ned med lekser og forberede seg til større innleveringer, prøver etc. kan og fort bli mindre etter en lang dag. Det blir mindre tid og overskudd, noe som igjen kan føre til svakere faglige resultater over tid samt mindre tid til fritidsaktiviteter. Vi mener at dette er et argument mot skolebruksrapportens
begrunnelser i både konsept 1 og 2 som er lagt til grunn i høringsdokumentet, og strider imot prinsippet om å ta hensyn til barnets beste. Vi ønsker at elevene våre skal få gode røtter til hjembygda si med tanke på tilbakeflytting senere i livet. Denne nærheten legges det grunnlag for i ung alder, noe vi særlig har sett resultater av de siste fem årene da mange ungdommer har flyttet heim etter endt utdanning og etablert seg her. Vi frykter for at daglig pendling allerede etter endt mellomtrinn vil føre til at nærheten og dermed røttene til bygda svekkes. Som en av få bygder i Namsos kommune må våre elever i dag starte pendling og hybeltilværelse allerede etter endt ungdomsskole. Vi mener at dersom det er behov for flytting av faglige årsaker, er det bedre at lærerne pendler mellom skoler enn at elevene skal skysses daglig.

Det faglige miljøet:

Statland skole kan vise til gode faglige resultater på linje med andre skoler i kommunen, og har i gjennomsnitt fått gode resultater på nasjonale prøver. Statland skole er en god skole som fostrer selvstendige, reflekterte ungdommer
med omsorgserfaring, ansvarsfølelse og god arbeidsmoral. Med liten elevmasse kan man følge opp elevene tettere, og vi får utviklet gode relasjoner med alle. Dette gir et godt grunnlag for tilrettelegging, veiledning og faglig utvikling.

Det sosiale miljøet:

Det sosiale miljøet ved skolen er i dag preget av samarbeid og leik på tvers av trinn. Barnetrinn og ungdomstrinn deler utearealet og de mulighetene som finnes, og fotballbingen er samlende i alle pauser. Elevene på ungdomstrinnet er gode rollemodeller for yngre elever. Erfaringsmessig har vi sett at det kan være et fortrinn med aldersblanda grupper når det gjelder faglig og sosial utvikling blant den kommende generasjon. Statland skole har en lang tradisjon for å drive aldersblandede aktiviteter som beriker miljø og pedagogikk. Tryggheten ved en god og nær grunnskole er viktig i et miljø elevene føler tilknytning til. Dette bør vektlegges når beslutninger tas. For enkelte elever kan nok et større skolemiljø være positivt for det sosiale, men vi mener det ikke oppveier ulempen med
belastningen av en så lang skolevei.

Tilflytting:

Statland skolekrets har opplevd tilflytting av flere familier med elever i grunnskolealder også de senere år. Dette blir ikke like attraktivt ved et redusert skoletilbud på stedet. Mange unge i etableringsfasen har også flyttet heim til
bygda i det siste og kjøpt hus, noe som trolig vil styrke elevgrunnlaget fram i tid. Det er kommunens ansvar og uttalte mål, å legge til rette for innbyggernes beste. Dette må blant annet ha grunnlag i bolyst. Dersom “alle” skal pendle til jobb og skole, blir grunnlaget for tilhørighet til egen bygd naturlig nok mindre. I tillegg er kommunens ansvar å tilrettelegge for næringslivet. En større satsning på næringslivet vil få ringvirkninger som igjen øker innbyggertallet, og etter hvert elevtallet på skolen. Vi som har valgt å bosette oss og arbeide på 7777 Nord-Statland, ser verdien av en liten grendeskole på tross av utfordringene det medfører- med lavt elevtall, sammenslåtte klasser og kanskje noen færre valg. Dette oppveies bl.a. av et trygt og forutsigbart miljø og et stabilt kollegium. Det er også et valg familiene i skolekretsen har tatt. Kostnaden elevene må ta står ikke i samsvar med det beskjedne, innsparte
beløpet på 290 000,- i året dersom ungdomstrinnet på Statland skole blir lagt ned. Gjesteelevene fra Flatanger kommune ser heller ikke ut til å være tatt med verken i elevtall eller økonomi. Neste skoleår vil 3 elever fra Flatanger gå på Statland skole, og om to år blir de 5. Flatanger kommune betaler kr. 150 000 i året for en elevplass på Statland. Vi har tiltro til at politikerne i Namsos kommune ser urimelighetene i dette forslaget, både for bygdene og for elevene.


Pedagogisk personale v/ Statland skole