FAU ved Bangsund Skole sitt høringssvar til ny skolestruktur
Foreldreutvalget ved Bangsund skole har forståelse for at kommunen må se etter besparelser for å bedre kommuneøkonomien, og at man da også ser på skolestrukturen er naturlig. Det ble bestilt en rapport fra Norconsult som skulle redegjøre samt beskrive hvordan situasjonen er, og også se på om det var mulig med innsparende tiltak.
FAU Bangsund ønsker å rette en del spørsmål til, samt komme med en del korrigerende informasjon om innholdet i rapporten.
Vi setter også spørsmålstegn ved og er meget kritiske til hvorfor ikke innholdet i rapporten er kvalitetssikret av kommunens egne ansatte før den blir lagt i fanget på de folkevalgte.
Det er ansatte i kommunen som inngående vet at deler av innholdet i rapporten rett og slett er misvisende, og på hvilken bakgrunn skal man da forvente at de folkevalgte skal kunne fatte et vedtak på riktig grunnlag.
Det har kommet tilbakemeldinger fra kommunen om at de er klar over at deler av innholdet i rapporten er feil, men tilbakemeldingen er at «de vet om det»! Gjør de folkevalgte det?
Vi ønsker å belyse flere av disse punktene, samt informasjon som ikke kommer frem i rapporten;
- Bangsund er Namsos kommune største tettsted. På Bangsund er det et meget stabilt befolkningstall. Lokalsamfunnet har for tida en betydelig endring i alderssammensetningen med god tilflytning av nye barnefamilier.
Folkehelse, miljø og reise
- Vi har elever som kommer med buss både Reitan, Flakk og Selnes. Nytt forslag betyr at elever bosatt på Reitan må kjøre buss innom både Flakk, Bangsund og Selnes før de ankommer skolen i Namsos.
- Dette betyr en reisevei på 46 minutter uten stopp, inkludert stopp anslås det til cirka en time - hver vei. Som det beskrives i rapporten «Elever fra Bangsund får en tilleggsreise på 16 minutter – dersom disse overføres til Vestbyen skole». Dette er direkte misvisende!
Et alternativ er selvsagt å bruke 3-4 forskjellige transportmidler for å få elevene frem til Bangsund skole hvor de plukkes opp av en felles buss, men hvor er da fokuset på bærekraft? Og hvordan man skal kunne forsvare en besparelse med den løsningen er vanskelig å forstå.
Miljøperspektivet er også gjeldende uansett bruk av en eller flere busser – transportstrekningene øker. Trafikken med privatbil vil også øke som følge av foreldres møtepunkter med skolen, deltakelse på arrangementer og møter med mer.
Er det lagt til grunn antall busser som skal transportere elevere frem og tilbake? Dagens 8. klasse teller 28 elever, og de fyller vel snart en buss alene.
- Er det tatt hensyn til folkehelse og helsefremmende tiltak i skolen? Økt bruk av buss fremfor gange og sykkel for å komme seg til skolen betyr mindre aktivitet for elevene i det daglige, og er utfordrende i forhold til folkehelsa.
Utfordringer og skolemiljø
- Ved en evt. nedleggelse av ungdomstrinnet mister skolen deler av fagmiljøet, den sosiale kompetansen blir redusert, spesialkompetansen, spesialrom og så videre. Dette vil i neste omgang kunne gå utover kunne gå utover elever på mellomtrinnet og barnetrinnet.
- FAU vil også minne om at Bangsund skole er nærskole til elever bosatt på Spillumheimen (inntil seks plasser), barn og unge som er under omsorg av Bufetat. Her snakker vi om de mest sårbare ungdommene vi har, som har et ekstra stort behov for trygge og forutsigbare rammer.
- Vi antar, basert blant annet på årsrapporten til Mobbeombudet i Trøndelag, som blant annet tar opp temaet skolevegring, at disse ungdommene vil ha betydelig bedre utbytte av å være elever ved en mindre skole, i mindre klassemiljøer og ved en skole hvor 85 prosent av elevene på elevundersøkelse svarer at de trives på Bangsund skole og at de har noen å være sammen med.
Bygg og økonomi
Foreldreutvalget ved Bangsund skole er veldig bekymret for at våre folkevalgte må ta en beslutning basert på en rapport som inneholder det vi oppfatter som misvisende informasjon og feil tallgrunnlag.