Kompetansestrategi 2020-2023

3 Kompetansestrategi og tiltak

Kompetanseanalysen viser hvilken kompetanse kommunen har og hvilken kompetanse kommunen trenger nå og fremover.

  • Hvordan skal kommunen skaffe, utvikle og mobilisere kompetansen det er behov for?

Kommunens arbeidsgiverpolitiske plattform angir seks ulike arbeidsgiverstrategier som beskriver innholdet i kommunens arbeidsgiverpolitikk og blir verktøy for å rekruttere, utvikle og beholde medarbeidere. Den ene arbeidsgiverstrategien omhandler kompetanseplanlegging i forhold til å rekruttere, utvikle og beholde.

I følge vedtatt arbeidsgiverpolitisk plattform skal det utarbeides to langsiktige planer:

  • En langsiktig plan for rekruttering med tiltak rettet mot
    • Ungdom
    • Mangfold
    • Heltidskultur
    • Markedsføring
  • En langsiktig plan for arbeidet med å utvikle og beholde medarbeidere
    • Skape interessante og utviklende arbeidsplasser
    • Aktivt samarbeid med utdanningsinstitusjoner og forskningsmiljø
    • Strategisk lønnspolitikk og konkurransedyktig lønn
    • Utvikle en livsfasepolitikk

Kompetansestrategien bygger på og har videreutviklet vedtatt arbeidsgiverpolitisk strategi, og vil utgjøre disse to langsiktige planene som er beskrevet i tråd med kommunens kompetanseanalyse.
I Namsos kommune har enheten Personal og organisasjon det overordnede ansvaret for oppfølging av kompetansestrategien og fagområdene skal følge opp med konkrete temaplaner.

3.1 Tiltaksplan rekruttering

3.1.1 Ungdom
Tiltak

  • Samarbeid med utdanningsinstitusjoner om deltakelse på utdanningsmesser og yrkesfagdager
  • Legge til rette for flere lærlingeplasser, praksisplasser, studentstillinger
  • Utvikle kommunen som opplærings arena for flere ulike fagbrev
  • Videreutvikle og styrke veiledningen under studenters og lærlingers praksis
  • Videreutvikle kommunen som arena for å tilby og øke antall sommerjobber

3.1.2 Mangfold i rekrutteringarbeidet
Tiltak

  • Tilby arbeidsutprøving for unge og «utsatte grupper» på arbeidsmarkedet
  • Sørge for økt sysselsetting og inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne
  • Sørge for økt sysselsetting og inkludering av mennesker av utenlandsk opprinnelse

3.1.3 Etablere en heltidskultur
Tiltak

  • Hovedregel er utlysning av hele stillinger, deltidsstillinger er unntaket og skal være godt begrunnet.
  • Utprøving av ulike arbeidstidsordninger
  • God kompetanse innen turnusplanlegging
  • God forankring på politisk nivå, blant tillitsvalgte og vernetjenesten
  • Oversikt over medarbeidere som ønsker større stilling
  • Etablerte partssamarbeid alle tjenestesteder
  • Heltidskultur som del av alle styringsdokumenter og som tema på møter alle nivå

3.1.4 Markedsføring
Tiltak

  • Utlysning og markedsføring i sosiale media som Facebook og Instagram
  • Utvikling av profileringsutstyr som kan brukes under for eksempel utdanningsmesser
  • Utvikling av en profesjonell intern grafisk profil til bruk i alle saksdokumenter som maler, presentasjoner, brosjyrer og lignende
  • Markedsføre kommunen som læringsarena for elever og studenter
  • Bruk av suksesshistorier i profilering av kommunen i sosiale media
  • Ha en kommunikasjonsstrategi som også tar høyde for profesjonell markedsføring av kommunen
  • Profilering av kommunen som arbeidsplass på ulike arenaer
  • Bygge omdømme som en del av markedsføring av kommunen

3.1.5 Rekrutteringstilskudd
Tiltak

  • Fast beløp over stige for sykepleiere og vernepleiere
  • Fast beløp over stige for barnevernansatte

3.1.6 Andre rekrutteringstiltak
Tiltak

  • Etablert samarbeid med utdanningsinstitusjoner og sykehus
  • Tilsette med vilkår om å ta utdanning, videreutdanning eller lederutdanning
  • Tilbud om veiledning, intern eller ekstern
  • Tilbud om videre- og etterutdanning
  • Strategisk videre- og etterutdanning i tråd med kompetanseanalysen
  • Tilbud om intern opplæring og kompetansedeling
  • Tilbud om eksterne og/eller digitale kurs og seminar
  • Årlig lønnsutvikling
  • Gode pensjonsordninger i KLP og SPK
  • Tilbud om mentor/fadderordning for nytilsatte
  • Godt partssamarbeid
  • Moderne digitale fasiliteter, programvare og teknisk utstyr
  • Arbeidsplassfasiliteter bygg som kontor og spiserom
  • Fokus på og arbeid med arbeidsmiljø

3.1.7 Tiltak rekruttere, beholde og utvikle kritiske utdanningsgrupper
Oversikten skiller på hvilke utdanningsgrupper som det er mest kritisk både å rekruttere, beholde og utvikle. Hovedfokuset til kommunen er knyttet til de røde utdanningsgruppene.

Gult nivå, kritiske utdanningsgrupper
Minst kritisk, gult nivå Tiltak
Ingeniører Vurdering lønn, rekruttering/engansgtilskudd, kompetansehevende tiltak
Post- og arkivmedarbeidere Tilbud om bolig på Jøa, komptansehevende tiltak
Spesialiserte vaktmestre Tilbud om videreutdanning
Hjemmehjelpere Kompetansehevende tiltak, utvikling av oppgavene
Grønt nivå, kritiske utdanningsgrupper
Noe kritisk, grønt nivå Tiltak
Vernepleiere Rekruttering/engangstilskudd
IT - kompetanse Vurdering lønn, videreutdanning og veiledning
Helsesykepleiere Vurdering rekruttering/engangstilskudd
Rødt nivå, kritiske utdanningsgrupper
Mest kristisk, rødt nivå Tiltak
Sykepleier Vurdering lønn, høyere rekrutterings-/ engangstilskudd, tilbud/mulighet for videreutdanning
Rektor Tilby lederutdanning, vurdering lønn, rekrutterings-/ engangstilskudd
Lege Tilsettingsforhold i kommunen
Avdelingsleder helse Tilby lederutdanning, vurdering lønn, rekrutterings-/ engangstilskudd
Barnevern Rekrutteringstilskudd, veiledning/ mentorordning
Helsefagarbeidere Tilby videreutdanning, hel og fast stilling
barnehagestyrer Tilby lederutdanning, vurdering lønn, rekrutterings-/engangstilskudd

3.2 Tiltaksplan beholde og utvikle medarbeidere

Med knapphet på kompetanse er det spesielt viktig å både utvikle og anvende allerede ervervet kompetanse – kompetansemobilisering, på rett sted.
Tiltak

  • Tilbud om kompetanseheving i form av videre- og etterutdanning
  • Tilbud om lederutdanning, lederutvikling, utvikle lederavtaler og ledernettverk
  • Tilbud om deltakelse på eksterne kurs, seminar, bruk av e-læring
  • Vurdering og videreutvikling av arbeidsoppgaver og ansvar
  • Legge til rette for, videreutvikle og gjennomføre intern opplæring og veiledning
  • Legge til rette for interne fagnettverk, kompetansemobilisering og - deling
  • Vurdering i forhold til lønnsfastsetting
  • Vurdering i forhold til større stilling
  • Vurdering i forhold til tilbud om fast stilling
  • Legge til rette for jobbrotasjon og hospitering
  • Tilby og praktisere en attraktiv livsfasepolitikk
  • Praktiskere omdømmebygging og fremsnakk av kommunen som arbeidsplass
  • Vurdere forbedring digitale fasiliteter, arbeidsplass
  • Praktisere god arbeidsgiverpolitikk med fokus på arbeidsmiljø, nærvær, heltidskultur, ledelse, økonomistyring og kvalitet i tjenestene
  • Godt samarbeid lokalt næringsliv