Namsos 2033 - hot or not?

1 Innledning og sammendrag

1.1 Innledning

Som en del av medvirkningsopplegget til tre kommunale planer i Namsos kommune første halvdel av 2023, ble det gjennomført et opplegg i samarbeid mellom kommunen og Ungt Entreprenørskap Trøndelag (UE Trøndelag).

Opplegget ble planlagt i januar og februar 2023, og gjennomført i praksis i uke 9 og 10. Selve opplegget gikk ut på å gi samtlige 7.klassinger i kommunen et tidsavgrenset oppdrag (3-4 dager). Oppdraget står det mer om i kapittel 2.  Valget av 7. trinn var bevisst. I dialog med Ungt Entreprenørskap, som har lang erfaring med å jobbe med medvirkning av barn og unge, kom vi fram til at 12-13 åringer har begynt å danne seg sterke meninger om samfunnet rundt seg, samtidig som de fortsatt er «litt» barnslige, og full av den kreativiteten som dette oppdraget krever. Oppdrag, og resultater, er presentert i resten av denne rapporten. Bilder fra elevenes «produkter» finnes i en egen billedbank.

Kommunen benyttet seg av UEs metoder og ressurser for gjennomføring. UE bistod med opplæring og veiledning av lærere, igangsetting på de ulike skolene, og innhenting av elevenes involvering. Elevene benyttet seg av SMART-metoden, hvor elevene gjennom denne metoden selv fikk avdekke behov, utvikle ideer og finne løsninger, gjennom tverrfaglig arbeid over flere dager. SMART er forankret i overordnet del av læreplanverket og dekker flere kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag samt kunst- og håndverk.

Elevene samarbeidet i grupper. Oppdragene og presentasjon av resultater ble gitt på 6 skoler, slik at de skolene som hadde færrest elever, ble samlet på nærliggende skoler under presentasjon av oppdrag, og utstilling og presentasjon av resultater. Elevene fra Otterøy og Jøa reiste til Sørenget oppvekstsenter, og elevene fra Statland reiste til Namdalseid. Elevene fra Bjørkly reiste til Bangsund.

Representanter fra kommunen og UE Trøndelag var til stede både under presentasjon av oppdraget og som jury under presentasjon av resultater. Modellene og produktene som ble vist fram til juryen, ble senere satt på utstilling på sentrale steder i kommunen, fram til innspillsperioden var avsluttet 1.mai.

I tillegg til oppdraget med å lage en løsning på et problem, fikk elevene to tilleggsspørsmål som de skulle svare gruppevis på. Spørsmålene, samt hva som gikk igjen av svar, presenteres senere i denne rapporten (kapittel 5). Alle svar er i tillegg samlet i et vedlegg til rapporten.

1.2 Sammendrag

Dette var et meget vellykket opplegg, og både elever, lærere, rektorer, representantene fra UE og oss kommunalt ansatte, viste stort engasjement og begeistring i forbindelse med gjennomføringen. Noen av elevene og lærerne kunne tenkt seg litt mer tid til å jobbe med oppgaveløsingen. Flere elever og lærere sa uttrykte stor begeistring for at elevene fikk «rive seg litt løs» fra den vante hverdagen, og at de fikk utfolde seg kreativt. Flere lærere og rektorer uttrykte et ønske om å gjøre noe slikt igjen, gjerne årlig.

Elevene leverte spennende, kreative og flotte løsninger gjennom et variert bruk av materialer. Papp, ispinner, melkekartonger, treverk, plastikk, piperensere, Lego og andre materialer ble brukt. I tillegg lagde de plakater, og noen brukte Minecraft eller Powerpoint for å presentere sine løsninger.

Elevene ønsker seg flere fritids- og aktivitetstilbud i nærmiljøet, bærekraftige og miljøvennlige løsninger og møteplasser for alle. Inkludering, en god skole, arbeidsplasser og nærhet til familie er viktig når de skal etablere seg.