Undersøkelsen hadde til hensikt å samle inn innspill til tre kommunale planer: Plan for kultur, plan for helhetlig oppvekstmiljø og kommuneplanens arealdel (KPA).
Hva og hvordan
I ukene etter påske fikk alle elever, fra 1.–10. trinn tilbud om å svare på en spørreundersøkelse, hvor målet var å få elevenes hjelp til å finne ut hvordan kommunen vår kan bli enda bedre å bo i framover. Undersøkelsen var anonym, og resultatene offentliggjøres gjennom denne rapporten.
Spørreundersøkelsen var digital, gjennomført i Forms, og for å gjennomføre, måtte elevene klare å lese og skrive selv. Derfor ble denne besvart av elever fra og med 3. trinn. For 1. og 2. trinn ble de samme spørsmålene stilt gjennom klassesamtaler, og oppsummering fra disse samtalene ble sendt inn klassevis, til kommunen.
Den digitale spørreundersøkelsen ble gruppert i 3.–6. trinn, 7. trinn og 8.-10. trinn. 7. trinn hadde egne, tilpassede spørsmål fordi de tidligere også fikk komme med innspill og svare på spørsmål, gjennom et større opplegg for medvirkning, i regi av Namsos kommune og Ungt Entreprenørskap. Oppsummeringer av disse resultatene er gruppert etter gjennomføring, med de eldste elevenes besvarelser først.
Sammendrag
Denne undersøkelsen bekrefter at familie og venner er det viktigste i elevenes liv. Med årene blir venner stadig viktigere, og viktigere enn familie, men svarene viser at familie fortsetter å være av stor betydning for elevene, gjennom hele grunnskolen.
De fleste elevene (70–77 prosent) deltar i organisert aktivitet på fritiden. Andelen aktive elever synker noe i løpet av årene på ungdomsskolen, men fortsatt oppgir flesteparten at de deltar på en eller flere aktiviteter. Av disse er over halvparten med på to til fem ulike aktiviteter.
Den mest populære fritidsaktiviteten, som engasjerer flest elever, er fotball. Mer enn hver femte elev ønsker å spille fotball. Denne andelen ser ikke ut til å bli mindre i løpet av ungdomstida. Generelt ønsker de aller fleste seg mer å holde på med på fritida, men de som har oppgitt at de ønsker seg noe annet enn idrettsaktiviteter, er i mindretall. På spørsmålet om hva de ønsker seg mer av der de bor, er den soleklare favoritten uansett alder, badeplasser. Bowling eller klatrehall er også foreslått av mange. Det framgår dessuten av undersøkelsen at mange savner et godt bassengtilbud.
For å ha det bra, er det altså viktig for elevene at de har noen å være sammen med og noe å gjøre, og steder hvor de kan møtes, men også at de opplever trygghet, aksept og godt miljø. De ønsker å bli likt, respektert, å få si sin mening og å bli hørt. Fra og med 7. trinn finner vi ellers noen elever som har svart at de ikke har venner, at livet ikke er bra, eller andre bekymringsverdige ting som dreier seg om psykisk helse.
Deltakelse
* Statland har anonymisert besvarelsene ved at alle på 3.-6. trinn krysset av for 5. klasse, og alle på 7.-10. trinn for 9. klasse.
Svar, 1.-2.klasse: omtrent 90 prosent av elevene i 1.-2.klasse har kommet med klassevise besvarelser.
Svar, Forms: 3.-6.klasse: 302 (44 prosent), 7.kl: 123 (66 prosent), 8.-10.kl: 284 (53 prosent)
Total svarprosent (3.-10.klasse): 50,6 prosent (709 av 1400 elever fra 3. til 10.trinn).
Oppsummering av resultater fra 1.-2. klasse
De yngste elevene (1. – 2. klasse) svarer at det viktig å ha det morsomt i fagene på skolen, å lære, leke både ute og inne, ha gode venner, trygghet, ha det bra, kosekrok med bøker og leker og ha ulike aktiviteter å gjøre både på skolen og i fritiden for å nevne noe. Det nevnes både organiserte og uorganiserte aktiviteter. Nære relasjoner som leke med venner, være med familie og kjæledyr går også igjen som ting de liker å gjøre på fritiden. Skolefritidsordningen (SFO) blir også nevnt som veldig positivt av flere. Det samme med kunst- og håndverk. Stjernetid når det jobbes godt nevnes også som en bra ting med skolen. Biblioteket trekkes også frem av flere. I en klasse ble det også sagt at alt er bra på skolen.
Når det gjelder hjemplassen sin er det venner, muligheten for å bo landlig til, naturen nært, å kunne sykle hvor man vil, det å bo nært venner og aktivitetstilbud som beskrives som det mest positive. Det å bo nær skolen sin, beskrives også som viktig for mange. Mange ulike aktivitetstilbud ramses opp på spørsmål om hva som er det beste med hjemplassen i dag. Aktivitetene varierer fra hvor skolene er, fra de ulike stedene om tilbud de har i dag.
Oppsummering av resultater fra 3.-10. klasse
8.-10. Klasse
- Aller viktigst: helt klart venner/å ha noen å være sammen med! Ca 140 skriver dette (36 prosent).
- Et godt skole-/klassemiljø og av gode, rettferdige og greie lærere (80 svar, ca 30 prosent)
- Faglig innhold (35 svar, 13 prosent)
- Friminutt, og noe å holde på med da (27 svar, ca 10 prosent).
På spørsmålet om det er noe de synes bør bli bedre på skolen deres, svarer 70 prosent (199 elever) ja, mens 30 prosent (85 elever) svarer nei.
7. Klasse
Her ser vi at de samme svarene går igjen hos de aller fleste. Det som er viktig for elevene, er i all hovedsak:
- Ingen mobbing
- At de har gode venner
- Godt miljø
- Snille lærere/lærere med godt humør
- Ikke lekser/mindre lekser/få mer hjelp med leksene
- Ha ting å gjøre i friminuttene
- Rettferdighet; at alle behandles rettferdig
På spørsmålet om det er noe de synes bør bli bedre på skolen sin, svarer nesten 70 prosent JA.
3.-6. Klasse
Disse svarene ser ut til å gå igjen hos mange av elevene:
- Å ha venner/noen å leke med
- At alle er venner og har det bra; inkludering
- Å ha mindre lekser
- Å ha noe å holde på med i friminuttene - og (lange) nok friminutt
- Godt klassemiljø, ro i timene, ikke mobbing
- Snille og rettferdige lærere
- Variert undervisning (gjøre praktiske ting – ha pauser – ikke kjedelig – osv)
Noen ønsker seg skolebøker, andre ønsker at iPaden ikke «skal bli gæren».
Noen klager over lang bussreise/lang omvei med lang tid på bussen.
Andre ønsker seg kantine, og ganske mange synes fotballbanen og hvordan den ser ut, er viktig.
Litt over halvparten av de 302 elevene som har svart, syns det er noe som bør bli bedre på skolen deres.
8.-10. Klasse
Her har 199 elever kommet med forslag til forbedringer, og noen svar/tema går igjen hos såpass mange at vi kan lese noen klare tendenser ut fra svarene vi har mottatt:
- Inneklima/vedlikehold (spesielt garderober og do)
- Undervisningsmetoder/variert undervisning
- En del forslag går på (opplevd) (u)rettferdighet, og ønske om å bli hørt, få større medvirkning
- Læringsmiljø er viktig for mange, og ikke minst å føle seg sett og hørt og likt av lærerne de har
- Flere ønsker seg mer å holde på med, spesielt i friminuttene, utendørs, men også innendørs
- Mange ønsker seg også mindre lekser, samt beskjed om f.eks prøver i bedre tid, slik at de likevel kan holde på med fritidsaktivitetene sine
7. Klasse
Nesten hver 4.elev ønsker seg bedre, snillere eller mer rettferdige lærere, som bryr seg, og samtidig respekterer dem.
Omtrent like mange ønsker at miljøet skal bli bedre, at det skal bli mindre mobbing, men også mindre bråk og forstyrrelser i klasserommet.
Nærmere 40 prosent av elevene ønsker seg mer å holde på med i friminuttene, mer og bedre lekeapparater, flere lekeapparater og lignende.
3.-6. Klasse
Det ser ut til at en god del av svarene fra de som ønsker forbedring i skolen, går på undervisningsmetoder, som bl.a innebærer mer praktisk aktivitet i timene. Noen nevner at de vil ha skolebøker, noen har skrevet «for mye skjermbruk», og noen plages med hodepine. Enkelte elever vil ha flere bøker i biblioteket, tygge tyggis i timene, ha mer musikk og fysisk aktivitet. Mange ønsker seg kantine. De vil ha bedre klasserom, med mer farger, men også med bedre inneklima/bedre luft og temperaturer. De vil bli hørt når de har det vanskelig, og de vil ha mindre bråk og bedre miljø i klassen sin. Det er også mange som vil ha mer å holde på med i friminuttene; nye lekeapparater mm.
8.-10. Klasse
- Det som går igjen her, er det sosiale – å ha venner som bor i nærheten, samt å ha steder å møtes på
- En del liker også godt at det er fotballbane i nærheten
- Mange besvarelser skryter av Bangsund, og det å være ungdom og å bo på Bangsund
- Det er også de som skriver at de liker byen sin, at byen har det mest nødvendige (bortsett fra IKEA) og er passe stor/liten!
- Det virker som det oppleves trygt å bo på steder som er små nok til at «alle kjenner alle»
Omtrent halvparten av elevene som har svart, synes at noe kan bli bedre på heimplassen deres. Blant ønskene og forslagene deres, finner vi særlig to ting som går igjen i nesten alle besvarelsene: det ene er ulike fritidsaktiviteter, det andre er møteplasser hvor ungdom kan samles/møte hverandre.
Kollektivtransport/mer buss, for å komme seg til/fra aktiviteter andre steder, er også nevnt av flere. I spørsmål 14 kommer elevene med spesifikke ønsker om ulike aktiviteter.
På spørsmålet om det er noe de synes burde bli bedre på heimplassen deres, svarer drøyt halvparten ja (146 elever av 284).
7. Klasse
Hovedinntrykket etter å ha lest gjennom tilbakemeldingene, er at de som bor på små steder setter pris på at det er små forhold og at skole og venner er nært, mens de som bor i byen setter pris på det som fins av tilbud oa i byen. Flere kommenterer at de liker naturen og fjellene der de bor, eller at de syns det er fint på heimplassen sin.
3.-6. Klasse
Tre svar går igjen i størsteparten av besvarelsene: det er at det er noe å holde på med/aktiviteter, det er familie og venner, og dessuten at de synes det er fint på heimplassen sin. Korte avstander til venner, til skole og butikk, nevnes av flere.
Kun hver tredje elev i denne aldersgruppa svarer ja på at det er noe de synes bør bli bedre på hjemplassen sin.
8.-10. Klasse
Det som går igjen i majoriteten av besvarelsene, er fritidsaktiviteter og møteplasser. Kollektivtransport, trafikksikkerhet og psykisk helse er det også flere som kommer inn på. Ungdommene har ellers mange gode forslag, f.eks:
- Bangsundhall (etterlyses)
- Sandvolleyballbane
- Flere arrangementer
- Flere klubbdager
- Bowling
- Laser tag
- Bedre lekse-plass
- Møteplasser for ungdomstrinnet (ikke for de som er eldre)
- Fortau, sykkelstier og gatelys flere steder
- Tilgjengelig basseng!
- Basketballbane
- Klatrepark
- At flere voksne følger bedre med hva som egentlig skjer
- Flere søppelbøtter
- Bedre kulturskolelokaler, med lydtette vegger
- Bedre skolelokaler, spesielt for ungdomsskolene i sentrum
- Flere aktivitetsparker
- Badeplasser
- Nærskole/kort avstand til skolen
- Innendørs tennisbane
- Trygge veier (spesielt Otterøya)
- Skaterampe med lekeplass og tuftepark i sentrum
7. Klasse
53 respondenter svarer at de vil ha mer å holde på med, og flere uformelle møteplasser for barn og unge. Noen eksempler fra svarene:
- Bowling, trampolinepark, skatebane e.l.
- Sykkelløyper i kulturstien
- Utested for barn og unge på Klinga
3.-6. Klasse
Godt over halvparten av svarene dreier seg om at de ønsker mer å holde på med, blant annet flere og bedre lekeplasser, flere eller bedre fotballbaner, åpent basseng, aktiviteter som ikke er bare sport, eller generelt; ønsker mer å gjøre/flere aktiviteter.
En del ønsker også flere butikker, og noen ønsker seg tryggere veier og flere gang- og sykkelveier. En del svarer at de ønsker seg bedre klima, mindre søppel og flere søppelbøtter.
Fra og med 7. klasse finner vi en og annen som svarer at de ikke har venner, at livet ikke er bra, eller andre bekymringsverdige ting som vedrører psykisk helse. For aldergruppa 3.-6. klasse finner vi i denne undersøkelsen ingen svar som går direkte på dette.
Elevene har krysset av tre blant flere alternativ
8.-10. Klasse
- Å være med venner, 83 prosent.
- Være med på aktiviteter/idrett, 57 prosent.
- Å være med familien, 43 prosent.
- Sosiale medier, 39 prosent.
- Gaming, 26 prosent.
- Lese bøker/tegneserier, 5 prosent.
7. Klasse
- Være med venner, 77 prosent.
- Være med på ulike aktiviteter/idretter, 56 prosent.
- Å være med familien, 42 prosent.
- Gaming og sosiale medier.
- Å leke inne, er kun valgt av to av de 123 som har svart.
3.-6. Klasse
Den tingen som flest har krysset av for, er å være med venner, også i denne aldersgruppa (over 70 prosent). På andre plass kommer «å være med familien» (54 prosent). Summerer vi disse to, får vi 377 svar, det vil si her er det mange som har krysset av for både venner og familie.
Nest etter familie og venner, er det å spille TV-spill som har mest kryss (over 40 prosent), dernest kommer å være med på aktiviteter/idrett (34 prosent, det vil si hver 3. elev).
Færrest kryss har leke inne, og å lese bøker/tegneserie, fått (6 og 7 prosent).
Vi ser at venner og familie har en sentral plass i elevenes liv. Allerede i aldersgruppa 3.-6. klasse er venner/å ha noen å gjøre ting sammen med, enda viktigere enn familie, og viktigheten av å ha venner ser ut til å øke gradvis med alderen. Familiens betydning går noe ned etter hvert som elevene blir eldre, men har fortsatt stor betydning også for elevene på ungdomstrinnet.
8.-10. Klasse
Hver fjerde elev (ca 25 prosent) oppgir at de ikke holder på med noen aktiviteter på fritiden (NB: med aktivitet regner vi denne gang med alle svar som tilsier at respondentene er aktive på noe vis, selv om det som oppgis ikke nødvendigvis er organiserte aktiviteter, eks: trener selv, frisbeegolf, geocaching, kino, «bare gå rundt i byen")
Dersom vi tar med alle som ikke oppgir å delta i organisert aktivitet/lag/forening av noe slag (med en liten feilmargin for fortolkning), gir svaret 82 av 284 (29 prosent) er IKKE med på noe.
Flesteparten av ungdommene som har svart (71 prosent), oppgir at de er med på organisert aktivitet. Til sammenligning: i 2021 svarte bare 55 prosent av ungdomsskoleelevene i Namsos at de var med på en organisert fritidsaktivitet. Dette var imidlertid under korona-pandemien, så økningen KAN skyldes at pandemien er over.
At deltakelse i organiserte aktiviteter synker med alderen, er som forventet.
7. Klasse
Ca 20 av 123 (16 prosent) er ikke med på noen fritidsaktiviteter (har her tellet med bl.a turer med hunden min, og "ikke bry deg").
3.-6. Klasse
Ca 10 prosent er ikke med på noe/fritidsaktiviteter.
Svært mange (77 prosent) er med på organisert idrett/trening; ca 220 elever (regner her både motorcross og skyting som idrett, det samme med dans).
Nesten halvparten av alle elevene (46 prosent) oppgir at de spiller fotball.
Omtrent 30 prosent deltar på andre aktiviteter, som kulturskole, kunstverksted, musikktilbud av ulike slag, 4H eller speideren.
Det store flertallet av elever (nesten 50 prosent av alle som har svart) er med på 2-5 ulike organiserte aktiviteter (de fleste av disse er med på 3 eller 4 ulike ting).
8.-10. Klasse
Her har elevene ramset opp det de har husket/kommet på. Noen svar er litt vanskelige å telle, eksempelvis har enkelte skrevet opp flere tilbud ved kulturskolen, mens andre har skrevet «Kulturskolen» samlet. Elevene har også oppgitt både organiserte og uorganiserte aktiviteter, blant annet har mange nevnt padel, andre nevner ungdomsklubb eller Lagere’; alt dette er tellet med i denne sammenheng.
Noen har svart «og mange flere» «vet ikke» eller «mange».
Tallene gir likevel noen ganske klare indikasjoner:
- 237 av elevene, 83 prosent, oppgir mellom 1 og 10 aktiviteter
- Gjennomsnittlig antall aktiviteter disse elevene har oppgitt, er 5,5
- 9 elever har oppgitt at de vet om over 15 forskjellige aktiviteter
- 2 elever vet om over 20 aktivitetstilbud i Namsos
7. Klasse
Nesten 73 prosnt oppgir mellom 1 og 10 aktiviteter.
Som for ungdomstrinnet, ser det ut til at de fleste vet av mellom fire og seks ulike aktiviteter.
Også her ser vi at ganske mange har svart «padel», som ikke er en organisert idrett, men et tilbud i aktivitetsparken i Namsos, hvor det er mulig å kjøpe seg timer. (Er dette relevant?)
Ingen har oppgitt over 20 aktiviteter, men 3 oppga mellom 15 og 20.
3.-6. Klasse
Nesten 90 prosent oppgir mellom 1 og 10 aktiviteter; de fleste (57 prosent) vet av 1-5 stk.
Mange svar ligger på 4-6 aktiviteter.
Kun 2 av 302 elever har notert ned over 15 aktiviteter (hhv 15 og 16).
8.-10. Klasse
En tredel av respondentene svarer å være sosiale/være med venner. Fotball kommer på en god andreplass: 23 prosent av elevene som har svart, ønsker å holde på med det. E-sport/gaming, trening (generelt eller styrke-), og ulike musikkaktiviteter, er skrevet ned av 7 prosent hver, mens 6 prosent svarer volleyball, og omtrent like mange håndball. Omtrent 5 prosent har skrevet kampsport-aktiviteter av ulike slag.
7. Klasse
Det sosiale trumfer alle andre aktiviteter også for 7. klassingene. 25 prosent velger venner, nesten 7 prosent familie, til sammen velger en av tre å være sammen med venner eller familie.
Fotball kommer høyt på lista, mer enn hver fjerde 7.klassing ønsker å holde på med fotball. 15 prosent ønsker å holde på med dans, nesten like mange vil game/spille e-sport.
3.-6. Klasse
I denne aldersgruppa er det fotball som topper lista; 22 prosent ønsker å holde på med det!
På andreplass kommer det å være, eller gjøre ting, sammen med venner: 20 prosent, og familie: 9 prosent. Nest etter fotball er det mange som ønsker å game/spille på fritiden: 20 prosent.
Mange ønsker også æ være med på turn, 9 prosent eller ridning 7 prosent.
Ulike aktiviteter i basseng er savnet; her er bassengaktiviteter nevnt av ca 8 prosent.
Ikke-idrettslige aktiviteter, som ulike kulturskoletilbud, er det nevnt av ca 8 prosent.
Andre ting som nevnes av flere, er bl.a sykling og trampoline, og i denne aldersgruppa snakkes det fortsatt om «å leke» (16 svar, ca 5 prosent).
8.-10. Klasse
Åpent spørsmål
Kategorier: venner/sosialt – familie – aktiviteter – herav idrettsaktiviteter/trening – Møteplasser – trygghet, aksept, bra miljø, inkludering osv – ha det gøy – annet.
Klart mest svar: venner /være sosial (138 av 284 svar, ca 50 prosent).
Aktiviteter: 82 svar (ca 30 prosent), nesten halvparten her dreier seg om ulike trenings-/idrettsaktiviteter.
Trygghet, aksept, godt miljø osv: nevnes av 38 stk, dvs ca 13 prosent.
Mange (ca 25) vil ha det gøy/artig.
Noen svar faller utenfor, men er likevel interessante eller tankevekkende, som
- Livsglede
- Fred og ro
- Ha det bra med meg selv
- Hjelp med mental helse
- Valgfrihet, og at ikke folk skal «bry seg så mye»/legge seg borti
Andre, mer konkrete forslag:
- Innendørs skøytebane
- Butikk i nærmiljøet
7. Klasse
Også for 7. klassingene er venner og det sosiale det som betyr mest for at de skal ha det bra. Muligens er det noen flere som nevner også familien sin, enn for ungdomsskoleelevene, men hovedvekten av svarene dreier seg om venner.
Å ha noe å holde på med – aktiviteter av ulike slag, er også tydelig av stor betydning for 7.klassingene.
Ganske mange svarer også at det å ha det gøy, å vises respekt, kunne velge selv, ha et godt miljø, unngå mobbing osv er viktige elementer for å ha et godt liv.
En liten del nevner også her skolen, og spesielt leksene, som noe som er negativt for dem.
3.-6. Klasse
Omtrent halvparten av elevene skriver venner, familie, noen å være sammen med e.l. som det de trenger for å ha det bra.
Nesten hver fjerde elev nevner ulike fritidsaktiviteter, både organisert og uorganisert.
Like mange er opptatt av å ha det trygt, av et trygt miljø, at alle er snille med hverandre, og at ikke bare de selv, men også alle andre (og særlig familie og venner), skal ha det bra.
De er mindre opptatt av møteplasser; noen få nevner implisitt fotballbane eller lekeplasser under aktiviteter de trenger for å ha det bra på fritiden.
8.-10. Klasse
Spørsmål: Hvis du kunne bestemme, hva ønsker du deg av, enten der du bor, på skolen, på fritiden eller i hele Namsos. Hak av for de tre du ønsker deg mest.
3.-6. Klasse