Innspill fra barnehagebarn til arealplan, kulturplan og oppvekstplan

Sammendrag

Samtalene med barn i alderen 3–6 år i Namsos om hva barn liker å gjøre og hvor de liker å være, viser et mangfold både av subjektive meninger og meninger som på ulike måter preger den enkelte barnehage, nærmiljøer og tettsteder i Namsos kommune. Fra samtalene med barna og påfølgende samtaler med barnehagelærere, er det likevel noen temaer som går igjen og som uttrykkes både i barnas tegninger, fortellinger og samtaler.

Disse temaene omhandler:

  1. relasjoner og sosiale aktiviteter
  2. lek og bevegelse ute
  3. lek og bevegelse inne
  4. fantasifullt, estetisk og sanselig blikk på verden

Tilknyttet relasjoner og sosiale aktiviteter, uttrykker barna at sosiale relasjoner som familie, slekt og venner og kjæledyr, er viktige for å ha det bra. Barna uttrykker glede over å gjøre ting sammen, være sammen og skape felles opplevelser. Sosiale møteplasser som inviterer til lek, kreativitet og bevegelse er et ønske fra barna.
Tilknyttet lek og bevegelse ute, uttrykker barna et ønske for å ha gode og varierte muligheter for lek, bevegelse og kroppslig utfoldelse i uterommet, både i bykjernen, i tettstrøk og i naturen. Mangfoldige lekeparker og lekeplasser med varierte aktiviteter og apparater som stimulerer til utfordring og mestring er et ønske fra barna.

Tilknyttet lek og bevegelse inne, uttrykker barna et ønske om å være på kulturelle arenaer der det er rike muligheter for lek, kreativitet, kroppslig utfoldelse og bevegelse. Bibliotek som kulturell arena er et gjennomgående tema, særlig med vekt på varierte kreative og bevegelsesfremmede aktiviteter og tilbud. Det samme er ønsket om et badeanlegg med vannsklier som stimulerer til lek, fart og moro.

Tilknyttet fantasifullt, estetisk og sanselig blikk på verden, er dette mer en væren i verden, og et gjennomgående kjennetegn i det barn uttrykker at de liker å gjøre og hvor de liker å være. Barna uttrykker det fantasifulle, estetiske og sanselige i stor grad gjennom fortellinger, undring, figurer og farger, der eksempelvis regnbue er et uttrykk som ofte går igjen i barnas tegninger. En regnbue favner både det fargerike, det fantasifulle og inviterer til undring. Et annet eksempel er det skumle og farlige, som monstre og troll som kommer og tar oss. Slike fenomen skaper og skapes i barnas fortellinger, tegninger og samtaler.

Resultater fra dette forskningsarbeidet er ment å bidra til å styrke kunnskaps- og beslutningsgrunnlaget i arbeid med kommunens arealplan, kulturplan og oppvekstplan.