Søknad uten ansvarsrett etter plan- og bygningslovens § 20-2 betyr at tiltakshaver (som oftest eier) selv er ansvarlig for tiltaket. Dvs. at du kan være ansvarlig.
Mindre tiltak på bebygd eiendom kan du søke om uten å knytte til et ansvarlig foretak. Du som tiltakshaver står da selv som ansvarlig, men du må allikevel ha tillatelse fra kommunen.
Krav til søknad uten ansvarsrett
Plan- og bygningsloven med forskrifter stiller krav til søknaden. En god søknad som inneholder all nødvendig dokumentasjon og at tiltaket ligger innenfor gjeldende bestemmelser (f.eks. reguleringsbestemmelsene) er med på å korte ned saksbehandlingstiden i kommunen.
Når du skal søke selv må du innhente nødvendige opplysninger for din søknad.
For eksempel:
- hvilke plangrunnlag som gjelder
- har kommunen lokale vedtekter det må tas hensyn til
- er krav til estetikk ivaretatt?
- er tiltaket tilpasset eksisterende terreng?
- må det innhentes uttalelser fra andre instanser?
- hva må jeg sende inn?
Synes du dette er vanskelig kan det være lurt å ta kontakt med et foretak som kan hjelpe deg med søknaden. Det vil også være nyttig å bestille en forhåndskonferanse med din kommune. Der vil du få informasjon som er viktig for søknaden din.
Søknadsskjema - ansvarsrett
- Et enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 50 m2. Tilbygget kan i tillegg ha kjeller.
- En enkelt frittliggende bygning som ikke skal brukes til beboelse. Samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) må ikke være over 70 m2. Bygningen kan oppføres i inntil én etasje og kan i tillegg ha kjeller.
- Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel innenfor en bruksenhet, for eksempel å gjøre om en kjellerbod til kjellerstue.
- Skilt- og reklameinnretning inntil 6,5 m2 montert på vegg, eller med høyde inntil 3,5 m og bredde inntil 1,5 m montert frittstående på terreng. Skiltet må ikke utgjøre noen fare for personsikkerheten. Det kan ikke monteres flere skilt på samme sted eller på samme fasade.
- Antennesystem med høyde inntil 5,0 m. Antennen må ikke utgjøre noen fare for personsikkerheten. eller når flere antennesystemer skal plasseres på samme sted eller på samme fasade.
Hva må jeg sende inn?
- Søknad med søknadsblankett (skjema 5153)
- Opplysninger gitt i nabovarsel (skjema 5155)
- Kvittering for nabovarsling (skjema 5156)
- Fagmessig utførte tegninger av planer, snitt og fasader
- Situasjonskart påført tiltaket og aktuelle avstander
Her finner du alle skjemaene hos Direktoratet for byggkvalitet.
- postmottak i kommunen mottar søknaden og journalfører dokumentene i saksbehandlingssystemet t il kommunen
- byggesaksavdelingen mottar søknaden.
- dokumentasjonen gjennomgås av saksbehandler, og eventuell tilbakemelding om behov for mer dokumentasjon sendes til deg
- søknaden blir samordnet med andre myndigheter
- saksbehandler behandler saken når eventuell ny dokumentasjon er mottatt fra deg og saken er komplett
- vedtaksbrev blir sendt ut til deg
- giro for saksbehandlingsgebyr blir sendt ut til deg
Hvis søknaden er fullstendig og i samsvar med alle regler kan vi fatte vedtak direkte.
- En søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene i lov, forskrift eller arealplan skal kommunen avgjøre innen 12 uker.
- Hvis det ikke merknader fra naboer/gjenboere og det ikke er nødvendig med uttalelser fra annen myndighet, skal kommunen avgjøre saken innen 3 uker.
Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut regnes tillatelse for gitt. Dette under forutsetning av at det du søker om ikke er i strid med reglene.
- Har du ikke mottatt svar innen fristen og du planlegger å sette arbeidet i gang anbefaler vi at du kontakter byggesaksavdelingen i kommunen først.
- Tidsfrister blir regnet fra søknaden er komplett.
- Får du avslag på søknaden din kan du klage skriftlig til kommunen.
- Fristen for å klage er tre uker fra vedtaket er antatt å være mottatt.
- Forklar hva du klager på og hvorfor du mener vedtaket bør bli endret.
Opprettholder kommunen sin avgjørelse blir saken sendt videre til Fylkesmannen som avgjør om klagen skal tas til følge.
Hvis du trenger veiledning kan du henvende deg til byggesaksavdelingen.
- Når arbeidet er ferdigstilt skal du sende inn søknad om ferdigattest.
- Du kan godt sende inn søknaden om ferdigattest med epost til byggesaksavdelingen
- Husk å føre på kommunens saksnummer.
Sist endret 03.12.2024 14:33