Eiendomsskatten er en viktig inntektskilde for kommunen — for å opprettholde gode kommunale tjenester som skole, barnehage, pleie- og omsorgstjenester - og andre tilbud som, kino, bibliotek, vedlikehold av veier, parker osv.
Hvordan fastsettes eiendomsskatt?
Eiendomsskatten og størrelsen på denne blir vedtatt i kommunestyret hvert år i forbindelse med budsjettbehandlingen. Herunder vedtas også størrelsen på eventuelt bunnfradrag, skattesatsen og hvilke eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt etter eiendomsskattelovens § 7.
Rammer og retningslinjer (PDF, 4 MB)
Hvordan fastsettes verdi på eiendommene?
Hvert 10. år skal det etter Eiendomsskatteloven gjennomføres en ny taksering av alle eiendommer. Dette for å fange opp verdiendring og andre endringer som har betydning for beregning av eiendomsskatten.
Det er gjennomført taksering slik at hele kommunen har felles takstgrunnlag fra 01.01.2020. Dette for å sikre likebehandling og riktig takst på alle eiendommer i kommunen.
NB! Eiendomsskattetaksten må ikke forveksles med ligningsverdien for eiendommen som fastsettes av skatteetaten og som normalt skal utgjøre 25 % av omsetningsverdien.
På "Min side" kan du se eiendomsskatten for din eiendom. Her finner du også oversikt over hvordan den er regnet ut.
Logg inn - Min side
Betaling av eiendomsskatt
Eiendomsskatten faktureres sammen med kommunale avgifter. Det vil si at du får eiendomsskatt og kommunale avgifter på samme faktura. Bor du i borettslag får du ikke egen skatteseddel og faktura på eiendomsskatten. Har du spørsmål om eiendomsskatt på din andel må du ta kontakt med styret i borettslaget ditt.
Informasjon om hvordan du betaler faktura til kommunen.
Kan jeg klage?
Det kan klages på skattetaksten hvert år i de 10 årene taksten gjelder for, men man kan ikke klage på samme forhold to ganger. Klagen må være skriftlig og sendt til kommunen innen 6 uker etter at skattelistene ble lagt ut.
Klagen kan sendes elektronisk via vår tjeneste eDialog.
Send klage via eDialog.