Vaksinering av gravide og ammende

De fleste gravide som smittes av koronaviruset får mild sykdom. Likevel viser norske og internasjonale data at gravide har økt risiko for alvorlig koronasykdom sammenlignet med ikke-gravide kvinner på samme alder.

Risikoen for alvorlig sykdom øker utover i svangerskapet og er størst i 2. og 3. trimester. Dersom den gravide samtidig har andre risikofaktorer, som for eksempel flerlingsvangerskap eller underliggende sykdom øker risikoen ytterligere. Det gjelder også i første trimester.

FHI anbefaler:

• Grunnvaksinasjon til alle gravide som enda ikke er grunnvaksinert. Dette gjelder uavhengig av trimester.
  • Gravide anbefales også oppfriskningsvaksine. Det er særlig viktig for kvinner som er gravide i 2. og 3. trimester hvor det er gått mer enn 20 uker siden 2. dose, og første trimester dersom det foreligger tilleggssykdom hos den gravide.

Vaksinering i svangerskapet kan beskytte både mor og barn mot å bli syk med korona. Kvinner som vaksineres i svangerskapet, vil danne antistoffer mot koronaviruset som så overføres til barnet – særlig i siste del av svangerskapet (uavhengig av når kvinnen er blitt vaksinert). Derfor kan vaksinasjon av gravide bidra til å beskytte barnet de første månedene etter fødsel.

Så langt tilsier data om vaksinering av gravide at vaksinene ikke har uheldig påvirkning på svangerskapsforløpet for verken mor eller fosteret. Det er ikke sett andre bivirkninger etter vaksinasjon hos gravide kvinner sammenlignet med ikke-gravide kvinner på samme alder.

Hvor kan du få vaksine?

Gravide kan kontakte Namsos helsestasjon for å bestille time til koronavaksinering eller få mer informasjon.

Råd og informasjon til gravide og ammende - fhi.no

Namsos helsestasjon
Mobil 94 80 30 03

NB: Ikke send sensitive opplysninger på e-post.

Trenger du øyeblikkelig hjelp?

Ta kontakt med:

• Din fastlege eller