Ny læreplan for grunnskole og videregående skole, Kunnskapsløftet 2020, definerer, også, digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet på lik linje med lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter. For best mulig å etterkomme dette, er det gjort et valg i Namsos om at elevene fra 2.klassetrinn skal ha tilgang på en til en digital enhet.
Læringsbrett på barnetrinnet
Når det gjelder læringsbrett er disse lettere å handtere, det brukes ikke mye tid på å slå på og komme i gang.
Når vi har valgt å ikke gi digital enhet til 1.klassetrinn, er det med begrunnelse i at de får konsentrert seg om leseopplæring og handtere skriving. Iflg. Læreplanen skal elevene i løpet av de to første årene, blant annet:
- låne og lese bøker fra biblioteket
- uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
- leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord
- trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving
- lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og
- bruke enkle strategier for leseforståelse
- skrive tekster for hånd og med tastatur
Det er valgt å ha fokus på disse områdene og introdusere læringsbrettet i 2.klassetrinn.
Allikevel er det slik at ved de aller minste skolene våre, som er fådelte, går 1. og 2.klassetrinn sammen, og der vil 1.klassetrinn få læringsbrett.
PC på ungdomstrinnet
- Det er valgt PC på ungdomstrinnet, her er det større produksjon av tekst, begrunnelsen for valget er da at produksjon av tekst er bedre på PC.
- Eksamener er også bedre tilpasset PC-verdenen, slik det er i dag.
- Elevene må også forholde seg til PCer når de går over i videregående skole.
Skriftlig avtale mellom heim-skole
Innkjøp av digitale enheter til elevene er en stor kostnad, og vi ønsker at de blir tatt godt vare på av elevene. For å bevisstgjøre elever og foreldre/foresatte må det skrives en avtale heim - skole om bruken. Det er viktig at de digitale enhetene er et læringsverktøy som skal brukes i forbindelse med skolearbeid.
Skader på digitalt utstyr
Det kan oppstå skader, krav om erstatning vil bli vurdert ut fra hvilken skade som er skjedd, og elevens alder. Ved å fylle ut skadeskjema ved alle skader, vil vi også kunne skaffe oss en oversikt over hvilke skader som oppstår og kan forsøke å unngå disse i ettertid.