Pedagogisk plan for Vestbyen barnehage
1 Pedagogisk innhold
Progresjonsplan ut fra fagområdene i Rammeplan for barnehagen.
1.1 Kommunikasjon, språk og tekst
1–2 år
- Rim og regler, sanger, eventyr, fortellinger
- Samtaler og språk
3–4 år
- Leke/språkgruppe, samleik i grupper
- Sette ord på følelser
- Sang, rim og regler
- Turtaking
Skolestartere
- Skrive navnet sitt (rable eller med bokstaver)
- Konsentrasjonsøvelser
- Samtale- føre en dialog
- Konfliktløsning
1.2 Kropp, bevegelse, mat og helse
1–2 år
- Fysisk aktivitet, turer på våren med de eldste
- Helse, bli kjent med kroppen, hygiene
- Hvile
- Sunn mat
3–4 år
- Hvilestund
- Spise jevnlig, sunn mat
- Fin og grovmotoriske aktiviteter
Skolestartere
- Finne roen
- Lange og korte turer med ulike fysiske krav
- Lære å kjenne seg selv i forhold til påkledning i vær og vind
- Sunn mat
- Tannhygiene
1.3 Kunst, kultur og kreativitet
1–2 år
- Barn får mulighet til å skape selv og i felleskap
- Sansing, opplevelser og samhørighet
3–4 år
- Formingsaktiviteter, kreativ tenking og skaperglede
- Musikk
Skolestartere
- Formingsaktiviteter sammen og alene, ute som inne ift årstider, julegave
- Skape tenkning og bruke ulike redskaper i naturen
1.4 Natur, miljø og teknologi
1–2 år
- Utforsking og læring, samspill i naturen.
- Begynnende forståelse for kildesortering. Sortere matavfall og plastikk.
3–4 år
- Turer i naturen rundt barnehagen.
- Kildesortering, ordensbarnet kan sortere i merkede beholdere og søppelplukking, særlig på våren.
Skolestartere
- Turer i naturen rundt barnehagen, men også litt lengre turmål nå og da.
- Kildesortering, , søppelplukking.
1.5 Antall, rom og form
1–2 år
- Utforsking av tall, telling, rom
- Stimulering gjennom leik, hverdagsaktiviteter og eksperimenter
3–4 år
- Orientering
- Oppleve gleden av å utforske og leke med tall og former
- Kjenne til de grunnleggende formene
- Beskrivelse av gjenstander, vite antall, peke telle
Skolestartere
- Se forskjell på ulike rom, resonere nå og senere, posisjon, antall, matematiske språket (begreper)
1.6 Etikk, religion og filosofi
1–2 år
- Verdier og holdninger.
- Flerkulturelt samfunn og tradisjoner.
3–4 år
- Kjennskap til tradisjoner rundt høytidene.
- Respekt for hverandre, se og aksepter ulikheter.
Skolestartere
- Forskjell på høytidene våre. Markere andre religioners høytider og barnehagens tradisjoner.
- Likeverd og respekt for andre.
1.7 Nærmiljø og samfunn
1–2 år
- Omsorg, trygghet, vise medfølelse
- Familien min
- Møte verden utenfor familien
3–4 år
- Omsorg og trygghet
- Vise medfølelse
- Bli kjent med nærmiljøet og ta vare på det
Skolestartere