Pedagogisk plan for Stjerten barnehage

“La mæ klar det sjøl”

“La mæ klar det sjøl” – ja dette sier egentlig det meste om seg selv

Vi i Stjerten har stor tillit til at små barn er selvstendige individ allerede på småbarnsavdeling. Vi jobber kontinuerlig for at barna skal bli mest mulig selvstendige og at de skal oppleve mestring i hverdagen. Dette er rett og slett ergonomi og pedagogikk som går hånd i hånd. Barna og engasjerte voksne som viser god utviklingsstøtte. Det ligger masse god omsorg i tilrettelegging.

Barn higer etter mestringsfølelse og vil helst klare ting selv. Det kan være alt fra å spise selv, putte foten i skoen, klatre opp på stellebordet, eller løse en konflikt på egen hånd. Små barns selvfølelse styrkes gjennom å få oppleve mestring i hverdagen, samtidig som at vi med denne metoden kan arbeide forebyggende med tanke på sykefravær hos ansatte. Denne arbeidsmåten bidrar til at vi unngår unødvendig løft og bøyninger i alle retninger, som er hensiktsmessig for å bevare ansattes kropp og helse.

«Hver gang du hjelper et barn unødvendig, går barnet glipp av en mulighet til å mestre det selv» La mæ få klar det sjøl

Dette er også en fin måte å arbeide med barns medvirkning på. Barna får på denne måten medvirke og medbestemme i sin egen hverdag. Gjøre ting på sin måte og i takt med sin utvikling og sine forutsetninger. I et helsefremmende perspektiv jobber vi på denne måten med livsmestring hvor barna skal få erfaringer på godt og vondt som gjør at de mestrer sin hverdag og som gjør dem rustet for livet som møter dem.

Barns medvirkning