Pedagogisk plan for Stjerten barnehage

Arbeidsmetode

Barnegrupper - Stjerten barnehage har en gruppe, for barn fra 1-5 år. I aktiviteter og måltid deles gruppa i aldersdeling; «Spurvan» for 1 og 2 åringer og «Tiur» for 3-5 åringer. Vi samarbeider og er også mye sammen, slik at barna der får gode muligheter til lek og relasjonsbygging også på tvers av aldersgrupper.

Skolefritidsordningen ved Statland skole, er hos barnehagen, og elevene kan komme både før og etter skoletid. Vi samarbeider med skolen, og har ulike aktiviteter og arrangement sammen gjennom skoleåret.

Barnehagen bruker app (Visma barnehage), for registrering av barn, og for kontakt ut til dere foreldre og foresatte. Der legger vi også jevnlig ut rapporter. Månedsplaner sendes også via denne, med en grov skisse over aktiviteter. 

Førskoleaktiviteter - det viktigste er å jobbe med «meg selv, sammen med andre». En felles arena der man jobber med pedagogikk og aktiviteter med tanke på skolestart fra januar og til barnehageslutt.

Barn med spesielle behov blir i varetatt gjennom at de får tilbudet i barnehagen tilpasset best mulig ut fra behov. Dersom det er behov ut over det vi ser vi kan tilby, kan vi, i samråd med foreldrene be om en utredning og eventuell henvisning til samarbeidende instanser for å vurdere om tilbudet er godt nok.

Vi har hvilestund midt på dagen, da hvile er like viktig som aktivitet, for at hjernene skal bearbeide alle inntrykkene gjennom en dag. Dette kan være ved at man har høytlesing, lydbok, sang/musikk.