Pedagogisk plan for Spillum barnehage

Pedagogisk innhold

Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.

Kommunikasjon, språk og tekst

 1–2 år

  • Lek
  • Lyd/rytme/pekebøker, lotto, fortellinger, daglige samtaler
  • Bibliotekbesøk
  • Snakk om det rundt oss, konteksten.
  • Sang

3–4 år

  • Rim og regler, bøker
  • Bibliotekbesøk
  • Fortelling og eventyr
  • Leike skriving, sang

Skolestartere

  • Tekstskaping
  • Besøke biblioteket
  • Egne aktivitetsbøker
  • Egen førskolegruppetid

​​Kropp, bevegelse, mat og helse

1–2 år

  • Lek inne og ute
  • Turer i nærmiljøet
  • Dans, bevegelse etter musikk
  • Kosthold
  • Ulike aktiviteter som for eksempel hinderløype
  • Håndvask/hygiene, smittevern.
  • Restitusjon - skille mellom hvile og aktivitet

3–4 år

  • Lek
  • Turer i nærmiljøet
  • Kostkunnskap
  • Allsidig aktiviteter ute og inne.
  • Håndvask og hygiene, smittevern.
  • Restitusjon - skille mellom hvile og aktivitet

 Skolestartere

  • Allsidige aktiviteter
  • Oppturer
  • Vanntilvenning i bassenget
  • Smittevernsrutiner
  • Restitusjon - skille mellom hvile og aktivitet

​Kunst, kultur og kreativitet

1–2 år

  • bli kjent med ulike formingsaktiviteter
  • oppøve finmotorikk ved hjelp av pensler og fingre.
  • daglig bruk av modell-leire
  • prøve ulike instrumenter
  • male etter tema

3–4 år

  • Prøve ulike verktøy og teknikker.

Skolestartere

  • Aktiviteter med ulike verktøy og teknikker.
  • Bli kjent med andre kulturer gjennom musikk, dans og drama.

​Natur, miljø og teknologi

1–2 år

  • Trafikkopplæring - Tarkus: barnas trafikkvenn
  • Turer i nærmiljøet til for eksempel sagbruksmuseet
  • Skape fellesskap i samlinger og i måltid

3–4 år

  • Mye utetid
  • Ukentlige turer i nærmiljøet
  • Naturfaglige eksperimenter med ulike materiale som for eksempel snø/is
  • Trafikksikkerhet barnas trafikkvenn - Tarkus
  • Naturvern og bærekraftig utvikling, oppøve evnen til å forstå det med bærekraft og utvikling 

Skolestartere

  • Vanntilvenning
  • Bruk av forskjellig ikt-utstyr
  • Værstasjon
  • Bruk av mikroskop

Antall, rom og form

M1–2 år

  • Antall, form, størrelse og farge.
  • Preposisjoner, voksne benevner.
  • Daglig tall og telling m/fingre
  • En til en - for eksempel ved bordet
  • Romforståelse, for eksempel: vi går til garderoben

3–4 år

  • Utforsking av likt/ulikt, størrelser og antall
  • Jobbe med ulike erfaringer og oppdagelser - matematiske sammenhenger
  • Skape undring gjennom bruk av konstruksjonsleker som lego, perler og jovo
  • Utforske tellekompetansen, par kobling, telleramsen og mengdeforståelse

Skolestartere

  • Tallsymbol
  • Mengde og tallrekka
  • Romforståelse

Etikk, religion og filosofi

1–2 år

  • Respekt for hverandre, bli hørt med sine meninger, voksne som veiledere
  • Trygghet, vise omsorg
  • Nestekjærlighet og undring: hva og hvorfor

3–4 år

  • Bli sett og hørt og få mulighet til å medvirke, demokratiske prosesser
  • Markering av høytider og merkedager.
  • Arbeide med medvirkning og pedagogisk dokumentasjon
  • Den gylne regel: «du gjør mot andre sånn som du vil at andre skal gjøre mot deg.
  • Utvikle empati
  • Vennskapsuke årlig

Skolestartere

  • Planlegging og vurdering i den pedagogiske aktiviteten
  • Filosofiske samtaler

​Nærmiljø og samfunn

1–2 år

  • Skape fellesskap og tilhørighet
  • Bli kjent i lokalenærmiljø
  • Bibliotekbesøk
  • Turer i skog og mark
  • Besøke lekeplasser i nærmiljøet
  • Hvor bor du, gå for å se på hvor du bor
  • Besøke jevnlig naturlekeplassen vår! Den heter Ludde.

3–4 år

  • Turer i nærmiljøet
  • Besøke biblioteket
  • Markere 17. mai, samefolkets dag og FN-dagen
  • Samarbeide med andre barnehager, sagbruksmuseet og SNO
  • Friluftsuke
  • Brannvernuke

Skolestartere

Samarbeid mellom skoler og barnehager der det er barn som begynner på samme skole og samarbeid med sagbruksmuseet.