Pedagogisk plan for Sørenget barnehage

Progresjonsplan

Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år 

  • Lyd, rim, regler og rytme og lytte til høytlesning.
  • Fokus på det daglige språket. Verbalt og nonverbalt.
  • Bli kjent med bøker og fortellinger.
  • Følge enkle instruksjoner, for eksempel å sette boka i hylla.

3-4 år 

  • Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter.
  • Lytte til og gjenkjenne lyder.
  • Lytte til hverandre.
  • Fortelle noe til en liten gruppe.
  • Vente på tur.
  • Høytlesning fra billedbøker og eventyr, rim og regler, språkleker.
  • Bruke preposisjoner, adjektiv, overbegrep og fargenavn.
  • Erfare bruk av skriftspråk og få kjennskap til bokstaver, tall og symboler.

Skolestartere

  • Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap for å løse konflikter.
  • Bruk av språkleker: lek med bokstaver, lyder og tallbegrep, rime og lage gåter.
  • Prøve og skrive navnet sitt, høytlesning fra bøker, sanger med flere vers.
  • Uttrykke seg muntlig i gruppe og en- til en og oppmuntre til å fortelle om opplevelser og erfaringer.
  • Sette ord på følelser og meninger.
  • Førskoleklubb.

Kropp, bevegelse, mat og helse

1-2 år 

  • Gode matvaner og selvstedighetstrening
  • Lære om kroppen, for eksempel kroppsdeler
  • Oppleve glede gjennom å bevege seg både ute og inne
  • Få oppleve kroppslig mestring

3-4 år 

  • Bruke kroppen aktivt
  • Gode matvaner, selvstendighetstrening
  • Aktivitet i gymsal, hinderløype og enkle regelleker
  • Finmotoriske aktiviteter som for eksempel klipping, perling ol.
  • Gå på lengre turer, ha ansvar for egen sekk og drikkeflaske. Få erfaring med uteaktiviteter i alle årstider

Skolestartere

  • Gode matvaner og selvstedighetstrening
  • Kjenne til elementer i sunt kosthold
  • Tørre og kjenne på ny og ukjent mat
  • Ha et personlig forhold til hygiene
  • Øve på blyantgrep
  • Svømmetrening i Oasen
  • Gå på lengre turer. Ansvar for egen sekk og drikkeflaske

Kunst, kultur og kreativitet

1-2 år 

  • Oppleve glede ved musikk, rytme og bevegelse.
  • Få variert erfaring med ulike estetiske materiell, som maling, tegnesaker og naturmaterialer.
  • Lære enkle barnesanger med bevegelse.
  • Legge enkle puslespill.

3-4 år 

  • Dramatisere enkle fortellinger, trene på å bruke fantasi og kreativitet gjennom skapende arbeid, og den frie leken/rolleleken.
  •  Formingsaktiviteter, få kjennskap til ulike formingsmaterialer, tegning, maling, tøy og garn.
  • Gi barna ett forhold til kunst og kultur gjennom besøk på bibliotek.
  • Delta i kulturopplevelser.

Skolestartere

  •  Få kjennskap til primærfargene i skapende arbeid., male på ulike materiell.
  • Ha et kreativt forhold til musikk og tekst gjennom for eksempel å skape egne sanger og fortellinger.
  • Kjenne igjen følelsesuttrykk i musikk, drama og kunst.
  • Delta i kulturaktiviteter.
  • Konstruksjon, mønster og skapende musikk.

Natur, miljø og teknologi

1-2 år 

  • Få gode opplevelser med å være ute.
  • Få oppleve nærmiljøet gjennom turer.
  • Få kjennskap til ulike dyr, fugler, insekter og vekster som finnes i nærmiljøet.

3-4 år 

  • Lære om skiftninger i naturen gjennom årstidenes gang.
  • Undre seg over naturen, se på planter, insekter, fugler osv. følge med på været, snødybde osv.
  • Lære ukedagene, månedene.
  • Lære om ville dyr og bondegårdsdyr.
  • Lavvo-uke i forbindelse med friluftslivets uke.
  • Gårdsbesøk.

Skolestartere

  • Vite hvordan vi ferdes i naturen. Lære og kle seg etter været.
  • Kjenne igjen former ute i naturen.
  • Lære navn på vanlige planter, insekter og dyr i nærmiljøet.
  • Bruke digitale verktøy.
  • Sortere søppel for gjenvinning.
  • Uteskole sammen med skolen fra januar.
  • Lavvouke, friluftslivets uke.
  • Gårdsbesøk.

Antall, rom og form

1-2 år 

  • Få kjennskap til telling, form og farger gjennom aktiviteter, sanger, puslespill og bøker.
  • Bruke kropp og sanser for å utvikle romforståelse.

3-4 år 

  • Telle gjenstander. Bli kjent med tall.
  •  Utforske former og mønstre.
  • Lære begreper som over, under, ved siden av.
  • Bygge med klosser, konstruksjonslek og spill.
  • Kjenne igjen farger, vite hva de heter.
  • Erfare bruk av måleenheter.

Skolestartere

  • Ha kjennskap til tallrekken og enkle regnestrategier.
  • Kjenne til ukedagene, måneder, årstider, klokka og tid.
  • Kopiere og lage mønstre.
  • Kjenne til motsetninger: størst, minst, yngst, eldst osv. sortere ting i kategorier.
  • Bli kjent med måleenheter, meter, cm, liter. Bruke ulike måleredskaper.

Etikk, religion og filosofi

1-2 år 

  • Utvikler empati gjennom å vise omsorg for andre, og ta hensyn til hverandre.
  • Oppleve og føle seg sett, hørt og forstått.
  • Bli kjent med høytider og merkedager.
  • Undre seg over følelsesuttrykk.
  • Oppleve vennskap gjennom samarbeid med voksne og barn.

3-4 år 

  • Respektere andre.
  • Se egne og andres følelser og behov, hjelpe hverandre.
  • Si positive ord til hverandre.
  • Hevde seg selv og sine behov.
  • Utvikle evne til å løse konflikter.
  • Få innsikt i andre kulturer. Utvikle evne til å stille spørsmål, resonnere og undre seg.
  • Få kjennskap til høytider og tradisjoner.

Skolestartere

  • Kunne uttrykke tanker/spørsmål. Være nysgjerrig.
  • Gi barna kjennskap til høytider og tradisjoner som er representert i barnegruppa.
  • Føre enkle samtale om etiske leveregler, respekt, toleranse.
  • Ha klare forventninger om å bli sett, hørt og forstått av omgivelsene.
  • Begynnende forståelse for den enkeltes rettigheter og likeverd.
  • Respektere ulikheter.