Pedagogisk plan Bangsund barnehage

Progresjonsplan for Bangsund barnehage

Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

Turtaking. Begrepslæring (bruke konkreter som bilder eller gjenstander for å lære ord). Billedbøker, enkle rim og regler. Sangstund. Borte- bø leker. Lage bøker fra hverdagssituasjoner. Snakkepakken. Steg for steg.

3-4 år

Leke med andre barn. Ta, og opprettholde kontakt. Lytte og vente. Bøker, bokstaver (få forståelse for at de betyr noe). Lage historier og billedbøker. Symboler. Begrep i forhold til følelser. Farger. Gjengi deler av sanger, rim og regler. Snakkepakken. Steg for steg.

Skolestartere

Samlek over tid. Rollelek. Bøker med fortsettelse. Lage historier og billedbøker. Bokstavjakt inne i barnehagen, eller ute i nærmiljøet. Kunne bokstavene i navnet sitt, skrive navnet sitt. Meddele noe til andre, stå fram å fortelle. Rime på egen hånd. Snakkepakken. Steg for steg.

Kropp, bevegelse, mat og helse

Kunst, kultur og kreativitet

1-2 år

Fingermaling. Vann lek. Delta i samling stund med sang, musikk og drama aktiviteter. Formingsaktiviteter; klippe, lime, male og tegne. Bruk av rytme instrument. Dramatisering av eventyr. Musikk og dans. Film. Snakkepakken.

3-4 år

Konsert, teater. Formingsaktiviteter; klippe, lime, male, tegne, fargelegge. Leikedeig og modell leire. Forme snø. Lese og dramatisere eventyr. Kle seg ut. Lage kulisser. Musikk og dans. Film. Kunstneriske opplevelser utenom barnehagen. Snakkepakken.

Skolestartere

Ulike teknikker innen formingsaktiviteter. Farge/male snø og is. Lese, leke og dramatisere eventyr. Kle seg ut. Lage kulisser. Musikk og dans. Film. Kunstneriske opplevelser utenom barnehagen. Snakkepakken. 

 

Natur, miljø og teknologi

1-2 år

Gjennom opplevelser erfare endringene i naturen gjennom årstidene. Oppleve endringer i været som sol, regn, snø og vind. Grønnsakhage; så grønnsaker og høste inn. Turer i fjæra og i skogen; erfare ulikt terreng og underlag. Se på innsekter som dukker opp inne og ute.

3-4 år

Oppleve glede ved å ferdes i naturen (skog, fjell og fjære). Følge grønnsakene fra vi setter dem i jorda til vi høster dem. Samle og presse blad. Eksperimenter som følger årstiden (eks. fryse vann).

Skolestartere

Forske på natur fenomener. Gjøre ulike eksperiment (eks. tappe sevje fra bjørk, vannets «bane» i plantene). Begynne å forstå hva som ligger i en «bærekraftig utvikling». Bruke ulike redskap i naturen (sag, kniv). Oppleve gleden av å ferdes i naturen. Erfare ulike typer vær. Kildesortering.

Antall, rom og form

1-2 år

Romforståelse: Bli kjent med det fysiske inne- og uteområdet. Sortere i ulike kategorier (duplo, biler, dyr osv.) Gjemmeleker. Begreper knyttet til plassering (over, under, bak osv.) Sansestimuli gjennom ulike materialer (hard, myk, stor, liten). Puttebokser og klosser i ulik størrelse.

Mengdeforståelse: Telle til 10. Par koble (peke samtidig som man teller). 

Geometriforståelse: Begrep som liten og stor, se forskjellen. Utforske former (lego, puslespill og tog bane.).

3-4 år

Romforståelse: Plasseringsbegrep som over, under, bak, oppi, foran osv. Kaste og trille ball. Lage hytte og rom inne, og ute med ulike materialer. Sanger og eventyr. Konstruksjonsleik. Erfare ulike perspektiv (hvordan ser ting ut når vi er over, under osv.) Motsetninger (åpen og lukket, lang og kort osv.).

Mengdeforståelse: Øke bevissthet ifht. Hva mengde er. (terning spill, telle barn). Utforske tall og former ved å sammenligne og sortere. Eksperimentere med tall, mengde og telling. Se mengde på terning, uten å telle. Knytte tallsymboler til telling og mengde. 

Geometriforståelse: Bli kjent med begreper knyttet til form (rund, rett kant, hjørne osv.). Puslespill. Klippe/lime ulike former. Utforske, kjenne igjen, og navngi ulike former (trekant, firkant, runding.)  Sette sammen former og lage en større helhet 8 f.eks. lage hus av trekant og firkant.).

Skolestartere

Romforståelse: Begreper som nær, fjern, høyt, lavt, innerst, ytterst. Rekkefølgebegrep som midten, mellom, før, etter. Mer avansert konstruksjonslek, bygge hytter, sage, snekkere – lage noe. 

Mengdeforståelse: få erfaring med +/- (færre enn, flere enn). Bli kjent med tallsystemet med grupperinger i fem og ti. 

Geometriforståelse: Kjenne igjen figurer (også vridde), og navngi kule, kube og sylinder. Kjenne igjen formers egenskaper (ulike trekanter, ulike firkanter osv.).

Måle forståelse: Få erfaring med ulike måleenheter og måleredskaper i lek og aktiviteter.

Etikk, religion og filosofi

1-2 år

Få mulighet til å undersøke og undres over ulike ting. Være med på å markere høytider og tradisjoner i barnehagen. Kirkebesøk før jul. Utvikle toleranse og interesse for hverandre. Lære å kjenne igjen, og sette ord på ulike følelser. Vise omsorg overfor hverandre. Øve på konfliktløsning og hvordan vi oppfører oss mot hverandre. Steg for steg.

3-4 år

Grunnleggende normer og verdier; utvikle interesse, toleranse og respekt for hverandre. Kjennskap til hvorfor vi feirer jul og påske. Barnehagegudstjeneste før jul. Få høre om ulike kulturer og religioner i barnehagen. Steg for steg.

Skolestartere

Sosial kompetanse; videreutvikle arbeidet med de grunnleggende normene og verdiene. Samtale stunder med rom for undring og spørsmål. Jul og påske (utvidet innhold ifht. Alder). Ulike livssyn. Bli trygge på seg selv og andre, kunne samarbeide. Vennskap. Steg for steg.

Nærmiljø og samfunn

1-2 år

«Familien min». Oppleve glede i fellesskapet. Turer i nærmiljøet. «Bli hørt». Lære å respektere og godta andre. Begynnende trafikk opplæring. Steg for steg. Snakkepakken.

3-4 år

Få være med på å bestemme deler av innholdet i hverdagen. Lære om ulike tradisjoner i ulike familier i barnehagen. Sosial kompetanse; toleranse og respekt som motvirker mobbing. Trafikksikkerhetsarbeid. Steg for steg. Snakkepakken. Tarkus.

Skolestartere

Være med på å sette rammene for innhold og regler for samspill i førskolegruppa. Besøke andre barnehager og skoler. Få kjennskap til samenes kultur og hverdagsliv i Norge. Museumsbesøk. Lære seg nødnummer. Media; bruke stoff fra aviser, blad, film og pc. Trafikkopplæring.