Pedagogisk plan Bangsund barnehage

Barnehagens satsningsområder

Barnehagens satsningsområder (prosjekt/tema) 

Fysisk aktivitet/natur og friluftsliv

  • Faste aktiviteter; med tur i skogen, på fjellet eller i fjæra. Barnets positive mestringsfølelse i forhold til grovmotoriske aktiviteter er viktig for den totale utviklingen.
  • Vi jobber med å videreutvikle naturleikeplassen vår. Vi har en gapahuk med bokskap der nå. Vi har planer om å utvide naturleikeplassen.
  • Mini Røris er et bevegelsesprogram som inspirerer barn til å være i aktivitet. Å hjelpe barn til å kjenne bevegelsesglede i tidlig alder, er en investering for livet. Opplegget brukes med lydspor, og en voksen leder bevegelser etter musikk.
  • Fra frø til mat; i grønnsakshagen vår, får ungene være med på å så grønnsaker på våren, se at det vokser, høste inn og spise grønnsakene.
  • Vanntilvenningskurs; «Trygg i vann» for skolestarterne.
  • Skrivedans, for skolestarterne. Skrivedans inneholder ulike tema som trenes og bearbeides ved grovmotoriske øvelser til musikk og individuelle oppgaver med farger og papir. Skrivedansen bidrar til forbedret kroppsbevissthet, tydelig utvikling av dominant hånd, forbedret øye-hånd koordinasjon, mer flyt i bevegelsene, bedre konsentrasjonsevne, forbedret rom og retningssans.

 Sosial kompetanse

  • Vi har fokus på den sosiale samhandlingen mellom voksen og barn, og mellom barn og barn. Kommunikasjonen er preget av at vi bruker PMTO- metoden i barnehagen.
  • Arbeidet med Steg for steg, i barnehagen, har til hensikt å redusere impulsiv og aggressiv atferd, og forbedre barnas sosiale kompetanse. Det gjøres ved å øve opp ferdigheter på tre hovedområder; empati, impulskontroll/problemløsning og mestring av sinne. Vi har ukentlige samlinger med steg for steg tema i barnehagen.
  • Vi benytter også kartleggingsverktøyet ASQ-SE til å kartlegge barnas sosiale og emosjonelle utvikling. Dette brukes også som grunnlag for samtaler med foreldre for å støtte barnets utvikling.
  • Ved å hjelpe barna å etablere god sosial kompetanse, etableres også gode vennskap. Dette forebygger utestenging og mobbing.
  • Barns medvirkning har en stor plass i barnehagen, og det henvises til både barnelov, grunnlov og Fns barnekonvensjon, om barns rett til å medvirke i egen hverdag. I denne sammenheng betyr det at barnehagen legger til rette for, og oppmuntrer til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Gjennom å medvirke i egen hverdag får barna med seg en viktig kompetanse som ruster dem til samarbeid og ivaretakelse av egne behov.

Språkutvikling

  • Å by barnet opp til dans, er et observasjonsverktøy som vi bruker gjennom hele året. Skjemaet fanger opp barnets språklige engasjement og barnets fysiske aktivitetsnivå, fra 1 til 5 år. Dette skjemaet bidrar til at de voksne blir klar over at de enorme mulighetene de har til å styrke barnets språk i det daglige.
  • Snakkepakken, er et pedagogisk språkverktøy for personalet som brukes til å skape motivasjon og lystbetont lek med språk. Snakkepakken brukes både i samling og i lek.
  • Språksprell, er metodiske språkleker for 4-6 åringene. Gjennomopplegget får barna mulighet til å utvikle sin språklige bevissthet gjennom morsomme aktiviteter. Opplegget brukes både i samling og lek, og fokuset skal være at barna føler mestring og trygghet.
  • Bokprosjektet: Hvordan gi bøker og leseopplevelser stor plass i barnehagen? Dette er et prosjekt vi har jobbet med i flere år, men vi ønsker fortsatt å videreutvikle dette. Vi vil jobbe med å gi barna økt leselyst og interesse for bøker. Vi kan lese bøker hvor som helst og når som helst, også på tur og i utetiden.
  • TRAS (Tidlig Registrering Av Språkutvikling): Er et observasjonsmateriale som gir et visuelt bilde av barns språk- og samspillferdighet. TRAS brukes der det er behov for det.
  • Førskole er et tilrettelagt opplegg for barna siste året før skolestart med hovedfokus på språk og sosial læring.

Trafikkopplæring

  • Pedagogisk verktøy for trafikkopplæring er TARKUS – barnas trafikkvenn. Tarkus er en hånd dukke som får stemme og liv gjennom den voksne som holder han. Trafikkopplæring i barnehagen handler om regler for fotgjengere, lære om skilt, kryssing av gate/vei, refleks, hjelm og bilbelte.
  • Vi bruker alltid refleks vest utenfor barnehagens område.
  • Vi holder i tau, eller en venn når vi går tur.
  • Voksne nevner symboler, skilt, veimerking og snakker om holdninger underveis på tur.
  • Voksne opptrer som gode rollemodeller i alle situasjoner.
  • Barna bruker sansene sine i trafikken.