2. Barnehageåret
Barnehageåret starter i august. Alle barnehagene følger årshjulet og utarbeider egne planer med mer detaljert informasjon.
Barnehagens fagområder
Barnehagens områder for læring er delt inn i 7 fagområder. Områdene er integrert i hverdagslivet og i løpet av et barnehageår er vi innom alle. Periodevis vektlegges enkelte områder mer enn andre, sett i sammenheng med de ulike årstider og høytider.
Nedenfor er noen kulepunkter som eksempel på hvordan vi jobber med å innfri rammeplanen. Rammeplanen og barnehagenes pedagogiske planer gir mer utfyllende beskrivelser.
- Barnehagealderen er en avgjørende periode for språkutvikling og er derfor en viktig del av barnehagens innhold
- Det å ha gode samtaler med barna og være en god lytter, er viktig for å utvikle barnas språk
- Kulturoverføringer og barns kulturskaping er også knyttet til språk, tekst og kommunikasjon.
- Førskolealderen er den perioden barna lærer seg grunnleggende motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, vaner, fysiske egenskaper og innsikt i hvordan de kan ivareta helse og livskvalitet.
- Fagområdet gir grunnleggende erfaringer, ferdigheter, kunnskaper og holdninger gjennom sanseinntrykk og bevegelse.
- Barnehagene legger vekt på et sunt og variert kosthold, og i tråd med Helsedirektoratets nasjonale retningslinje "Mat og måltider i barnehagen".
- Barnehagene gir barn matematisk kompetanse ved å legge til rette for utforskning og undring over tall, telling, samt utforsking av rom og form
- Stimuleringen foregår gjennom lek, hverdagsaktiviteter og eksperimentering
- Fagområdet omhandler kulturelle uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, dans og musikk, språk og litteratur, teater, film, arkitektur og design
- Disse formidler kulturarven, og er for barn viktige redskaper for sansing, opplevelse, tenkning og kommunikasjon
- Å være sammen om kulturelle opplevelser og å gjøre eller skape noe felles, bidrar til samhørighet
- Barnehagen skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- Naturfenomener skal synliggjøres og det skal reflekteres sammen med barna om sammenhenger og samspill i naturen
- Barnehagene representerer et betydningsfullt møtested mellom det private og det offentlige rom, mellom familie og samfunn.
- De skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med nysgjerrighet og tillit.
- Alle kommunale barnehager har som målsetting å være godkjent miljøfyrtårnbarnehage. Hver enkelt barnehage utarbeider egne miljøpedagogiske mål i pedagogisk plan.
- Etikk, religion og filosofi former måter å oppfatte mennesker og verden på, og de preger våre verdier og holdninger
- Det er viktig å gi rom for barns tanker om at Norge er et flerkulturelt samfunn
- Barnehagen skal reflektere og respektere det mangfold som representeres i barnegruppen, samtidig som den skal formidle verdier og tradisjoner fra den kristne kulturarven
Progresjon/utvikling
Hva innebærer progresjon i barnehagen?
Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.
Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Personalet skal
- oppdage, følge opp og utvide det barna allerede er opptatt av.
- planlegge og tilrettelegge for progresjon i barnehagens innhold for alle barn.
- bidra til at barna får mestringsopplevelser og samtidig har noe å strekke seg etter.
- legge til rette for fordypning, gjenkjennelse og gjentakelse i barnehagens innhold og arbeidsmåter.
- introdusere nye perspektiver og tilrettelegge for nye opplevelser og erfaringer.
- sørge for progresjon gjennom bevisst bruk av materialer, bøker, leker, verktøy og utstyr og gjøre disse tilgjengelig for barna.
Informasjon om rammeplanen hentet fra Utdanningsdirektoratet