Trivsel i studentbyen Namsos

Hvordan skal vi få studentene i Namsos til å trives best mulig både i skoletida og på fritida? Og helst så bra at flere av dem velger å bli boende og jobbe i Namdalen etter studiene?

– Vi hadde begge Namsos som førstevalg som studiested. Byen er passe stor, og campus er så lite at du blir kjent med andre studenter på tvers av studielinjene. Det er også forholdsvis billig å leie her, og enkelt å komme seg heim til Frosta uten bil. Men studentbyen Namsos kan bli enda bedre, forteller farmasistudentene Ingrid Pauline Haugen (22) og Yvonne Tvete (20) ved Nord universitet i Namsos.

Bilde av to studenter pyntet og sminket for Neonparty. - Klikk for stort bildeFarmasistudentene Ingrid Pauline Haugen (t.v) og Yvonne Tvete går andreåret på Nord universitet i Namsos. De er begge aktive i studentarbeid og deltagere i Attraktivitetsprosjektet. Bildet er fra Neonpartyet, et studentarrangement under fadderuka i fjor. Privat

Hvordan kan så Namsos bli en bedre studentby? Dette har deltagere fra Nord universitet, studentforeningen Studentinord, Namsos kommune, Helse Nord-Trøndelag, Namdal næringsforening og elevrådet ved Olav Duun videregående skole jobbet med siden i fjor gjennom det såkalte Attraktivitetsprosjektet.

Farmasistudentene Haugen og Tvete er begge aktive i studentarbeid og deltagere i Attraktivitetsprosjektet. De har klare meninger om hva som bør gjøres. Mer om det senere.

Attraktivitetsprosjektet

Hovedformålet med Attraktivitetsprosjektet er å øke attraktiviteten til Namsos som studiested.

Gjennom prosjektet ønsker man å få studentene til å trives på campus, oppleve en meningsfylt og allsidig fritid, og at flere på sikt velger å bli boende og jobbe i regionen. Prosjektgruppen ledes av Namsos kommune.

– Siden oppstarten av Attraktivitetsprosjektet i august i fjor har Namsos kommune blitt bedre kjent med studentene, og studentenes stemme blir tatt med i utviklingen av byen som studentby, forteller prosjektkoordinator Elin Hovik Skage, som er samfunnsplanlegger i Namsos kommune.

Sirkus, konserter og rabatter

En del tiltak er allerede satt ut i livet, blant annet utvidet fadderuke, utstrakt samarbeid med utestedet Sirkus, studentrabatt på ulike aktiviteter, studentrabatt på enkelte spisesteder og konserter i studentregi.

Det jobbes også med bedre og mer systematisk dialog mellom studentene og kommunen, særlig med tanke på rekruttering.

Men studentdeltagerne i prosjektet har flere idéer de mener det bør jobbes videre med for å gjøre Namsos til en enda bedre by å studere i.

«Studentenes hus»

– Vi ønsker oss et «Studentenes hus» som kan være et samlingssted for studentene i Namsos. Her kan det for eksempel være kafé på dagtid og sosiale arrangementer på kveldstid. Et studenthus som ikke assosieres med alkohol vil passe for alle kulturer og minoriteter, poengterer farmasistudentene Ingrid Pauline Haugen og Yvonne Tvete.

Studentene ønsker også å kunne bli mer inkludert i forskjellige aktiviteter som skjer i Namsos. De har egne studentlag i fotball og volleyball, men det finnes mange andre interesser blant studentene forteller de.

– Mange studenter vet ikke hva som finnes av aktiviteter her som de kan være med på. Blir studentene involvert i lag og foreninger blir de kjent med Namsosingene, får et lokalt nettverk og kanskje et nytt syn på byen. Kanskje noen også blir boende, sier Tvete og Haugen.

Studentene etterlyser mer tilgjengelig informasjon om det som finnes av tilbud i byen, om alt fra lag og foreninger, til info om hvor de finner turveier, badestrender og anlegg som for eksempel frisbeegolf.

Varig samarbeid om studenter

Det mangler altså ikke på idéer å ta tak i. Attraktivitetsprosjektet varer fram til august 2022.

Målet er deretter å få til et varig samarbeidsråd i regi av Namsos kommune og Nord Universitet. Samarbeidsrådet vil bestå av de samme deltagerorganisasjonene som i Attraktivitetsprosjektet. Rådet vil i tillegg samarbeide med Namdal Regionråd for å sikre et helhetlig namdalsperspektiv. Samarbeidsrådet skal jobbe for å øke attraktiviteten til studentbyen Namsos.

Gruppebilde av medlemmene av Attraktivitetsprosjektet. - Klikk for stort bildeAttraktivitetsprosjektet har som mål å øke attraktiviteten til studentbyen Namsos. Her er noen av medlemmene av prosjektgruppa. Fra venstre: Ingrid B. Williamsen, Elin Hovik Skage, Roger Grande, Eva Fiskum, Anne Kristin Melgård, Wenche Wannebo, Ingrid Pauline Haugen, Aina Hildrum, Yvonne Tvete, Amund Lein, Elise Lefdal.

– Samarbeidspartnerne i Attraktivitetsprosjektet tror at systematisk og målrettet videre samarbeid vil føre til et løft for Namsos by, Namsos kommune og Namdalen, sier prosjektkoordinator Elin Hovik Skage.

Attraktivitetsprosjektet er initiert av og finansiert med støtte fra Partnerskap Namdal. Partnerskap Namdal er et samarbeid mellom Nord universitet, SINTEF og kommunene i Namdalen.

Partnerskap Namdal skal bidra til å styrke samarbeidet mellom Nord universitet, Namdalskommunene og næringslivet, løse eksisterende kompetansebehov i regionen, samt bidra til kompetanseintensiv nyskaping i Namdalen.

Studentliv i Namsos