Tomtevalg for nytt helsebygg i Namsos sentrum

Mulige plasseringer for et nytt helsebygg i Namsos sentrum har nå blitt analysert. Alternativene skal behandles politisk.

Hvor skal det nye helsebygget i Namsos sentrum ligge?

Politikerne har vedtatt at det skal utredes bygging av et nytt helsebygg i Namsos sentrum. Det er gjort en analyse av mulige plasseringer, og denne analysen skal nå behandles politisk. Her kan du lese om analysene som er gjort.

Vurderingskriterier og anbefaling av utvalgte tomter

Enkel framstilling av tomtealternativer
Navn Brukerkvaliteter Økonomi Planfaglig Konklusjon
Sandgata Positiv eller små utfordinger Tomt må anskaffes Middels utfordringer Aktuell for plassering av nytt helsebygg i Namsos sentrum.
Linjegodstomta Positiv eller små utfordringer Tomt må anskaffes Positiv eller små utfordringer Aktuell for plassering av nytt helsebygg i Namsos sentrum.
Høkneshylla Middels utfordringer Tomt må anskaffes Middels utfordringer Mindre egnet for plassering av nytt helsebygg

Vurdering av tomtealternativer

brukerkvaliteter kommer tomtene i Sandgata og Linjegodstomta best ut, da disse er bedre plassert for å skape såkalt tilfeldige møteplasser. Alle tre tomtealternativer vil ha utfordringer knyttet til støy og parkering, men disse er løsbare.

Planfaglig er linjegodstomta best, da formålet “helsebygg” er innenfor det tomten er regulert for i sentrumsplanen. Når det gjelder tomtene i Sandgata er etablering av helsehus ikke i tråd med sentrumsplanen, så her må dispensasjon eller revidering av sentrumsplanen til hvis man skal etablere et helsebygg der.  Når det gjelder Høkneshylla er det utfordringer knyttet til at 1/3 av området ligger innenfor et område med arter med særlig stor forvaltningsinteresse, og at det er avsatt områder til jordbruk der. Begge disse utfordringer kan løses, men kan øke kostnader knyttet til opparbeidelse av tomten.

Alle tomteområder må kjøpes.

Kommunedirektørens innstilling i saken

1. Kommunestyret tar tomteanalyse nytt helsebygg i Namsos sentrum og kriteriene for analysen lagt til grunn til etterretning.
  2. Kommunestyret ber kommunedirektøren innlede samtaler med grunneiere for tomtene Linjegodstomta og tomtene i Sandgata, og gir fullmakt til å forhandle fram betingelser for alternativene.
  3. Sak om kjøp av tomt og tilhørende finansiering legges fram når forslag til avtale er framforhandlet. Alternativt legges det fram sak om endring av kriterier for utvidelse av tomteanalyse, om ikke akseptable løsninger finnes.

Saken starter sin politiske forankring i eldrerådet og rådet for personer med nedsatt funksjonsevne. Deretter følger politisk behandling i utvalg for plan og utvalg for folk. Innstilling til kommunestyret gjøres av formannskapet 06.02.24, før saken skal opp til behandling i kommunestyret 08.02.24.

For å se hele analysen, se saksframlegg med vedlegg i sak PS 1/24: Eldreråd

Fremtidens helsetjeneste og prosess for nytt helsebygg i Namsos sentrum

Robert Skjærvik
Prosessressurs